Gå til innhold

Når man ikke trenger å forklare alt tusen ganger

Anbefalte innlegg

Er du medlem av Mesa?

http://p3.no/dokumentar/mensaungdommen/

– Jeg tror alle mennesker liker å snakke med folk på sitt eget nivå. Uansett hvor du er på IQ-skalaen.

Spillkveld med IQ-gjengen er litt som en hvilken som helst spillkveld på speed – ingen trenger betenkningstid.

De sitter i sofagruppen. Brettspillet rigges til på stuebordet. Ingen av de fire har vært åpne på at de er mensamedlemmer. Hogne sier at han er redd for å bli oppfattet som skrytete.

En av mytene rundt høyt intelligente, er jo at de er mindre sosialt intelligente. Dette mener Hogne at er feil.

– Det irriterer meg, for det er ingen forskning som viser at høyt intelligente er mindre sosialt intelligente, snarere tvert imot. Det er en Hollywood-klisjé.

Anonymkode: 8f0d4...f03

Fortsetter under...

Hvis man tar en test hos nevropsykolog som har spesialisert seg på dette så vil man få mye mer varierte oppgaver enn bare progressive matriser. Resultatet vil ikke bare være én skala. Det gir et mer komplekst bilde av hvordan hjernen egentlig fungerer. Det hjelper lite å ha skyhøy IQ om man ikke klarer å konsentrere seg i det hele tatt. Det er nok mange som kvalifiserer for Mensa som slettes ikke er flinke og kjappe i brettspill. Men hvis man er medlem der, og er kjapp til slike ting, så blir det såklart at man attribuerer det til Ravens-resultatet alene.

Jeg er ikke medlem. Hadde heller ikke kunnet hvis jeg ville. Derimot var jeg nær kravet da jeg var yngre. Men årtier med lediggang og psykdom har sløvet hjernen, så nå er jeg ikke nær heller. Derimot er jeg litt skeptisk hvis folk skryter av å være med i Mensa. Ikke att jeg kjenner noen i  RL, men man kan jo lese om skuespillere som er medlem osv.. Det virker skrytete å si slikt. Det er ikke ett sympatisk trekk å nevne eller skryte om att man er mensa medlem. Det er ikke misunnelse heller, jeg er fornøyd med den IQ jeg har.

Jeg ville mye heller hatt økt konsentrasjon, og økt handlekraft,  enn økt IQ.

3 minutes ago, Inner self said:

Jeg ville mye heller hatt økt konsentrasjon, og økt handlekraft,  enn økt IQ.

Ja, definitivt. Tror vi to gjorde det ganske likt på TOP-testen. Bra på verbal og spatial, dårlig på hukommelse og eksekutive funksjoner.

Annonse

12 minutes ago, Inner self said:

Jeg har hatt hebefreni som diagnose, men jeg har sett andre med hebefreni, og det er ikke ett "vakkert" syn, da er man ganske ødelagt... Med ordsalat og drøy kognitiv svikt.

Man får være glad man ikke er så syk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...