AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 22 hours ago, stjernestøv said: Nei det virker som det er et annet språk, og tror ikke de kristne lyger. Kanalisering er det slik jeg ser det. Nå er du naiv! Selvfølgelig lyver kristne folk... Anonymkode: d5135...27b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 36 minutter siden, Kalevaala skrev: Den heter "Den femte revolusjon" og er skrevet av Lone Frank. http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=818 Jeg tror nok heller ikke at denne kunnskapen vips vil fjerne all religion. Det er vel slik at en del mennesker har behov for å tro på noe som er større enn dem selv - og her er religionen manges svar. Takk:-) Jeg googlet damen, og mye bra hun har vært med på å lage, feks denne: Også liker jeg ikke minst at selv om gener er gener, så gjøres det ikke til noe man bare kan lene seg tilbake på, med lettvinte unnskyldninger som," jeg er sånn genetisk ". Ofte faller mennesker i en grøft, de blir så veldig på at de har forstått det, at de har rett, at det kan stenge av en såpass stor side av dem selv og andre, og resultere i at viktige spørsmål fremkommet av nysjerriget og ærlighet, ikke blir stilt. Når spørsmål blir for flaue å stille, enten man ikke syns de er passende eller ikke, da mister man aspekter som til sist bidrar til bedre kunnskap og opplysning. Kanskje jeg skal se denne dokumentaren senere for de belyser også at selv om genene våre har mye å si for den vi er, er vi formbare og med potensiale for endring. Jeg har selv erfart at jeg har endret meg mye, jeg tror derfor at tidlig innsettende tiltak hos autistiske barn, kan gi dem en bedre evne til tilkpassning og opplevelse av å passe inn. kanskje er det derfor jeg stadig oftere lurer på hvor autisme hos barna mine har blitt av? Autisme er jo bare mitt eksempel, jeg ser kvinnen i dokumentaren forklarer sin trasige bakgrunn og oppvekst, noe hun har tatt tak i selv, hun bærer den med seg, men den får ikke bestemme hennes liv. Og i dokumentaren sies det at omtrent så glad man er når man er ca 15 år, så glad er man som voksen:-) Ja da lover det godt for meg, for jeg hadde det bekymringsfritt og fint på den tiden, ikke rart jeg jevnt over er så glad, jeg hadde nesten kun vansker i friminuttene, så hvis man regner ut % av døgn dette utgjør, blir det lite, i timene hadde jeg det fint, og ikke minst hadde jeg det fint, uforstyrret på rommet mitt med mine ting. Ingen bekymringer på det tidspunktet, ikke ektemann, ikke barn, og lite mas og krav. Takk for tips som førte til blant annet interessante dokumentarer. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er du naiv! Selvfølgelig lyver kristne folk... Anonymkode: d5135...27b Naturligvis lyver de, de har solgt en oppdiktet fiksjon om hvordan universet fungerer som virkelighet i tusener av år. Når de hadde mer makt ville de torturere og drepe deg hvis du tvilte på røverhistoriene deres. (Eller sperre deg inne til du dør som med Galileo) I dag nøyer Inkvisjonen seg med å prøve å forby Harry Potter (Inkvisjonen byttet navn til "congregation for the doctrine of the faith", men finnes fremdeles. Ratzinger/BenedictXVI var sjef for den før han ble pave) Endret 16. februar 2016 av Maglor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 47 minutter siden, Maglor skrev: Naturligvis lyver de, de har solgt en oppdiktet fiksjon om hvordan universet fungerer som virkelighet i tusener av år. Når de hadde mer makt ville de torturere og drepe deg hvis du tvilte på røverhistoriene deres. (Eller sperre deg inne til du dør som med Galileo) I dag nøyer Inkvisjonen seg med å prøve å forby Harry Potter (Inkvisjonen byttet navn til "congregation for the doctrine of the faith", men finnes fremdeles. Ratzinger/BenedictXVI var sjef for den før han ble pave) ? Ikke