Gå til innhold

Hvor mye penger trenger du for å være lykkelig?

Anbefalte innlegg

Att penger ikke betyr noe, er løgn. Det gjelder bare de som har nok iallefall. Jeg har en ekkel følelse att trygden kommer til å gå ned, lønninger også. Jeg tenker ettersom oljen synker i verdi, når alternative løsninger kommer, så Norge går inn i mørkere tider.

hvor mye inntekt trenger DU, for att du skal klare å beholde hjem, og penger til deg selv eller famileins behov?

Selv kunne jeg klare meg på 80% av det jeg får inn. DVS ca 12 000,- kroner i måneden, men det ville vært trangt, men uten sultihjel...

Anonymkode: b37f6...c3f

Fortsetter under...

Kanskje vil Norge en gang i fremtiden måtte devaluere kronen? Tenker på det, ettersom privat gjeld er så stor her tillands, og att du kan kjøpe hus i sverige for prisen av ett vaskekott her i norge...

Kan jo bli interessant å se hva som skjer med G i år. I fjor økte den lite, mot rundt 3-5% i mange tidligere år. Vi skal helt tilbake til 1990 for å finne en lavere økning. Jeg vil tippe det har noe med regjeringen å gjøre.

Det er jo det som i såfall vil skje, ved lavere utbetalinger. Lavere vekst i G, mens ting stiger i pris.

Jeg husker når jeg fikk 3300 hver 14. dag. Det er noen år siden. Men det gikk det og.

Penger gjør oss ikke lykkelige, men jeg vil tro vi trenger trygghet for å være lykkelig.  Hvor stor inntekt en bør ha for å ha økonomisk trygghet er forskjellig. Ut over det gir penger som oftest bare en kortvarig lykke.  Litt avhengig hva vi bruker de til.  Men selve lykken må vi finne inni oss.

Anonymkode: 33636...68d

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Penger gjør oss ikke lykkelige, men jeg vil tro vi trenger trygghet for å være lykkelig.  Hvor stor inntekt en bør ha for å ha økonomisk trygghet er forskjellig. Ut over det gir penger som oftest bare en kortvarig lykke.  Litt avhengig hva vi bruker de til.  Men selve lykken må vi finne inni oss.

*

Det handler ikke bare om trygghet. Det handler om å kunne kjøpe seg PC, mobil, ha en bil, lage noe god mat i helgen.

22 minutter siden, PNG skrev:

*

Det handler ikke bare om trygghet. Det handler om å kunne kjøpe seg PC, mobil, ha en bil, lage noe god mat i helgen.

Det er kjekt med både mobil, pc og bil. I mange tilfeller også nødvendig. Likevel er det lykkelige personer uten dette og ulykkelige personer som har alt. 

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Att penger ikke betyr noe, er løgn. Det gjelder bare de som har nok iallefall. Jeg har en ekkel følelse att trygden kommer til å gå ned, lønninger også. Jeg tenker ettersom oljen synker i verdi, når alternative løsninger kommer, så Norge går inn i mørkere tider.

hvor mye inntekt trenger DU, for att du skal klare å beholde hjem, og penger til deg selv eller famileins behov?

Selv kunne jeg klare meg på 80% av det jeg får inn. DVS ca 12 000,- kroner i måneden, men det ville vært trangt, men uten sultihjel...

Hei!"

Jeg vet ikke helt nøyaktig regnet, men jeg har senket familiens matbudsjett i vintermånedene med ca 3/ 4 .

Jeg går på butikken etter at de stenger også henter jeg dagens kastede mat, (bare de dagene jeg orker det, ofte orker jeg ikke, jeg syns 23.,00 blir for sent på hverdager.)

Jeg går også til andre matbutikker, men jeg tar forseglet mat som ikke har gått ut på dato for det meste.

Men av melk, youghurt, smør, juice, tar jeg også det som har gått ut på dato, da jeg erfarer at det ikke er dårlig.

Jeg tar også fersk fisk som er pakket i aluminium og plast og kastet lørdag fordi de ikke kan selge alt på mandag. Jeg hentet ca 30 pakker med sånn karolsk laks, jeg tok halvparten.,

kjøtt er vakumpakket, grønnsaker pakket i plast, men i de butikkene som sorterer grønnsaker slik man egentlig skal, tar jeg appelsiner, aggurker, sitroner, grapefrukt m.m., selv om det ligger i en miks.

