DRONE1 Skrevet 14. februar 2016 Skrevet 14. februar 2016 Just now, Annkarin said: Etter psykose langvarig flere? Hva er forskjellig? 0 Siter
Annkarin Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Skrevet 14. februar 2016 Et øyeblikk siden, DRONE1 skrev: Hva er forskjellig? Mistet personligheten min, alle klager på at jeg er stille og ikke til stede, kaos i hjernen, tåler ingenting, gidder ikke pusse tenner 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 Skrevet 14. februar 2016 15 minutes ago, Annkarin said: Mistet personligheten min, alle klager på at jeg er stille og ikke til stede, kaos i hjernen, tåler ingenting, gidder ikke pusse tenner Kanskje du er deprimert. Anonymkode: d6947...605 0 Siter
Annkarin Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Skrevet 14. februar 2016 Kanskje jeg skal innse at manien og psykosen drepte meg jeg er bare et råttent skall igjen med et par korn av liv 0 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 Tror alle forandrer seg ved psykisk sykdom. 0 Siter
Annkarin Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Skrevet 15. februar 2016 Jeg var bipolar i 15 år før jeg fikk langvarig psykose og forandret meg og mistet meg selv 0 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 Ja, det er mange som forandrer seg veldig. 0 Siter
Annkarin Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Skrevet 15. februar 2016 Skulle ønske noen kunne opplyst om at man blir skada i hodet og ikke seg selv så kunne jeg søkt hjelp med en gang jeg oppdaget at jeg var manisk 0 Siter
Elionoe Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 45 minutter siden, Annkarin skrev: Bitterhet Bitterhet kommer det lite godt ut av. Jeg tenker at vi må akseptere situasjonen slik den er i dag og gjøre vårt beste ut av hverdagene. Det som var, kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan jobbe mot et mål i dag og i fremtiden. Det er nok en påkjenning for hjernen å være i psykose, uten at jeg vet noe om det, men er det ikke mulig at du vil komme tilbake dit du var? Jeg fikk et kraftig epilepsianfall som gjorde meg "dement" i tre uker. Nå kan ikke epilepsi og psykose sammenlignes, men begge deler gjør noe med hjernen. Kanskje NHD kan si noe om ev. mulighet for å bli som før. Du går jo på Abiliify og kanskje er det denne som har endret deg? Jeg har i hvert fall endret meg etter å ha sluttet på 1200 mg Seroquel og 300 mg Truxal. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 52 minutter siden, Annkarin skrev: Skulle ønske noen kunne opplyst om at man blir skada i hodet og ikke seg selv så kunne jeg søkt hjelp med en gang jeg oppdaget at jeg var manisk Vi er noen fra fagfeltet som prøver å opplyse om dette. På den andre siden har noen mer eller mindre seriøse pasientforeninger fått Helseministeren med på at det viktige nå er å utvikle "Medisinfrie tilbud". Tilbud som etter vår mening vil la hjernene ødelegges i ubehandlede psykoser. 1 Siter
Annkarin Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Skrevet 15. februar 2016 Nei abilify gjør meg mye bedre, var sengeliggende PGA spinning og kaos i hjernen uten abilify. Er 3 år siden psykosen så har ingen håp om å bli mitt gamle jeg. 0 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 2 hours ago, Annkarin said: Nei abilify gjør meg mye bedre, var sengeliggende PGA spinning og kaos i hjernen uten abilify. Er 3 år siden psykosen så har ingen håp om å bli mitt gamle jeg. Det skal du ikke være for sikker på. Jeg husker at du for bare noen måneder siden snakket om at du "strippet" på byen. Da høres det ut som en sykdomsperiode. Slikt vil jo garantert føre til at hjernen fungerer dårligere (større eller mindre grad). Men hvis du i økende grad unngår dette så kan det skje mye på sikt. Noe annet er at hjernen forfaller hvis man ikke bruker den. Det er mange forskere som mener det er det som er grunnen til kognitiv svikt ved schizofreni, at den syke lever så passivt at hjernen svekkes, kommer ut av form. Men hvis det er det som er tilfellet, så skal det gå an å trene den opp igjen. I såfall er det nok noe du selv også kan gjøre. En må huske på at det som oftest er uenigheter innen forskning. Så selv om kanskje flertallet mener at psykose "ødelegger" noe i hjernen, så lønner det seg å være "føre var", og tenke at kanskje det er feil, kanskje det har noe med trening å gjøre, da vil jeg prøver å trene opp hjernen. Ikke at det utelukker å bruke medisin, såklart, for all del. 0 Siter
Inner self Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 Jeg har heller ikke blitt helt den samme, etter hva det nå var jeg hadde. 1 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 6 minutes ago, Inner self said: Jeg har heller ikke blitt helt den samme, etter hva det nå var jeg hadde. Hm, du er ikke frisk du heller nei. 0 Siter
Annkarin Skrevet 17. februar 2016 Forfatter Skrevet 17. februar 2016 Den 15.2.2016 at 15.58, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Vi er noen fra fagfeltet som prøver å opplyse om dette. På den andre siden har noen mer eller mindre seriøse pasientforeninger fått Helseministeren med på at det viktige nå er å utvikle "Medisinfrie tilbud". Tilbud som etter vår mening vil la hjernene ødelegges i ubehandlede psykoser. Når jeg har fått symptomer på mani i ettertid, har jeg løpt til legevakten eller akutt teamet i løpet av en dag, og blitt lagt inn og fått medisin som har slått det vekk i løpet av en ukestid eller noe sånt og de har ikke gitt ettervirkninger, slik manien som varte i seks mnd og endte i manisk psykose langvarig gjorde. Så det går fint an å slå ihjel en mani tidlig. Men jeg visste ikke konsekvensen da jeg fikk min lange mani og bare gikk gjennom hele spekteret fra noen mnd hypomani, til mani, til psykose, til beltelegging og skjerma avd og til fæle ettervirkninger i hjernen som gjør meg helt avhengig av antipsykotika som jeg aldri behøvde før selv om jeg hadde bipolar lidelse i mange år før dette skjedde. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.