vet du hva å lyve betyr, Ikke vet du nok til at "oppdiktet fiksjon" er det man klart kaller smør på flesk. Du ser ut til å forbigå at kristiske spørsmål kan stilles, men ikke under påskudd/bellegg av å ha valens i forskningsøymed. Selvsagt fins det de som betviler Jesus sin eksistens, med samme argumenter betviles også Sokrates sin eksistens som historisk person med mange flere, for ikke å nevne historiske hendelser som holocoust, Det er ikke hva man tror som utgjør noe problem, det er når sannsynlighet, blir til skråsikkerhet at problemene oppstår, problemer vi alle kjenner så alt for godt til: undertrykkelse, er noe av det verste resultatet dette medfører, enten undertrykkelsen foregår i: kirken, eller fra makthavernes side og er politisk under ulike navn, eller foregår i sykehuskorridorene under dekke av arroganse og manglende evne til innrømmelse av at selv om vi vet mye, vet vi ikke alt, eller den foregår på sexmarkedene rundt omkring i verden. Kvinner selger sex fordi de er tvunget til det av leie omstendigheter, da mener jeg valgene er ikke like for alle, jeg ville selv solgt sex om det måtte til for å gi barna en utdanning, og jeg ville kjempet for å kunne selge sex, å selge sex er en vei ut av fattigdom, kvinner er kloke og glad i barna sine eller yngre søsken/familien sin, så da griper man anledningen. Det betyr ikke at kvinner liker å selge sex, liker å knulle på samlebånd, liker å suge pikk på samlebånd, da tror jeg du lever i en fantasiverden:-) Nød lærer naken kvinne å spinne, det er alt det dreier seg om. Om det løser noe eller ikke å tillate bordeller, prostitusjon...for de vanskeligstilte prostituerte, vet jeg ikke, men jeg vet at jeg vil kjempe for at barna skal få vokse opp i et samfunn der de slipper se " sex til salgs" skilt på hushjørnet sitt, et samfunn som tar avstand fra at noen mennesker skal måtte selge kroppen sin til andres glede, et samfunn som ikke gir opp de som trenger løsninger. For mye er skjedd de siste 100 år, det er mye igjen å jobbe mot og for, men det vi minst bør gjøre er å godta tilbakeskritt, gå tilbake til slavementalitet og at noen skal selge, ofre seg, mens de med penger og goder skal kose seg og nyte. Som samfunn vil vi bare tape på at fedrene går på horehus, like mye som tyske familier taper på det, i enkelte deler av Tyskland hvos sex-neonskiltene blinker fra første klassingene går til skolen om morgenen, til de legger seg, så vet 6 -åringene alt for godt, og dessverre hva som er til salgs bak de dørene. Man trenger ikke som samfunn å bidra til å splitte familier. Kjærligheten, trofastheten og lidenskapen har nok vansker i disse reklame, blogg og facebooktider, der man lett lures til å tro at alle dager og tider og kropper og faser av livet, er så fulle av lidenskap. Så det aller siste vi trenger er horehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 15 timer siden, Madelenemie skrev: ? Ikke vet du hva å lyve betyr, Ikke vet du nok til at "oppdiktet fiksjon" er det man klart kaller smør på flesk. Du ser ut til å forbigå at kristiske spørsmål kan stilles, men ikke under påskudd/bellegg av å ha valens i forskningsøymed. Selvsagt fins det de som betviler Jesus sin eksistens, med samme argumenter betviles også Sokrates sin eksistens som historisk person med mange flere, for ikke å nevne historiske hendelser som holocoust, Det er ikke hva man tror som utgjør noe problem, det er når sannsynlighet, blir til skråsikkerhet at problemene oppstår, problemer vi alle kjenner så alt for godt til: undertrykkelse, er noe av det verste resultatet dette medfører, enten undertrykkelsen foregår i: kirken, eller fra makthavernes side og er politisk under ulike navn, eller foregår i sykehuskorridorene under dekke av arroganse og manglende evne til innrømmelse av at selv om vi