Gå til innhold

Vannkopper og søsken

Anbefalte innlegg

Har lest at det kan ta 1-3 uker før man får symptomer om man blir smittet. 
Men begge søsken kan jo ha blitt smittet samtidig? 

Jeg tenker litt i forhold til barnehage. Ene ungen har vannkopper, og regner med søsteren får det og,

og jeg har lest at vannkopper kan smitte fra 2 dager før utbrudd... med tanke på folk med immunsvikt, gravide osv,

og siden jeg likevel er hjemme - er det ikke greit å bare holde søsken hjemme og (i alle fall denne uka) - 

men det blir litt lenge om jeg må holde henne hjemme i 3 uker i tilfelle hun er smittet :D

Hva tror dere? Sende i barnehagen eller ikke? Får litt dårlig samvittighet om hun allerede er smitta og det bryter ut............ for som sagt, man kan være smittefarlig 2 dg før utbrudd.

Anonymkode: a8f95...367

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409824-vannkopper-og-s%C3%B8sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

INgen supermammaer (og pappaer) som har noen formening her?

Det er jo kjedelig for minsten å være hjemme så lenge og vente på vannkopper. 
Hun kan ha blitt smittet samme dag som søsteren - hva vet jeg, 

men man er smittefarlig allerede 2 dager før det bryter ut, og med tanke på at vannkopper kan være farlig for enkelte grupper (barn i magen, babyer, kreftsyke på immunterapi osv) - så bør man jo være litt forsiktig sånn sett. har litt dårlig samvittighet om jeg sender henne, og to dager etter bryter det ut vannkopper - så var hun smittefarlig og har kanskje smittet noen. Nå som jeg har muligheten til å være hjemme likevel... 

men samtidig, så kan det jo gå både 2 og 3 uker før hun får symptomer, og det blir jo litt lenge å vente....

Hva mener dere, sende i barnehagen - eller la henne være hjemme til hun får symptomer? 

Svar selv om dere syns dette er et dumt spørsmål. Jeg stoler på deres dømmekraft 110 %, dere er så flinke så :D hehehhe

LOL!

Treiginger! La ut denne tråden for få minutter siden på kvinneguiden og har allerede fått 3 svar :D

Tror jeg går over dit jeg... over til fienden mohohaha :D

Så kan dere bare kose dere her, for dere er visst mer opptatt av psykiatri og sånn.... 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Treiginger! La ut denne tråden for få minutter siden på kvinneguiden og har allerede fått 3 svar :D

Så kan dere bare kose dere her, for dere er visst mer opptatt av psykiatri og sånn....

Joda, du har fått svar på KG, men svarene tyder vel på at det ikke er så mye å svare på i innlegget ditt? Du må jo selv bestemme om du skal holde et friskt barn hjemme eller ikke ;) 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vurdert tilstanden til det syke barnet, dersom det var såpass slapt og dårlig at det helst ville ha bare ro og fred så hadde jeg sendt det andre barnet i barnehagen. Dersom det er såpass oppegående at det er i form til å leke og være sammen med søskenet hadde jeg holdt begge hjemme tror jeg. Hvis den friske ikke hadde insistert på å gå i barnehagen da.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt på Kvinneguiden selv tidligere, og husker at der svarer folk enten de har noe fornuftig å skrive eller ikke. Så om du først og fremst er opptatt av mange svar gjør du nok rett i å velge KG fremfor DOL :).

Annonse

Jeg hadde egentlig tenkt å svare deg da jeg så innlegget første gangen, men det er så lenge siden jeg hadde småbarn at jeg tenkte jeg skulle overlate det til noen andre.  Det er nok ikke så mange mødre med barnehagebarn her lenger...

Men altså: Hvis de går i samme barnehage, er det sikkert rikelig vannkoppsmitte der fra før.  Det er jo nettopp fordi man er smittefarlig før utbrudd, at sykdommen "går" i perioder.  Alle som får vannkopper, har jo i teorien rukket å smitte diverse andre på forhånd.  Så jeg synes ikke du skal føle deg forpliktet til å holde et friskt barn hjemme for alle tilfelles skyld.  Er det mest praktisk for deg å ha begge hjemme, blir det jo noe annet.

Endret av laban
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sluttet å lese på KG for det er veldig mange useriøse svar. Folk svarer på noe som de absolutt ikke har peiling på.

Jeg hadde ikke holdt den friske hjemme. Husker en gang da det gikk vannkopper i barnehagen til hun minste, og jeg var helt sikker på at hun kom til å få det. Men det gjorde hun ikke - da. Da hun et år eller to seinere fikk det, fikk vi besøk av noen med ei jente som gjerne skulle bli smittet ;-) Vi lot dem drikke av samme glass, og tre uker seinere fikk jeg beskjed om at smittingen var vellykket :-)

Det er som regel best å få vannkopper som barn. Å få det som voksen kan gjøre at man blir skikkelig dårlig. Ville tro de fleste synes det er greit å bli ferdig med det. Så lenge dere ikke har fått beskjed om å holde barnet hjemme av hensyn til noen bestemte barn, så hadde jeg sendt barnet dit om jeg var deg.

Anonymkode: 1b1c0...8b1

Den 4.2.2016 at 9.59, Høstløv skrev:

Jeg har sluttet å lese på KG for det er veldig mange useriøse svar. Folk svarer på noe som de absolutt ikke har peiling på.

Syns jeg får mer seriøse svar der enn her faktisk :)

Og lettere å bli "kjent" med folk. 
Siler lett ut om det er useriøse svar, men foreløpig har jeg bare fått fornuftige svar på alt annet jeg har spurt om og :)

Men har sett at de liker å gjøre narr av bloggere hehe :D Tror det er en del trollere der ute......... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...