Videre tar jeg masse brød, mye gir jeg videre, Brød blir på lørdagene kastet i svarte søppelsekker sammen med skolebrød og wienerbrød m.m. :-) Jeg har smakt wienerbrød omtrent for første gang i mitt liv:-) fordi jeg stod i en container og fikk overrekt et wienerbrød:-) det smakte godt men veldig søtt.

Da vi en kveld (bare datteren min og jeg) møtte en securitas vakt, og han spurte meg hva jeg drev med, svarte jeg, "jeg henter bare litt mat", han sa så, "har du ikke mat?" og før jeg greide svare, svarte datteren min som først var så liten at han ikke så henne, og hun måtte hoppe ut av søppelkassen,  med en lang tale, om matklasting, umoral, miljøaktivisme, at vi var miljøaktivister, at vi reddet mat osv...:-) Securitasvakten sa da "ok" eller "javel", jeg så han inn i øynene. jeg syns han så sjokkert eller usikker, eller fortumlet ut, men han gikk. Han hadde en lommelykt, men vi hadde hodelykter som lyste rett på han, så kanskje virket vi profesjonelle.

Datteren min har nok ikke forsinket prossisering, jeg syns hun reddet situasjonen, for jeg tror securitasvakten ble bekymret, han trodde kanskje ikke  vi hadde råd til mat, men vi er jo bare miljøaktivister, men hun forklarte ting bra syns jeg.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er kjekt med både mobil, pc og bil. I mange tilfeller også nødvendig. Likevel er det lykkelige personer uten dette og ulykkelige personer som har alt. 

Ja, såklart. Men jeg tror de som har anledning til å bruke mobiltelefon og/eller PC i dag i det store og hele er mer lykkelige enn de som ikke har det. Noe annet er f.eks. anledning til å dra på kafe eller kino - det er ting som kan glede mange sosialt sett, og det er vanlig å kunne gjøre det, og da faller man litt utenfor om man sier man ikke kan dra på kafe for å drikke en kopp kaffe fordi man ikke har råd. Og det er faktisk mange som er i den situasjonen. Det hjelper disse personene ikke å ha så sårlig råd, fordi penger gjør at man kan delta på ting. Såklart man kan gå tur i skogen og sitte på biblioteket, det er ikke det jeg sier, mange syns slike ting er mye bedre enn f.eks. kafe og kino - men det er på en måte sånn standarden er, og de som ikke kan være med på ting som koster penger faller generelt mer utenfor.

Jeg har mellom 10 og 15.000 igjen når jeg får lønn, og da har jeg satt tilside til sparing. Jeg snur ikke på krona, så jeg kunne nok fint greid meg med mellom 20 og 25.000 pr mnd mindre enn jeg har i dag. Min samboer har det omtrent likedan.

Anonymkode: 68772...196

Jeg har 7000,- i faste utgifter (husleie, lån, tlf, strøm og forsikring), så trenger jeg 5000. til mat og snus. Da sitter jeg igjen med 4000,- Som jeg søler bort. Sparer 500 av de da. Men seriøst så frykter jeg att det blir lavere trygd om noen år. Skummelt dette her... Med nedgang, og en bråkete krigshissig verden..

14 timer siden, PNG skrev:

Ja, såklart. Men jeg tror de som har anledning til å bruke mobiltelefon og/eller PC i dag i det store og hele er mer lykkelige enn de som ikke har det. Noe annet er f.eks. anledning til å dra på kafe eller kino - det er ting som kan glede mange sosialt sett, og det er vanlig å kunne gjøre det, og da faller man litt utenfor om man sier man ikke kan dra på kafe for å drikke en kopp kaffe fordi man ikke har råd. Og det er faktisk mange som er i den situasjonen. Det hjelper disse personene ikke å ha så sårlig råd, fordi penger gjør at man kan delta på ting. Såklart man kan gå tur i skogen og sitte på biblioteket, det er ikke det jeg sier, mange syns slike ting er mye bedre enn f.eks. kafe og kino - men det er på en måte sånn standarden er, og de som ikke kan være med på ting som koster penger faller generelt mer utenfor.

Jeg er enig med deg i det at standarden flere steder er å samles på kafe og gå på kino. Når du ikke har mulighet til det vil du lettere falle utenfor. Dette er noe jeg selv har reagert på, og som jeg mener er både trist og unødvendig. Et resultat av at det er blitt mere penger blant mange folk. Vi gikk hjem til hverandre og drakk kaffe og koste oss. Når barna var små hadde vi alltid mat og drikke med oss hvis vi skulle være borte over lengre tid. Økonomien tillot aldri kafebesøk.