vet mye, vet vi ikke alt, eller den foregår på sexmarkedene rundt omkring i verden. Kvinner selger sex fordi de er tvunget til det av leie omstendigheter, da mener jeg valgene er ikke like for alle, jeg ville selv solgt sex om det måtte til for å gi barna en utdanning, og jeg ville kjempet for å kunne selge sex, å selge sex er en vei ut av fattigdom, kvinner er kloke og glad i barna sine eller yngre søsken/familien sin, så da griper man anledningen. Det betyr ikke at kvinner liker å selge sex, liker å knulle på samlebånd, liker å suge pikk på samlebånd, da tror jeg du lever i en fantasiverden:-) Nød lærer naken kvinne å spinne, det er alt det dreier seg om. Om det løser noe eller ikke å tillate bordeller, prostitusjon...for de vanskeligstilte prostituerte, vet jeg ikke, men jeg vet at jeg vil kjempe for at barna skal få vokse opp i et samfunn der de slipper se " sex til salgs" skilt på hushjørnet sitt, et samfunn som tar avstand fra at noen mennesker skal måtte selge kroppen sin til andres glede, et samfunn som ikke gir opp de som trenger løsninger. For mye er skjedd de siste 100 år, det er mye igjen å jobbe mot og for, men det vi minst bør gjøre er å godta tilbakeskritt, gå tilbake til slavementalitet og at noen skal selge, ofre seg, mens de med penger og goder skal kose seg og nyte. Som samfunn vil vi bare tape på at fedrene går på horehus, like mye som tyske familier taper på det, i enkelte deler av Tyskland hvos sex-neonskiltene blinker fra første klassingene går til skolen om morgenen, til de legger seg, så vet 6 -åringene alt for godt, og dessverre hva som er til salgs bak de dørene. Man trenger ikke som samfunn å bidra til å splitte familier. Kjærligheten, trofastheten og lidenskapen har nok vansker i disse reklame, blogg og facebooktider, der man lett lures til å tro at alle dager og tider og kropper og faser av livet, er så fulle av lidenskap. Så det aller siste vi trenger er horehus. Hmm, ser ikke hvorfor du drar sexarbeidere og bordeller inn i denne tråden her. Det hører vel til i et annet forum og en annen tråd. Post der så skal jeg svare, i stedet for å avspore denne diskusjonen. Ellers, når du sammenligner å ikke tro på det nye testamentet (et makkverk som ikke henger sammen med historiske datoer og som er skrevet lenge etter hva som beskrives) og den bibelske jesus, med å benekte holocaust er du på ville veier. Bibelen hører til på mytologihylla i biblioteket, sammen med historiene om Odin, Zeus, Ra og Raiden. Holocaust er nyere historie, et mørkt kapittel menneskeheten bør ta lærdom fra når det gjelder konsekvensene av å definere medmennesker som mindre verdt. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Den 2/17/2016 at 8.50, Maglor skrev: Hmm, ser ikke hvorfor du drar sexarbeidere og bordeller inn i denne tråden her. Det hører vel til i et annet forum og en annen tråd. Post der så skal jeg svare, i stedet for å avspore denne diskusjonen. Ellers, når du sammenligner å ikke tro på det nye testamentet (et makkverk som ikke henger sammen med historiske datoer og som er skrevet lenge etter hva som beskrives) og den bibelske jesus, med å benekte holocaust er du på ville veier. Bibelen hører til på mytologihylla i biblioteket, sammen med historiene om Odin, Zeus, Ra og Raiden. Holocaust er nyere historie, et mørkt kapittel menneskeheten bør ta lærdom fra når det gjelder konsekvensene av å definere medmennesker som mindre verdt. Hei! Jeg deltar lite i diskusjoner om tro eller ikke tro på dol, og aldri i RL, Diskusjonene tar ofte en eller annen ytterlighet, mellom de som tror og aldri tviler, og de som ikke tror og skal overbevise om hvor "dum" motparten er som tror. I mellom der tror jeg flertallet av mennesker befinner seg, og også jeg befinner meg der, det er alle vi som ikke vet, som tror og