Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om du faktisk spiser så mye (det er ikke spesielt mye altså) som du sier her så er det rart at du er så tynn... Du trenger definitivt ikke å gå mer ned i vekt uansett, kroppen din har bedre av at du legger på deg 10 kg.

Ja, ikkesant. Det er normalt å spise slik jeg spiser, og da tenkte jeg at jeg sulter jo ikke selv om at jeg går ned mer i vekt på dette, og at det da ikke gjør så mye med et par kilo minus. Det er jo ikke sånn at jeg raser ned i vekt på dette.

Anonymkode: f9eec...ebd

Fortsetter under...

Ja, ikkesant. Det er normalt å spise slik jeg spiser, og da tenkte jeg at jeg sulter jo ikke selv om at jeg går ned mer i vekt på dette, og at det da ikke gjør så mye med et par kilo minus. Det er jo ikke sånn at jeg raser ned i vekt på dette.

Anonymkode: f9eec...ebd

En såpass lav BMI er regnet som usunn uansett om det er individuelt og "naturlig" for deg og din kropp. Jeg synes du skal ta deg en tur til legen. Det finnes mange årsaker til at man ikke klarer å opprettholde normal vekt og at du mener at du ikke går sulten er ikke et argument for at det skal være sånn. Det trenger ikke å være noe psykisk, for du kan f.eks. ha noe feil med stoffskiftet, for lav sultfølelse, parasitter, kreft m.m. Hos legen vil du finne ut om du egentlig burde spise mer, om kroppen din tar/har tatt noen skade av så lav vekt, årsaken til den lave vekten osv.

Underernæring får deg til å se dvask ut. Som det nevnes her så er det da helt feil innstilling å ville ned i vekt. Du burde fokusere på å bygge muskler, og da må du nok også spise litt mer for å gi kroppen den ekstra energien den trenger når man trener. Det finnes flere eksempelbilder på google av folk som har gått ned i vekt og så gått litt opp igjen og samtidig ser mye bedre ut fordi den ekstra vekten er muskler. Disse rådene ville du fått om du så hadde sagt at du veide 20 kg mer, for selv om å spise mindre er måten å gå ned i vekt på, så er muskler og fysisk aktivitet måten å se mindre dvask ut på.

Du skriver også at du noen ganger bytter ut middagen med et par brødskiver fordi middagen er kjedelig. En middag inneholder som regel ganske mye mer næring enn et par brødskiver. Om middagen er kjedelig kan du vel komme med forslag til ting som kunne gjort den mer spennende, kanskje kunne du vært med å lage middagen også? Om du evt. sper på middagen med et par brødskiver hadde det vært bedre, spesielt dersom du tar til deg rådet om å begynne å trene.

Jeg vet forrøvrig hvordan det er å ha et ønske om å være sykelig tynn uten å bry seg om hva det gjør med kroppen eller fungeringsevnen. Man vil ikke helt innrømme at det er sånn man tenker for man vet hvordan det høres ut for andre, så man vrir litt på sine egne tanker for å rettferdiggjøre det. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg synes du skal tenke nøye over om det gjør det, for isåfall bør du innrømme det, i det minste overfor deg selv. Hvis det du egentlig ønsker kun er å gå ned i vekt så vet du allerede løsningen på det. Det er derimot ingen på et forum som dette som vil støtte slike ufriske tanker og det tror jeg du vet og forstår, og kanskje er det også derfor du skriver her? Jeg anklager deg ikke for noe, men du har fått løsningen på det du tilsynelatende etterspør: Begynn å trene, spis mer, bli mindre dvask, punktum.

Anonymkode: 66c58...79e

Hei!

Innlegget ditt er bekymringsfullt, og jeg mistenker at du vet selv at du er ute på tynn is...

Vekta di er altfor lav, og som andre her har nevnt kommer nok "dvaskheten" du beskriver av mangel på muskler, og ikke av at du har for mye fett på kroppen. Så lite som du veier, er det ikke mulig å ha en høy fettprosent, og vektnedgang er så absolutt ikke noe du trenger!!! At du tror det, indikerer at du har et forvrengt syn på deg selv.

Det du beskriver at du spiser i.l.a. en dag, er helt klart for lite, og spesielt dagene du ikke spiser middag blir kostholdet også ensidig. Totalt seks brødskiver, et par frukt og noen kopper kaffe med melk, gir om lag 900-1200 kcal (litt avhengig av hvilket pålegg du velger, tykkelsen på brødskivene, om du bruker smør m.m.). Du har ingen mulighet til å få dekket behovet for nødvendige næringsstoffer med dette inntaket. Du behøver trolig minst 1700-1800 kcal/dag.

Antar du ofte føler deg trøtt og slapp? Battery kan gi en midlertidig energiboost, men bidrar ikke med næringsstoffene som kroppen din så sårt trenger. Hvordan er konsentrasjonen din, og humøret? Har du tapt mange kg i det siste? Om du for tiden holder stabil vekt, betyr det at forbrenningen din er satt på "sparebluss". Kroppen tror at det er hungersnød på gang, og prioriterer hardt hva den skal bruke de få kaloriene den får tilført på. De livsviktige funksjonene, som hjerte-og-lungearbeidet, settes høyt, mens alt som er "mindre viktig", f.eks. tankevirksomhet, oppvarming av ekstremitetene (hender og føtter) og vedlikehold av hud, hår og skjelettmuskulatur, får lide. Med BMI som din, mister ofte kvinner menstruasjonen, altså forplantningsevnen. 

For å oppheve denne sparebluss-effekten, og oppnå optimal funksjon i alle organer igjen, må du rett og slett begynne å spise mer. Kombinert med lett styrketrening, vil du på sikt kunne oppnå en sterk, sunn og stram kropp. Men du må nok belage deg på å øke din BMI med noen poeng (til i alle fall 18,5). Få gjerne støtte/hjelp av fastlegen(evt. helsesøster om du er i skolealder), som ved behov kan henvise deg videre til psykolog. Det høres ut som du kan trenge hjelp til å komme ut av et uheldig tankemønster med overdrevent fokus på vekt/slanking.

Når det gjelder kostholdet, vil jeg anbefale deg å spise et varmt middagsmåltid med fisk eller kjøtt hver dag, i tillegg til 3 måltider med brødmat/kornblanding/grøt og melk/yoghurt. Orker du ikke varm middag, er et forslag å lage en næringsrik pastasalat med f.eks. kylling/skinke/reker eller spise omelett med brød til. Frukt er fint som mellommåltider, men ta gjerne noen nøtter i tillegg for å få i deg litt sunt fett og proteiner.

Om du har hatt ovennevnte kosthold over lengre tid,har du trolig et økt behov for vitaminer og mineraler, så en multi-tablett, samt et omega-3-tilskudd med vit. D (f.eks.Møllers dobbel), anbefales i en periode framover. Få gjerne også legen til å ta en sjekk av jernlagrene dine.

Ønsker deg lykke til og alt godt framover.

Anonymkode: 1d74b...264

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...