Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 7 minutter siden, Trine skrev: Jeg vet ikke. Om jeg hadde klart å studere så ville jeg kanskje studert etologi. Det høres spennende ut. Men jeg klarer ikke lære meg teori så å studere er meningsløst. Ikke har jeg studiekompetanse heller så jeg hadde ikke fått studert noe uansett. Og man får vel ikke noen jobb som etolog heller. :-) Da har vi noe felles:-) Men jeg trodde elektrikere og alle yrkesutdannede i dag hadde full studiekompetanse? Det sies jo at alle får det, men er det da kun for humanistiske fag, språkfag etc det gjelder? For biologi, tenker jeg du kun i tillegg, til den studiekompetansen du har, jeg tror du må ha, trenger R1 matte. Hvis du må ha biologi, og kjemi/fysikk, i tillegg, er ikke biologien særlig vanskelig, jeg vil anta du kan mye av den fra før. Med R1 matte kan jeg hjelpe deg, den er heller ikke vanskelig, med litt arbeide,og ved siden av andre ting tar det ca 2 mnd, ikke mer å lese og forstå hele boken, denne matematikken er veldig enkel. Tenk om vi kunne studert det sammen:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 4 minutter siden, Madelenemie skrev: :-) Da har vi noe felles:-) Men jeg trodde elektrikere og alle yrkesutdannede i dag hadde full studiekompetanse? Det sies jo at alle får det, men er det da kun for humanistiske fag, språkfag etc det gjelder? For biologi, tenker jeg du kun i tillegg, til den studiekompetansen du har, jeg tror du må ha, trenger R1 matte. Hvis du må ha biologi, og kjemi/fysikk, i tillegg, er ikke biologien særlig vanskelig, jeg vil anta du kan mye av den fra før. Med R1 matte kan jeg hjelpe deg, den er heller ikke vanskelig, med litt arbeide,og ved siden av andre ting tar det ca 2 mnd, ikke mer å lese og forstå hele boken, denne matematikken er veldig enkel. Tenk om vi kunne studert det sammen:-) Nei, man får ikke studiekompetanse når man går yrkesfag. Da må man gå påbygning. Så jeg må ha et år på vgs med 35 timer undervisning i uka for å komme inn på noe studie. Allerede der er det jo kjørt for meg. Det er nemlig ikke bare å lære noe når man ikke klarer fokusere på det man skal fokusere på. Så ender det bare med at jeg blir sint, frustrert og får enda dårligere selvtillit fordi jeg ikke får til noe som alle andre klarer greit. Nei, det er nok altfor mye kaos i hodet mitt til å få til noe studie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 11 minutter siden, Madelenemie skrev: Det sies jo at alle får det, men er det da kun for humanistiske fag, språkfag etc det gjelder? Man må ta påbygning for å få studiekompetanse. Hvor mye det innebærer, avhenger av når man avsluttet yrkesfag og (selvfølgelig) hvilken type studiekompetanse man vil ha (f.eks. realfagsfordypning eller ikke). For mange er matte og norsk den største belastningen ved allmennfaglig påbygg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 14 minutter siden, Trine skrev: Nei, man får ikke studiekompetanse når man går yrkesfag. Da må man gå påbygning. Så jeg må ha et år på vgs med 35 timer undervisning i uka for å komme inn på noe studie. Allerede der er det jo kjørt for meg. Det er nemlig ikke bare å lære noe når man ikke klarer fokusere på det man skal fokusere på. Så ender det bare med at jeg blir sint, frustrert og får enda dårligere selvtillit fordi jeg ikke får til noe som alle andre klarer greit. Nei, det er nok altfor mye kaos i hodet mitt til å få til noe studie. Du får bli vaskekone da;) Anonymkode: 251e3...249 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, Trine skrev: Nei, man får ikke studiekompetanse når man går yrkesfag. Da må man gå påbygning. Så jeg må ha et år på vgs med 35 timer undervisning i uka for å komme inn på noe studie. Allerede der er det jo kjørt for meg. Det er nemlig ikke bare å lære noe når man ikke klarer fokusere på det man skal fokusere på. Så ender det bare med at jeg blir sint, frustrert og får enda dårligere selvtillit fordi jeg ikke får til noe som alle andre klarer greit. Nei, det er nok altfor mye kaos i hodet mitt til å få til noe studie. Hm ok, Dette var helt nytt for meg, jeg syns det er så mye snakk om at nå får alle elektrikere og snekkere