Gå til innhold

Diagnose eupf (NHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ble diagnostisert med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse for snart 3 måneder siden i forbindelse
med en innleggelse på akuttpost. Det hadde ikke vært mistanke om denne diagnosen før innleggelsen i poliklinisk behandling,
så det kom som et lite sjokk på meg. Siden innleggelsen har jeg opplevd framgang, og de siste 2 månedene
har jeg hatt det nokså bra. Jeg har fått ny behandler som er veldig dyktig, og har startet med aksept - og forpliktelsesterapi.
Det jeg lurer på er: Hvor lange kan de gode periodene være når man har eupf?
Og kan det forveksles med f.eks. depresjon?

Hadde vært fint med noen synspunkter på dette, og jeg ønsker gjerne svar fra Nils Håvård!

Anonymkode: ad2ac...d4e

Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt, kjenner flere som har denne diagnosen. Variere mellom dager og måneder. Det har vel også mye å si hvordan ting er rundt går rundt deg å. En dyktig behandler er iallefall gull verdt! Om jeg ikke feiltolker spørsmålet ditt og du lurer på om eupf kan forveksles med depresjon, så kan det skje! Det har jeg selv opplevd. Jeg tror forskjellen er hva som utløser depresjonen. Jeg forstår det på denne måten, om det er ytre ting som er grunnen til depresjon, en mindre situasjon som gjør at du grubler og skammer deg (hva andre tenker om deg, at du er teit og at folk ikke ser deg, bryr seg om deg osv) og dette drar deg ned i en depresjon så tror jeg det er rettet mot personlighetsforstyrrelse. Om depresjonen oppstår av kriser eller til tross for at alt går bra så tror jeg depresjonen kommer av "vanlig depresjon" eller eventuelt tilbakevendende depresjon. Igjen dette er en teori jeg har basert på de jeg kjenner og egne erfaringer så ta det med en klype salt.

Skrevet

Ved EUPF svinger det raskt i løpet av timer eller dager mellom sinne eller angst til glede eller bare nummenhet. Depresjon derimot er gjerne konstant nedstemthet i uker eller måneder av gangen. Ofte kan det være ytre årsaker som påvirker stemningsskiftene i EUPF, men ikke alltid kun dette. Tomhetsfølelsen er ofte noe av det mest smertefulle for mange, og den kommer jo innenfra. Man kan føle seg nærmest suicidal på formiddagen, og så kan det ha bedret seg noe til kvelden, for eksempel. EUPF har også andre symptomer enn bare depresjon, som for eksempel tomhetsfølelse. Du kan lese om de ni ulike kriteriene på bl.a Wikipedia. Folk med EUPF kan også være veldig ulike, for det varierer hva slags kriterier man har og hvor sterkt de påvirker en. 

Ofte er det slik at man får ledsagende angst og depresjon av å ha EUPF. Dersom EUPF behandles, blir ofte angsten og depresjonen bedre også. Dersom kun angsten og depresjonen behandles, uten at den underliggende personlighetsforstyrrelsen tas tak i, vil man oftest få tilbakefall. 

Anonymkode: c649d...167

Skrevet

Har Nils Håvard noe svar på dette? 😊

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Personlighetsforstyrrelsesdiagnoser skal settes på grunnlag av personlighetstrekk som er "vedvarende og typisk  for personens personlighet og adferd over tid". Den skal ikke settes på grunnlag av trekk og adferd som observeres kun i forbindelse med kriser eller tidsavgrensede symptomdiagnoser som f. eks en depressiv episode.

Her gjøres det nok en del feil i akuttavdelinger.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg opplever at den gode perioden vedvarer!! Det som er litt rart er at jeg ikke har fått noe info fra behandleren min om diagnosen. Vi snakker ikke om det i timene, fordi symptomene har ikke vært relevant i det hele tatt etter jul. Det kan hende den stemmer, men jeg har opplevd fremgang på så kort tid. Derfor jeg stusser litt..jeg sliter med litt angst i hverdagen, og det er vel det største problemet nå. Jeg er bekymret for at jeg skal bli så dårlig igjen som jeg var for 3 mnd siden. Da fungerte jeg ikke, mens nå fungerer jeg greit! Jeg begynte som sagt med ACT terapi etter jul, og jeg synes det hjelper, men timene har vært hver 14. dag i det siste, så har noen noe råd for hva jeg selv kan gjøre? Kan jeg selv forhindre tilbakefall med tunge perioder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...