Jeg har hatt tider i livet der økonomien ikke tillot en eneste utskeielse. Det meste av maten måtte lages selv. Brødene måtte bakes osv. Når barna flyttet ut ble også økonomien romsligere. Men jeg er ikke mer lykkelig med det. Den tiden jeg husker som den mest lykkelige tiden er når jeg måtte snu på hver krone. Ikke på grunn av at jeg ble lykkeligere av å være fattig. Men på grunn av at det er andre ting som er mye viktigere i livet enn penger. Penger gjør livet enklere. Du blir spart for en del bekymringer. Jeg ser absolutt fordelen med god økonomi. Men det er ikke penger som gjør oss lykkelige. De gir stort sett bare en kortvarig lykke. Men som jeg skrev tidligere så vil jeg tro vi trenger en viss økonomisk trygghet for å kunne føle oss lykkelig. Eller en god evne til fortrengning. 

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg i det at standarden flere steder er å samles på kafe og gå på kino. Når du ikke har mulighet til det vil du lettere falle utenfor. Dette er noe jeg selv har reagert på, og som jeg mener er både trist og unødvendig. Et resultat av at det er blitt mere penger blant mange folk. Vi gikk hjem til hverandre og drakk kaffe og koste oss. Når barna var små hadde vi alltid mat og drikke med oss hvis vi skulle være borte over lengre tid. Økonomien tillot aldri kafebesøk.

Jeg har hatt tider i livet der økonomien ikke tillot en eneste utskeielse. Det meste av maten måtte lages selv. Brødene måtte bakes osv. Når barna flyttet ut ble også økonomien romsligere. Men jeg er ikke mer lykkelig med det. Den tiden jeg husker som den mest lykkelige tiden er når jeg måtte snu på hver krone. Ikke på grunn av at jeg ble lykkeligere av å være fattig. Men på grunn av at det er andre ting som er mye viktigere i livet enn penger. Penger gjør livet enklere. Du blir spart for en del bekymringer. Jeg ser absolutt fordelen med god økonomi. Men det er ikke penger som gjør oss lykkelige. De gir stort sett bare en kortvarig lykke. Men som jeg skrev tidligere så vil jeg tro vi trenger en viss økonomisk trygghet for å kunne føle oss lykkelig. Eller en god evne til fortrengning. 

*

De har jo forsket på lykke vs. økonomi, og kommet frem til at lykken stiger i takt med økonomien, men bare opp til et visst punkt. Husker ikke hvor grensen lå på, i Norge, jeg. Kanskje en 400.000 brutto.

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det bare jeg som er pessimistisk til den økonomiske fremtiden?

Nei, men det er vel verre ting som kan skje. Jeg vil ikke bli russisk... hvis Trump blir president, og NATO faller... da kommer du nok til å bekymre deg for mer enn trygda.

Jeg tror ikke NATO faller. Trump blir ikke president. Han kan få noen milioner med republikanerstemmer, men er så kontroversiell att meningman ikke vil ha han som president. Vi snakker om en ganske uspiselig type. Vil du vedde? Jeg vedder 10 flasker kokka på att Trump ikke blir president.

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke NATO faller. Trump blir ikke president. Han kan få noen milioner med republikanerstemmer, men er så kontroversiell att meningman ikke vil ha han som president. Vi snakker om en ganske uspiselig type. Vil du vedde? Jeg vedder 10 flasker kokka på att Trump ikke blir president.

Jeg tror ikke han blir president jeg heller, og jeg satser på at både NATO og EU holder. Begge deler er bra. Likevel har jeg den fremtidsangsten... :P

Men men... mer TV!!!

Den 20.2.2016 at 23.34, AnonymBruker skrev:

NATO faller ikke, men amerikansk bidrag til NATO kan bli mye mindre fordi amerikansk økonomi er i ulage. De sliter veldig med å betale på en enorm gjeld.

Trump? Uansett er det galninger som er på vei til å bli valgt: Trump, Sanders og Hillary. Hvilken av disse tullingene som blir valgt, påvirker neppe norsk økonomi særlig, bortsett fra at de kan svekke amerikansk økonomi og slik påvirke kursen på amerikanske dollar.

Anonymkode: 31210...eaa

Den 16. februar 2016 at 13.41, PNG skrev:

*

De har jo forsket på lykke vs. økonomi, og kommet frem til at lykken stiger i takt med økonomien, men bare opp til et visst punkt. Husker ikke hvor grensen lå på, i Norge, jeg. Kanskje en 400.000 brutto.

Jeg tror nok det var bort i dobbelt så mye i alle fall, før lykken flater ut. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...