studiekompetanse... Min mann var frustrert over dette en tid han jobbet i en bedrift, mange dyktige håndverkere, men de fikk ikke "fagbrev" noe sånt kalte han det...fordi de ikke bestod matte, nynorsk osv.... Bedriftens flinkeste snekkere var dette, og grunnen sa han var at "alle må få denne h....studiekompetansen". Jeg syns likevel du bør revurdere det, kanskje ikke vanlig vgs, men i Oslo ligger en skole som er for oss med handikap, men den gir kun studiekompetanse med fagene, norsk, nynorsk, engelsk, historie, naturfag, samfunnsfag og 1P) og ikke hele kompetansen for studier innen realfag, da må man på vanlig vgs å ta ekstra matte m.m. Jeg måtte dette fordi jeg trengte 1 T, 1 R, kjemi, fysikk og biologi. Jeg slet fordi jeg hadde det forferdelig på denne videregående skolen. Jeg kan evt hjelpe den med realfagene, sånn at du i løpet av noen uker står i alle, men selve studiekompetanseblokken, dvs norsk og engelsk, histore m.m det kan jeg ikke hjlepe deg noe særlig med, men jeg har alle mine stiler og alt har jeg nesten 6 i karakter på, så alt dette kan du få, det vil forenkle en hel del, selv om du gjør det til ditt eget, så gir det deg en mal og en tanke om hvordan slike oppgaver løses. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får bli vaskekone da;) Anonymkode: 251e3...249 Kunne jeg jobbet som vaskekone så kunne jeg da fortsatt som elektriker også. Jeg har skadet føttene mine så jeg kan ikke gå og stå så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 10 minutter siden, laban skrev: Man må ta påbygning for å få studiekompetanse. Hvor mye det innebærer, avhenger av når man avsluttet yrkesfag og (selvfølgelig) hvilken type studiekompetanse man vil ha (f.eks. realfagsfordypning eller ikke). For mange er matte og norsk den største belastningen ved allmennfaglig påbygg. hm, så rart? Du forstår min mann jobbet for en del år siden i et firma med HR, derfor kom han i kontakt med arbeiderne. Han var frustrert, da han sa så mange av dem stagnerte og ikke kom videre fordi de ikke greide matte og nynorsk, enkelt matte ala 1 P, men de var ikke teoretisk interessert, men svært praktisk flinke.. Jeg spurte han da om det ikke var noen måte å løse dette. Og han svarte nei, og at det var frustrerende og idiotisk, da dette gjaldt bedriftens aller flinkeste gutter. Han er ikke hjemme nå, jeg skal spørre han senere, men kanskje du forstår hva det gjeldt, men i vertfall var det snakk om at de ikke kom videre...fordi de ikke bestod norsk og dette skapte vansker for både dem og bedriften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 4 minutter siden, Trine skrev: Kunne jeg jobbet som vaskekone så kunne jeg da fortsatt som elektriker også. Jeg har skadet føttene mine så jeg kan ikke gå og stå så mye. Jeg håper du revurderer dette, Jeg har hjulpet en del studenter til å komme over bøyger, dvs gitt oppgavene mine.. Pga av mye privat, har jeg jo selv strevd, men jeg har altså greid å hjelpe andre. Slik at skulle du få ånden:-) over deg :-) (er ikke psykotisk altså) så hjelper jeg deg med alt jeg kan. Det vil vært en glede for meg. Og jeg holder alltid avtaler, så jeg skriver/sier ikke dette bare, jeg mener det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, Madelenemie skrev: Hm ok, Dette var helt nytt for meg, jeg syns det er så mye snakk om at nå får alle elektrikere og snekkere studiekompetanse... Min mann var frustrert over dette en tid han jobbet i en bedrift, mange dyktige håndverkere, men de fikk ikke "fagbrev" noe sånt kalte han det...fordi de ikke bestod matte, nynorsk osv.... Bedriftens flinkeste snekkere var dette, og grunnen sa han var at "alle må få denne h....studiekompetansen". Jeg syns likevel du bør revurdere det, kanskje ikke vanlig vgs, men i Oslo ligger en skole som er for oss med handikap, men den gir kun studiekompetanse med fagene, norsk, nynorsk, engelsk, historie, naturfag, samfunnsfag og 1P) og ikke hele kompetansen for studier innen realfag, da må man på vanlig vgs å ta ekstra matte m.m. Jeg måtte dette fordi jeg trengte 1 T, 1 R, kjemi, fysikk og biologi. Jeg slet fordi jeg hadde det forferdelig på denne videregående skolen. Jeg kan evt hjelpe den med