Gå til innhold

Kan det stemme at dette er riktig behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store problemer med søvnryttmen Jeg sovner ikke før 4 eller halv 5 om morgenen .Nå vil psykologen min at jeg skal gå tre døgn uten søvn for at jeg skal begynne å sove normalt igjen jeg er ikke sikker på at dette er en god ide  fordi jeg fra før har gått flere dager uten søvn selv om det ikke var med vilje det hjalp ikke på søvnen.jeg hører også mer stemmer når jeg sover litografi får vanskeligere med å konsentrere meg. 

Jeg får også vondt i hodet av og sove lite og føler meg elendig. 

Er det noe her som har fått ordnet med søvnen på denne måten?

Skrevet
1 time siden, jahvemerjeg skrev:

Jeg har store problemer med søvnryttmen Jeg sovner ikke før 4 eller halv 5 om morgenen .Nå vil psykologen min at jeg skal gå tre døgn uten søvn for at jeg skal begynne å sove normalt igjen jeg er ikke sikker på at dette er en god ide  fordi jeg fra før har gått flere dager uten søvn selv om det ikke var med vilje det hjalp ikke på søvnen.jeg hører også mer stemmer når jeg sover litografi får vanskeligere med å konsentrere meg. 

Jeg får også vondt i hodet av og sove lite og føler meg elendig. 

Er det noe her som har fått ordnet med søvnen på denne måten?

Det har jeg prøvd, og det fungerer ikke.

Skrevet

Var det for samme type problem og hvem var det som foreslo det for deg?

Tror ikke jeg gidder å prøve 3 døgn uten søvn er lite nok søvn fra før ønsker ikke å føle meg mer dårlig. 

Skrevet

Kan ikke skjønne at noen vil anbefale 3 dager sammenhengende uten noe søvn, det er jo ikke bra. Sikker på at du ikke har misforstått og at forslaget er å stå opp til samme tid i 3 dager uavhengig av hvor mye du har sovet? Det er stor forskjell på lite søvn og ingen søvn.

Skrevet

3 dager høres jo veldig mye ut. Er det egentlig trygt? For meg holder det lenge å døgne ett døgn for å snu døgnet rett igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, slik skal du ikke gjøre det. For å legge opp en behandling må en vite hvor mange timer du sover per natt nå, og når du vanligvis må/ønsker å stå opp om morgenen.

Skrevet

En gang var jeg i aktivitet i 60 timer, da måtte jeg ha en stor dose Truxal for å slappe av/sove.

Skrevet

Fikk ikke nok søvn under sydenreise pga venninna mi ikke lot meg sove og det endte med to mnd uten søvn fordi søvnen opphørte pga lite søvn selv etter hun dro og manisk psykose ... 

Skrevet (endret)

Søvnen varierer fra 4 til 6 timer  om natten. Og så er det litt forskjellig om jeg sover om dagen noen perioder kan jeg sove to ganger om dagen på ca en time hver gang å så er det perioder der jeg ikke sover om dagen .Og så er det av og til en natt da jeg ikke sover i det heletatt jeg blir bare liggende å nesten sove.

Så det er mye surr kanskje ikke så rart at psykologen ikke vet hva han skal gjøre? 

Klem 10 er et fint tidspunkt å stå opp synes jeg ☺

Endret av jahvemerjeg
glemte å skrive noe
Skrevet
Den Friday, January 29, 2016 at 2.00, 737 skrev:

Kan ikke skjønne at noen vil anbefale 3 dager sammenhengende uten noe søvn, det er jo ikke bra. Sikker på at du ikke har misforstått og at forslaget er å stå opp til samme tid i 3 dager uavhengig av hvor mye du har sovet? Det er stor forskjell på lite søvn og ingen søvn.

Jeg missforsto ikke for jeg dobbelt sjekket om jeg hadde hørt riktig ☺

Skrevet

Tror det er viktig å innarbeide seg gode kveldsrutiner og soverutiner når man har problemer med å sove. Litt fysisk aktivitet kan hjelpe på søvnen.

Skrevet
Den Friday, January 29, 2016 at 2.00, 737 skrev:

Kan ikke skjønne at noen vil anbefale 3 dager sammenhengende uten noe søvn, det er jo ikke bra. Sikker på at du ikke har misforstått og at forslaget er å stå opp til samme tid i 3 dager uavhengig av hvor mye du har sovet? Det er stor forskjell på lite søvn og ingen 

1 time siden, Fionys skrev:

Tror det er viktig å innarbeide seg gode kveldsrutiner og soverutiner når man har problemer med å sove. Litt fysisk aktivitet kan hjelpe på søvnen.

