Gå til innhold

Type behandler/stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg skjønner det brukes både psykiatriske sykepleiere, psykiatere, psykologer og psykologspesialister (osv?) som behandlere. Er det rutiner for hvilke type pasientgrupper som får ulik type behandler? eks alvorlighetsgrad, diagnose, antatt varighet på behandling?

Anonymkode: 2df60...9fb

Skrevet

For meg virker det som det er vanligst å snakke med en ass.lege eller psykiater først, og så bestemmer de hva slags behandling medisiner og oppfølging du skal få eller ikke. Og så blir du gjerne overtatt av en psyk.spl eller en psykolog. Når du da er inne i behandlingen så konfereres det med ass.lege eller psykiater dersom medsinene er feil osv. I allefall er det slik jeg har blitt behandlet.

Skrevet

Hvis du trenger medisiner er vel psykiater best. Men nå om dagen er det mange psykologer som har veldig gode kunnskaper i farmakologi, bare at de ikke kan skrive ut medisiner selv. Da kan kombinasjonen av psykolog og fastlege være veldig god, altså at fastlegen skriver ut etter beskjed fra psykolog.

Hvis du i hovedsak trenger samtalebehandling eller annen ikke-medikamentell behandling ville jeg valgt psykolog. Psykologer er etter min mening også veldig gode på å se "normalfenomener" og å ikke nødvendigvis kalle disse for sykdom (f.eks lettere depressive reaksjoner, stresstilstander, osv.)

Skrevet

men dette er vel ikke noe en kan be om selv?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

men dette er vel ikke noe en kan be om selv?

Du kan selvsagt komme med ønsker. Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er den med høyest utdannelse som gir den beste behandlingen. Jeg har gått til en fantastisk psykiatrisk sykepleier og en psykiater som ikke forsto meg og mitt i det hele tatt. Det finnes kyndige og mindre kyndige psykologer. Du kan være fornøyd med en fastlege og ikke med en annen. Jeg tror ikke det alene handler om kompetanse, selv om det ofte spiller en rolle, men den kontakten og kjemien som oppstår mellom behander og pasient tror jeg har vel så mye å si for utbyttet av terapien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...