tviler, i en salig, men ærlig mix, livet gjennom, der finner man agnostikerne og liberale religiøse fra ulike religioner m.m. Sammen kan vi glede oss over det positive religiøs tro har hatt å si for kulturdannelse, utvikling og teknologiske nyvinninger opp igjennom tidene. Vi kan samles i kirkene, til klassiske konserter, nettopp var jeg på Requim av Mozart, eller til vanlige gudstjenester., eller mer tradisjonelt i de store høytidene, eller som fine markeringer og feiringer knyttet til livet, ekteskap, fødsel og død m.m. Enten vi går ofte eller sjelden i kirken, så har tro og tvil, en plass i de flestes liv, og kanskje mer enn noe sier tro noe om at selv om vi vet mye, stadig får mer kunnskap, så er det mye vi ikke vet. Så det er vel mye undring som også skaper tro og tvil. Og på mythologihylla di, vil mye bli satt av begivenheter og historiske personligheter om man skal følge tankegangen din. Evangeliene er feks de best bevitnede bøker vi har fra antikken, så det blir mye som faller om man ikke tror den historiske Jesus har levd, uavhengig hva man tror om han, Men igjen må takken for å stille kritiske spørsmål rettet til om Jesus har eksistert eller ikke, rettes til ikke-kristne forskere. Og kanskje må man være ikke-kristen, og ateist, for å tørre stille det spørsmålet:-) Det er mange forskere å vise til Ehrman og Casey, er bare to, og jeg kan neppe overbevise deg uansett hva jeg skriver om den saken, Men like lite som jeg forholder meg til hva snevrne miljøer mener om holocoast, forholder jeg meg også kritisk til hva snevre miljøer innen historisk forskning, mener om Jesus, fordi det er så godt dokumentert at en sånn person levde. Man kan selvsagt stille spørsmål ved alt, og det gjøres, og jeg er glad for det, fordi nettopp er det ateisten Casey (tror det er han som er det), som for meg blir lettere å forholde seg til, da kritiske hirstorieforskere, som ikke er inhabile, er lettere og mer motiverende å høre på. Men nå gjelder jo dette de fleste da som stiller spørsmål ved om Jesus har eksistert, for det er spørsmål kristne selv nok syns blir for vriene å stille:-) Endret 18. februar 2016 av Madelenemie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) 2 timer siden, Madelenemie skrev: Hei! Jeg deltar lite i diskusjoner om tro eller ikke tro på dol, og aldri i RL, Diskusjonene tar ofte en eller annen ytterlighet, mellom de som tror og aldri tviler, og de som ikke tror og skal overbevise om hvor "dum" motparten er som tror. I mellom der tror jeg flertallet av mennesker befinner seg, og også jeg befinner meg der, det er alle vi som ikke vet, som tror og tviler, i en salig, men ærlig mix, livet gjennom, der finner man agnostikerne og liberale religiøse fra ulike religioner m.m. Sammen kan vi glede oss over det positive religiøs tro har hatt å si for kulturdannelse, utvikling og teknologiske nyvinninger opp igjennom tidene. Vi kan samles i kirkene, til klassiske konserter, nettopp var jeg på Requim av Mozart, eller til vanlige gudstjenester., eller mer tradisjonelt i de store høytidene, eller som fine markeringer og feiringer knyttet til livet, ekteskap, fødsel og død m.m. Enten vi går ofte eller sjelden i kirken, så har tro og tvil, en plass i de flestes liv, og kanskje mer enn noe sier tro noe om at selv om vi vet mye, stadig får mer kunnskap, så er det mye vi ikke vet. Så det er vel mye undring som også skaper tro og tvil. Og på mythologihylla di, vil mye bli satt av begivenheter og historiske personligheter om man skal følge tankegangen din. Evangeliene er feks de best bevitnede bøker vi har fra antikken, så det blir mye som faller om man ikke tror den historiske Jesus har levd, uavhengig hva man tror om han, Men igjen må takken for å stille kritiske spørsmål rettet til om Jesus har eksistert eller ikke, rettes