Gå til innhold

problemer med fordøyelsen/mage/tarm

Gjest Bråkebøtta

Anbefalte innlegg

Gjest Bråkebøtta

Har gjennom flere år hatt plager med fordøyelsen og mage/tarm.

Jeg har mye luftplager, og bråkete mage. Luftplagene blir så intense at jeg blir kvalm, og får ryggsmerter.

Jeg har ingen normal syklus når det gjelder

avføring. Kan gjerne gå opp til to uker mellom hver gang, noe som selvfølgelig resulterer i store magesmerter. Før jeg klarer og tømme meg, har jeg ett par dager med skikkelig hard mage. det føles ut som om jeg må på do hele tiden, med det eneste som kommer er slimaktig væske, uten farge, og mye luft.

Jeg har de siste 8 mnd. brukt Dupalac, og dette hjelper ganske bra, men ønsker jo ikke å bruke dette resten av livet.

Luftplagene har jeg hatt iallefall de siste 15 årene(jeg er 31 år), og problemer med avføringa de siste 10 årene.

Jeg har vært til lege, og tatt allergiprøver, men de fant ingenting, fikk rådet og bruke Dupalac.

Jeg har ett normalt kosthold, med grovt brød, grønnsaker, og drikker mye vann. Drikker også lettbrus(TAB X-tra, Cola Light mm) Trener, og går litt turer. Jeg har prøvd diverse fiberkurer, og andre helsekostprodukter uten noe særlig hell, og har også kuttet ut melk, noe som har hjulpet litt på luftplagene.

Har en mor med samme problemet. Legger lett på meg, selv om jeg spiser normalt. Godterier og snacs kun i helgene og da i moderate mengder.

Har noen samme problemene, kanskje ernæringsfysiolog Minica noen tips jeg kan følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Bråkebøtta,

Det høres ut som om det er lite jeg kan gjøre i tillegg til det du og legen din allerede har gjort. Kan nevne at typiske matvarer som gir luftplager er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdige drikker, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol. Og hadde du ikke allerede gjort det, ville jeg anbefalt å kutte ut melk.. Det kan evt. være lurt å prøve å kutte ut brusen i 1-2 uker og se om det gjør noe forskjell. Eller får du bare prøve deg frem og gjøre det som du merker hjelper. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som ble kvitt plagene

Dersom du har mulighet. Bestill deg time på en Colon-klinikk. ( et sted hvor man får skylt tarmen på en meget effektiv måte) Koster en del og 3-4 behandlinger er vanligvis tilstrekkelig. Ikke la deg lure til å fortsette for mange ganger.

Deretter kjøper du deg anticanidakokebok

( skrevet av en engelsk dame )og følger en slik diett min. 3 uker. Da må du være helt konsekvent og du må ha alt i hus før du starter. Mao du kan ikke slurve og ta litt hvetemel eller bare litt sukker eller bare litt av det som danner sukker i tarmen.

Og du bør ikke gå direkte over til masse sukkerholdig mat med engang. Faktisk blir sukkertrangen borte. Kuren virket på meg og jeg tok også av flere kilo som senere ikke er kommet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...