Gå til innhold

Folk ble fort voksen før.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje, dersom de hadde fått sjansen. Men barn skal jo pakkes inn i bobleplast nå og settes forran pcen. Så det er vel de voksne som kan skylde seg selv for at en 15åring ikke får til noe.

Ja det er vel det, min far jobbet lenge før han reiste til sjøs også. Tøffe tider. 

Annonse

12 minutter siden, Trine skrev:

Ja, det var ikke mye tid til latskap. Men for alle som ikke er så teoretisk sterke så var det kanskje enklere enn nå.

Ja det var det nok. Men stakkars de som var syke, bukket nok fort under. 

Når jeg leste emnet på denne tråden, gikk mine tanker til at hvor fort voksen man blir avhenger kanskje av hvilke krav som stilles til en og hvilken livserfaring man får med seg. Det første har Trine svart på og det andre tror jeg handler om livets ryggsekk. Jeg tror man blir mer voksen (da mener jeg moden i hodet) når man møter motgang og utfordringer og klarer å håndtere disse konstruktivt på sikt. Motgang gjør sterk. En som "suser problemfritt" gjennom livet blir mindre moden, dvs. ikke like mye innsikt, enn en som møter motstand.

Anonymkode: ff074...dc6

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leste emnet på denne tråden, gikk mine tanker til at hvor fort voksen man blir avhenger kanskje av hvilke krav som stilles til en og hvilken livserfaring man får med seg. Det første har Trine svart på og det andre tror jeg handler om livets ryggsekk. Jeg tror man blir mer voksen (da mener jeg moden i hodet) når man møter motgang og utfordringer og klarer å håndtere disse konstruktivt på sikt. Motgang gjør sterk. En som "suser problemfritt" gjennom livet blir mindre moden, dvs. ikke like mye innsikt, enn en som møter motstand.

Anonymkode: ff074...dc6

Ja det er nok noe i det. 

On 1/29/2016 at 3:55 PM, stjernestøv said:

Min far reiste til sjøs da han var 15 år, da måtte han ta mye ansvar. Hva kan en 15 åring i dag?

Tror han mest ble fortalt hva han skulle gjøre. Ansvaret bestod vel av å gjøre plikten.

Men de var jo flinkere til å gjøre pliktene sine på den tiden.

I dag har vi sånne som meg.

Den 29.1.2016 at 16.55, stjernestøv skrev:

Hva kan en 15 åring i dag?

Ganske mye etter min erfaring. Jeg tror - til tross for hva mediene skriver - at unge i dag er langt flinkere feks med mellommenneskelige relasjoner enn tidligere generasjoner har vært. Jeg tror mange i vår besteforeldre- og foreldregenerasjon måtte "fake" en voksenhet de egentlig ikke besatt, rett og slett for ikke å bukke under røffe forventninger og krav i tøffe arbeidsmiljø. Det at de måtte flytte hjemmefra og jobbe betød ikke at de var voksne, bare at de var overlatt til å forsørge seg selv. Personlig har jeg like lite tro på å kaste en 15 åring hjemmefra og i fullt arbeid som jeg har på å dulle med unger/ungdommer ved å løse enhver liten utfordring for dem. Som så ofte er den gyldne middelveg mer hesiktsmessig...

Annonse

Den ‎29‎.‎01‎.‎2016 at 16.55, stjernestøv skrev:

Min far reiste til sjøs da han var 15 år, da måtte han ta mye ansvar. Hva kan en 15 åring i dag?

Tja, mine ungdommer kan nå i alle fall lage mat, bruke vaskemaskinen, bruke oppvaskmaskinen, gjøre reint (hvis de absolutt må), rydde (hvis de må), bruke diverse media til å finne frem til diverse steder via buss og tog, bruke bankkort, vet litt om privatøkonomi, de er temmelig godt orientert om samfunnet, ganske bra om politikk og helse og andre ting.

De er selvsagt ikke psykisk og sosialt modne til å klare seg helt selv når de bare er 15, men jeg tror nok det var mange i "gamle dager" som heller ikek var det, men som måtte ut til sjøs eller som hushjelp/fabrikkarbeider likevel, men som absolutt burde hatt et par år ekstra i "flokken sin" før de fløy ut av redet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...