realfagene, sånn at du i løpet av noen uker står i alle, men selve studiekompetanseblokken, dvs norsk og engelsk, histore m.m det kan jeg ikke hjlepe deg noe særlig med, men jeg har alle mine stiler og alt har jeg nesten 6 i karakter på, så alt dette kan du få, det vil forenkle en hel del, selv om du gjør det til ditt eget, så gir det deg en mal og en tanke om hvordan slike oppgaver løses. Fagbrev får man når man har 2 år yrkesfag og 2 år (2,5 for elektrikere) i læra. Da får man et fint brev man kan henge på veggen Noen yrker har svennebrev og noen har fagbrev. Jeg har fagbrev som elektriker og det betyr at jeg er godkjent elektriker og kan jobbe selvstendig. Det stemmer at almenfag gjør det vanskelig for dyktige håndtverkere som ikke er gode på norsk og samfunnsfag +++. Man har almenfag på yrkesskolen, men ikke nok til å få studiekompetanse. Men man må stå i disse fagene for å få fagbrev og der er jeg enig med mannen din. Det er frustrerende. Man burde heller hatt mer yrkesfag så man hadde blitt enda bedre i det man utdanner seg til. Jeg forstår at dette høres veldig lett ut for deg, men hver gang jeg prøver lese noe så forsvinner hjernen inn i en tåke og jeg sitter bare der uten å være tilstede. Så for meg tar det veldig lang tid å lære veldig lite. Så skulle jeg blitt etolog hadde det sikkert tatt meg 20 år. Det er jo et av problemene med ADHD. Man klarer ikke styre fokuset og oppmerksomheten og da blir det vanskelig å lære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 4 minutter siden, Madelenemie skrev: Jeg håper du revurderer dette, Jeg har hjulpet en del studenter til å komme over bøyger, dvs gitt oppgavene mine.. Pga av mye privat, har jeg jo selv strevd, men jeg har altså greid å hjelpe andre. Slik at skulle du få ånden:-) over deg :-) (er ikke psykotisk altså) så hjelper jeg deg med alt jeg kan. Det vil vært en glede for meg. Og jeg holder alltid avtaler, så jeg skriver/sier ikke dette bare, jeg mener det. Takk for det, men akkurat skole er det mest deprimerende jeg kan finne på. Jeg har jo prøvd å lese på egenhånd, om adferd på hund. Jeg får ikke med meg noenting. Jeg lærer ikke om jeg ikke kan se og gjøre ting i praksis. Det blir som de gutta på jobben til mannen din. Dyktige snekkere, elendige i nynorsk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 1 minutt siden, Trine skrev: Fagbrev får man når man har 2 år yrkesfag og 2 år (2,5 for elektrikere) i læra. Da får man et fint brev man kan henge på veggen Noen yrker har svennebrev og noen har fagbrev. Jeg har fagbrev som elektriker og det betyr at jeg er godkjent elektriker og kan jobbe selvstendig. Det stemmer at almenfag gjør det vanskelig for dyktige håndtverkere som ikke er gode på norsk og samfunnsfag +++. Man har almenfag på yrkesskolen, men ikke nok til å få studiekompetanse. Men man må stå i disse fagene for å få fagbrev og der er jeg enig med mannen din. Det er frustrerende. Man burde heller hatt mer yrkesfag så man hadde blitt enda bedre i det man utdanner seg til. Jeg forstår at dette høres veldig lett ut for deg, men hver gang jeg prøver lese noe så forsvinner hjernen inn i en tåke og jeg sitter bare der uten å være tilstede. Så for meg tar det veldig lang tid å lære veldig lite. Så skulle jeg blitt etolog hadde det sikkert tatt meg 20 år. Det er jo et av problemene med ADHD. Man klarer ikke styre fokuset og oppmerksomheten og da blir det vanskelig å lære. jamen!! Jeg har jo også adhd, og jeg lærer teorien greit, det som tar krefter er å forstå hva de vil ha svar på, hva oppgavene skal inneholde, hva er poenget osv...derfor hjelper det med å se oppgaver, så skriver man selv. Beklager at jeg ikke forstod dette helt, men har du almenfag? Og hvorfor sies det at alle yrkesfagutdannede i dag får studiekompetanse? Min "venn" mor til mine barns venner, sa at hennes barn som tar yrkesfag får full studiekompetanse. Og i forhold til hva min mann sier, stemmer jo dette, men selvsagt krever noen retninger, odontologi, medisin, matematikk noe mer fordypning, men det er alt, slik jeg har forstått det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: jamen!! Jeg har jo også adhd, og jeg lærer teorien