Gå til innhold

Regjeringen åpner for å skrote kirkeasyl

Anbefalte innlegg

BrukerErHeltAnonym

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Skarpe-reaksjoner-pa-at-regjeringen-apner-for-a-skrote-kirkeasyl-3528265.html

Regjeringen vurderer å endre instruksen om kirkeasyl, og gi politiet lov til å hente ut asylanter med makt.

Foreløpig er det er elleve asylanter som har søkt kirkeasyl i Finnmark – åtte i Hammerfest og tre i Kirkenes. Regjeringen vil imidlertid unngå at asylsøkere som skal sendes tilbake til Russland, kan unndra seg retur ved å søke tilflukt i kirkene i området.

- Kirkeasyl undergraver asylsystemet i Norge. Det er det ikke aktuelt å akseptere, sier statssekretær Jøran Kallmyr (Frp) i Justis- og beredskapsdepartementet til NTB.

- Jeg kan ikke svare på hvorfor tidligere regjeringer har akseptert noe sånt. Man skal ikke kunne gå i kirkeasyl for å unngå å bli returnert, fastslår Kallmyr.

Hva mener dere? Skal det fortsatt være lov å unngå utsendelse ved å gjemme seg i kirker og bedehus?

Fortsetter under...

Skal alle gravide få opphold mener du?

Anonymkode: 7f8fe...4fe

Nei, men når man først har sluppet de inn virket det helt ekstremt å endre på loven slik at de har hjemmel til å hente de ut fra kirkeasyl. Syns også det med asylbarna er drøyt, det er unger som har vokst opp i Norge og har bodd her nesten hele livet. Nei, man får ta konsekvensene av de valgene man gjør, og heller gjøre endringer for fremtiden. Det er noe som heter at lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft.

En kirke er strengt tatt bare ett vanlig bygg. Synes det er tvilsomt att kirken liksom skal være ett moralskt alibi, når alle vet hva de har stelt til med gjennom tidene...

Jeg er helt enig, ellers kunne man jo like gjerne bare satt om Den Hellige Lavvo, og huset millioner av immigranter. Men man skal såklart ikke endre på regler bare fordi man trenger det der og da! Det er ikke et demokrati verdig, og jeg syns den nye regjeringen kan dra tilbake til den danskebåten de kom fra.

Amen to that.

Annonse

Jeg er helt enig, ellers kunne man jo like gjerne bare satt om Den Hellige Lavvo, og huset millioner av immigranter. Men man skal såklart ikke endre på regler bare fordi man trenger det der og da!

En regjering skal regjere, og det er det de gjør.

Det er ikke et demokrati verdig, og jeg syns den nye regjeringen kan dra tilbake til den danskebåten de kom fra.

Jeg syntes de gjør en kjempejobb.

Anonymkode: 7f8fe...4fe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...