Jeg blir ikke trøtt før halv 4 eller halv 5  om natten,og jeg er i mye aktivitet minst en times tur hver dag .

Skrevet
14 minutter siden, jahvemerjeg skrev:

En times tur hver dag er ikke veldig mye aktivitet, men det er bedre enn ingenting.

Hva gjør du hele natta når du ikke blir trøtt før 4-5 tida?

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å gi råd om at man må være i aktivitet minst en time hver dag. For en psykisk syk person kan det være enormt vanskelig å få til noe som helst, og klarer man ti minutter hver dag i en uke kan man utvide med fem minutter i uka til man er oppe på en halvtime. Klarer man mer da, så er det flott. Klarer man det ikke, så er man fortsatt oppe på anbefalingene fra myndighetene på en halv time pr. dag.

Nå når det blir lysere og mildere blir det sikkert lettere å komme seg ut også.

Anonymkode: 77e6d...9a6

Skrevet
12 minutter siden, Fionys skrev:

En times tur hver dag er ikke veldig mye aktivitet, men det er bedre enn ingenting.

Hva gjør du hele natta når du ikke blir trøtt før 4-5 tida?

Det er vel ikke lite å gå en tur en minst en time hver dag ☺ellers har jeg hus ,hage ,og barn så sitter ikke akkurat stiller resten av tiden heller ☺

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir helt feil å gi råd om at man må være i aktivitet minst en time hver dag. For en psykisk syk person kan det være enormt vanskelig å få til noe som helst, og klarer man ti minutter hver dag i en uke kan man utvide med fem minutter i uka til man er oppe på en halvtime. Klarer man mer da, så er det flott. Klarer man det ikke, så er man fortsatt oppe på anbefalingene fra myndighetene på en halv time pr. dag.

Det var ingen anbefaling, men fysisk aktivitet kan hjelpe på søvn og humør. Vet selv hvor hardt det kan være å komme i gang når alt ikke er som det skal.

Hvor kan jeg lese om anbefalingene fra myndighetene?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg enig i, for jeg må virkelig ta meg selv i nakken for å gjøre det jeg gjør for det frister mer å ligge på sofaen☺

• 3 uker senere...
motorPrøysen
Skrevet

@Psykologen: Er det du som står bak kurset, kanskje? Oppfatter innlegget ditt som ren markedsføring og syns det er betenkelig.

Skrevet

Gå gjennom en kartlegging av nåværende søvn, hvor mye du sover, når du er våken, når du legger deg og når du står opp.. i tillegg prøv å kutte ned på kaffe/te etter kl 17.

Når du har kartlagt dette ordentlig kan du begynne å jobbe med søvnen.

Legg deg til fast tid hver dag, stå opp til samme tid hver dag. IKKE sove på dagtid ! ! Ut halvtimes tid før kl 09. Ikke se på klokka etter leggetid. Så når du fortsetter med skjema eller lignende, må du ta ca-tider og sånn...

Etthvert som du klarer holde deg våken i dette tidsrommet øker du leggetida med en kvarter/ halvtimes tid

Det vil være veldig tungt å gå gjennom dette opplegget, men er såå verdt det etterpå...Det viktigste er å ikke gi opp bare for det om du "feiler" en dag...fortsett i samme retning.

Etterhvert går det lettere..så bare hold ut...

Jeg kan prøve forklare det bedre, men det er fullt mulig å komme seg ut av søvntrøbbel :)

Skrevet

Det er blitt så mye annet som og skjer når jeg legger meg så jeg tror ikke det nytter å bare være streng med meg selv.

Hadde time hos psykiatrien på fredag for å ta opp søvnprobleme men han var mest opptatt av å snakke om andre ting at tiden gikk med til det og da jeg endelig skulle til å snakke om det med søvnen så begynte den ene stemmen å snakke så høyt at jeg måtte avbryte timen og gå hjem. Men jeg skal til psykologen i morgen så da får jeg prøve å ta det med søvnen opp igjen. 

Har tatt ut noe melatonin som jeg hadde på resept fra før men det hjelper ikke noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...