greit, det som tar krefter er å forstå hva de vil ha svar på, hva oppgavene skal inneholde, hva er poenget osv...derfor hjelper det med å se oppgaver, så skriver man selv. Beklager at jeg ikke forstod dette helt, men har du almenfag? Og hvorfor sies det at alle yrkesfagutdannede i dag får studiekompetanse? Min "venn" mor til mine barns venner, sa at hennes barn som tar yrkesfag får full studiekompetanse. Og i forhold til hva min mann sier, stemmer jo dette, men selvsagt krever noen retninger, odontologi, medisin, matematikk noe mer fordypning, men det er alt, slik jeg har forstått det. Det er kanskje er grunn til at din pensjonerte psykiater og overlegen tviler på diagnosen. Normalt er man et forbanna surrehue når man har adhd. Jeg har noen almenfag, men ikke nok timer til å få studiekompetanse. Det sies ikke at alle yrkesfagutdannede i dag får studiekompetanse. Man kan gå 2 år på yrkesfag for så å gå 1 år almen påbygning. Da får man studiekompetanse. Men normalt yrkesfag-løp er 2 år på skole med yrkesfag og noen almenfag, etterfulgt av 2 år i lære. Etter det tar man fag/svenneprøven og så er man ferdig utdannet. Din "venns" barn får studiekompetanse dersom de tar dette ekstra året med påbygning. Men de får ikke studiekompetanse av yrkesfag alene. Så beklager, men her har din mann misforstått. https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/slik_far_du_studiekompetanse 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, Trine skrev: Takk for det, men akkurat skole er det mest deprimerende jeg kan finne på. Jeg har jo prøvd å lese på egenhånd, om adferd på hund. Jeg får ikke med meg noenting. Jeg lærer ikke om jeg ikke kan se og gjøre ting i praksis. Det blir som de gutta på jobben til mannen din. Dyktige snekkere, elendige i nynorsk. Ok, dumt. Håper du er sikker, for jeg ville like å hjelpe deg, Vi hjalp min fosterdatter fra karakterene 2-3 i snitt, til karakteren 6 i snitt, mye hadde med hennes svake identitet å gjøre, innblandet med sorg og skuffelser, den skapte usikkerhet i henne, hun tenkte, "er jeg som mine foreldre?", Jeg sa til henne, og også min mann, han mer enn meg, at forran henne lå mulighetene og vi var med henne som støtter på veien. . ( min mann var så fantastisk med henne, så raus, han er så glad i henne)(Jeg er jo det jeg også, men jeg viser det ikke så tydelig) Hun har sagt til meg etter dette, mange år etterpå, at hun aldri hadde vært der hun er i dag, uten støtten vi ga, og det har også hennes søte mamma sagt, som alltid tross vansker har satt sine barn først, (om man bare ser forbi enkeltsituasjoner og vansker som er verre enn vi som ikke har opplevd det slik, ofte kan forstå) Selv om vår lånedatter er frisk, så hadde hun et veldig ugreit utgangspunkt, men hun greide det, og hun kjempet og hun fikk til, men det hun har, som er nokså viktig og sterkt i henne, er seighet, utholdenhet, og evnen til å ikke gi opp og se fremover, Ååå jeg vil du skal satse på å bli etolog! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 7 minutter siden, Madelenemie skrev: Ok, dumt. Håper du er sikker, for jeg ville like å hjelpe deg, Vi hjalp min fosterdatter fra karakterene 2-3 i snitt, til karakteren 6 i snitt, mye hadde med hennes svake identitet å gjøre, innblandet med sorg og skuffelser, den skapte usikkerhet i henne, hun tenkte, "er jeg som mine foreldre?", Jeg sa til henne, og også min mann, han mer enn meg, at forran henne lå mulighetene og vi var med henne som støtter på veien. . ( min mann var så fantastisk med henne, så raus, han er så glad i henne)(Jeg er jo det jeg også, men jeg viser det ikke så tydelig) Hun har sagt til meg etter dette, mange år etterpå, at hun aldri hadde vært der hun er i dag, uten støtten vi ga, og det har også hennes søte mamma sagt, som alltid tross vansker har satt sine barn først, (om man bare ser forbi enkeltsituasjoner og vansker som er verre enn vi som ikke har opplevd det slik, ofte kan forstå) Selv om vår lånedatter er frisk, så hadde hun et veldig ugreit utgangspunkt, men hun greide det, og hun kjempet og hun fikk til, men det hun har, som er nokså viktig og sterkt i henne, er seighet, utholdenhet, og evnen til å ikke gi opp og se fremover, Ååå jeg vil du skal satse på å bli etolog! Jeg hadde ikke klart det uansett. Det er vel noe med å sette seg realistiske mål. Kanskje jeg ombestemmer meg dersom Strattera viser seg å fungere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, Trine skrev: Det er kanskje er grunn til at din pensjonerte psykiater og overlegen tviler på diagnosen. Normalt er man et forbanna surrehue når man har adhd. Jeg har noen almenfag, men ikke nok timer til å få studiekompetanse. Det sies ikke at alle yrkesfagutdannede i dag får studiekompetanse. Man kan gå 2 år på yrkesfag for så å gå 1 år almen påbygning. Da får man studiekompetanse. Men normalt yrkesfag-løp er 2 år på skole med yrkesfag og noen almenfag, etterfulgt av 2 år i lære. Etter det tar man fag/svenneprøven og så er man ferdig utdannet. Din "venns" barn får studiekompetanse dersom de tar dette ekstra året med påbygning. Men de får ikke studiekompetanse av yrkesfag alene. Så beklager, men her har din mann misforstått. https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/slik_far_du_studiekompetanse Takk for oppklaringen:-) Det er ingen som vil kalle meg et surrehue:-) Men nå må du ikke gjøre det vanskeligere for meg, jeg er nok en organisert, strukturert, ryddig, systematisk adhd`er. Men det er bare den sannheten andre ser...ingen ser vegringen min, kaoset i papirer, utsettelsen av "kjedelige" ting, osv... De ser sirlige papirbunker, systemer på systemer og et menneske som alltid er ute i god tid. Men det er supert å bli mer bevisst, nå rydder jeg opp i hva som går bra, hva jeg er dyktig på, hva jeg ikke mestrer osv... Men søren også...nå begynner jeg få orden på papirer også...:-( kan det se ut som... Det er jo bra for meg, men det ligger ikke for meg, det er hardt arbeide! Jeg har et rom der jeg har grodd ned i esker på esker med papirer og pairer og papirer, alt dette er hjernen min, så jeg har trodd at dette var nødvendig. Så leste jeg at Kondo skrev, "kast alt av papirer" jeg fikk sånn , om du skjønner, sjokk, at jeg sluttet puste. Men det traff meg, og resultatet ble at jeg kastet 3/4 deler av bokser med papirer, tidskrifter, beregninger, mens jeg følte sterk uro, Samme dag ryddet jeg og kastet papirer i alle permer. da alt var kastet, føltes ting klarere, inni hodet, det ble en slags skjerpende effekt, at jeg nå ikke kunne klamre meg til eskene med papirer over der noe viktig lå, eskene var hukommelsen min, men faktisk stole på mitt eget hode og meg selv. Det som fikk meg til å forstå at dette måtte til, var erkjennelsen at denne måten å leve på, ikke var godt for meg, den skapte ikke mer orden, bare mer kaos, og ikke minst en sløvere innstilling til informasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 5 minutter siden, Trine skrev: Jeg hadde ikke klart det uansett. Det er vel noe med å sette seg realistiske mål. Kanskje jeg ombestemmer meg dersom Strattera viser seg å fungere. Ok, krysser fingre og tær for deg:-) (tærne krysser jeg hele tiden da pga av tics, men fingrene :-) tenker på deg) Har du noen råd til meg? Hvordan jeg kan finne en funksjonshemmet som vil studere noe av det samme som meg:-)? Jeg har vært innom tanken om at var jeg 20 år ville alt vært lettere, men jeg er ikke så sikker, når jeg var 20 år, var jeg jo helt i min egen verden, men legger man til 20 år men med hjelp, ja så kan det jo hende. Men igjen, 20 åringer er vel ikke mest interessert i å hjelpe en funksjonshemmet medelev:-) Men uansett hva det blir med deg, og meg og alle, så har det ikke så mye å si straks man leser litt om avstander og tider i verdensrommet:-) Da fins vi ikke, på jorden, i denne lille verden kan vi kanskje bli husket for noe:-) Harald Eia blir feks husket for å ha kommet på at en manns baller kan bli kalt skrukken, så det er kommet inn i norsk ordbok:-) Men det er få av oss som vil bli husket for noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
umakenverdt Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 7 timer siden, Madelenemie skrev: Hei! :-) Jeg nevnte selv bare to ting, men jeg kunne lagd en lang side med gode egenskaper hos meg selv, men jeg kom ikke på dem der og da, men når jeg leste andres gode egenskaper kom jeg på at jeg jo har de også. men selv om jeg har gode sider, sterke sider osv...så fører ikke de til at jeg får jobb, likevel er jeg jo glad for at jeg har disse sidene. De gjør meg til et godt, vennlig og hyggelig menneske, også gjør handikappet mitt og en haug med barn med handikap at utdanning ikke går så greit og lett. Pluss, det må jeg ikke glemme, jeg går på et fakultet som ikke tilrettelegger bra, det sa de, de anbefaler andre med autisme å bytte fakultet, men det er jo ikke så enkelt når man er flink med tall :-) Nysjerrighet og lærervilje er fine egenskaper, jeg hadde ønsket du greide holde på dette hele tiden. Er grunnen til at du ikke greier det, depresjon? Du har mange gode egenskaper, og jeg synes det er veldig bra at du er glad for dem og ser dem selv også! Jeg vet ikke, kanskje depresjonen gjør det. I tillegg tar redsel og bekymring opp litt mye tankekapasitet i en del perioder, da er det vanskelig å kjenne på nysgjerrigheten. Men jeg tror nysgjerrighet har gjort at jeg har klart å gjøre mer enn dersom jeg ikke hadde denne egenskapen. Det er nysgjerrigheten som gjør at jeg til tider klarer å jobbe mot redselen og bekymringen tror jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Min "venn" mor til mine barns venner, sa at hennes barn som tar yrkesfag får full studiekompetanse. Du har fått en oppklaring fra Trine, jeg vil bare føye til noe: Mange som går yrkesfag (de to første årene), går rett over på påbyggingsåret, enten fordi de ikke får lærlingeplass eller fordi de vil sikre seg studiekompetansen mens de er "vant til" å gå på skole, og så vurdere hva de skal gjøre når det tredje (påbygnings)året er ferdig. Noen føler nok at det er enklere å ta tredje året med allmennfag sammen med sine jevnaldrende, enn å komme tilbake til skolen senere. I slike tilfeller får man jo studiekompetanse etter tre år, akkurat som de som har gått tre år på studiespesialisering, selv om man har gått to år på yrkesfag. På den annen side er det slik at også de som ikke er interessert i noen akademisk utdanning, må ha såpass mye teori / allmennfag mens de går på yrkeslinjene, at de teorisvake (eller de minst interesserte) får problemer med å bestå. Hensikten er at de skal ha hatt tilstrekkelig med allmennfag til at det holder med det ene påbygningsåret, hvis de likevel ombestemmer seg - men det gjør skolen tyngre for de som er praktikere og lite annet. Det er nok slike tilfeller mannen din har vært borti - flinke folk som sliter med norsk- og mattepensum. Jeg mener en god del om dette systemet, men det er en annen diskusjon 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Ok, krysser fingre og tær for deg:-) (tærne krysser jeg hele tiden da pga av tics, men fingrene :-) tenker på deg) Har du noen råd til meg? Hvordan jeg kan finne en funksjonshemmet som vil studere noe av det samme som meg:-)? Jeg har vært innom tanken om at var jeg 20 år ville alt vært lettere, men jeg er ikke så sikker, når jeg var 20 år, var jeg jo helt i min egen verden, men legger man til 20 år men med hjelp, ja så kan det jo hende. Men igjen, 20 åringer er vel ikke mest interessert i å hjelpe en funksjonshemmet medelev:-) Men uansett hva det blir med deg, og meg og alle, så har det ikke så mye å si straks man leser litt om avstander og tider i verdensrommet:-) Da fins vi ikke, på jorden, i denne lille verden kan vi kanskje bli husket for noe:-) Harald Eia blir feks husket for å ha kommet på at en manns baller kan bli kalt skrukken, så det er kommet inn i norsk ordbok:-) Men det er få av oss som vil bli husket for noe. Har desverre ingen råd til deg om hvordan du kan finne en funksjonshemmet som vil studere med deg. Jeg har tenkt noen ganger at det kanskje hadde vært lettere om jeg ble diagnostisert som barn, men jeg vil helst ikke være 20 år igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 2 timer siden, Madelenemie skrev: jamen!! Jeg har jo også adhd, Er du helt sikker på det da? Anonymkode: 58e48...4da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409922-hva-er-din-sterke-side/page/5/#findComment-3678266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.