til ikke-kristne forskere. Og kanskje må man være ikke-kristen, og ateist, for å tørre stille det spørsmålet:-) Det er mange forskere å vise til Ehrman og Casey, er bare to, og jeg kan neppe overbevise deg uansett hva jeg skriver om den saken, Men like lite som jeg forholder meg til hva snevrne miljøer mener om holocoast, forholder jeg meg også kritisk til hva snevre miljøer innen historisk forskning, mener om Jesus, fordi det er så godt dokumentert at en sånn person levde. Man kan selvsagt stille spørsmål ved alt, og det gjøres, og jeg er glad for det, fordi nettopp er det ateisten Casey (tror det er han som er det), som for meg blir lettere å forholde seg til, da kritiske hirstorieforskere, som ikke er inhabile, er lettere og mer motiverende å høre på. Men nå gjelder jo dette de fleste da som stiller spørsmål ved om Jesus har eksistert, for det er spørsmål kristne selv nok syns blir for vriene å stille:-) Evangeliene er skrevet lenge etter hendelsene de forsøker å beskrive og er så fulle av åpenbare feil at å gi dem noen som helst verdi som historiske dokumenter er.. lite lurt. Jeg tar din "kulturdannelse, utvikling og teknologisk nyvinninger" og høyner med jødeforfølgelse, heksebrenning, tortur, inkvisjon og titusener av mord på uskyldige, forbud mot vitenskap (paven som ble drept av tyngdekraften han ville forby ), motstand mot likestilling/abort/kondomer og de grusomme konsekvensene av dette, prosessen mot Galileo, forfølgelse av homofile, "intelligent design" som ødelegger unges utdannelse, kjønnslemlestelse og vatikanets organiserte beskyttelse av pedofile prester. Stiller du ikke spørsmål ved alt? Da synes jeg synd på deg. Endret 18. februar 2016 av Maglor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 2 minutter siden, Maglor skrev: Evangeliene er skrevet lenge etter hendelsene de forsøker å beskrive og er så fulle av åpenbare feil at å gi dem noen som helst verdi som historiske dokumenter er.. lite lurt. Jeg tar din "kulturdannelse, utvikling og teknologisk nyvinninger" og høyner med jødeforfølgelse, heksebrenning, tortur, inkvisjon og titusener av mord på uskyldige, forbud mot vitenskap (paven som ble drept av tyngdekraften han ville forby ), motstand mot likestilling/abort/kondomer og de grusomme konsekvensene av dette, prosessen mot Galileo, forfølgelse av homofile, "intelligent design" som ødelegger unges utdannelse, kjønnslemlestelse og vatikanets organiserte beskyttelse av pedofile prester. Stiller du ikke spørsmål ved alt? Da synes jeg synd på deg. Hei! Jeg ga deg et godt svar du ikke lest/oppfattet poengene i, det er noe av grunnen til at jeg ofte ikke diskuterer ting, i det uendelige på nett, særlig ang tro, flyktinger, prostitusjon m.m. Jeg mener noe, men jeg orker ikke diskutere frem og tilbake i det uendelige, resultatet er jo bare like stor uenighet og at jeg kaster bort tiden min. Hvis man ikke forholder seg til mainstream´en av anerkjente metoder for å finne svar, slik du nå gjør, så blir det vanskelig å diskutere. Jeg er imidlertid enig med deg i at spørsmål stilt er viktige, og hadde du lest innlegget mitt til deg, hadde du ikke trengt å lure på det. Jeg stiller spørsmål ved mange etablerte sannheter, oppfattelser, og jeg gjør det ofte, men jeg leser informasjon fra enkelte miljøer mer kritisk enn annen informasjon, særlig når den kommer fra små miljøer, likevel kan det være viktige poenger, og velger jeg feks å ikke forholde meg til noe, så bør jo det få følger og konsekvenser på områder det bør ha en naturlig følge for, slik vil du måtte benytte de samme metodene som du bruker på Jesus, på mange andre personer og begivenheter gjennom historien. (derfor nevnte jeg Holocost, for sett frem i tid en del generasjoner, kan det stilles spørsmål ved dette også, men jeg kunne ellers nevnt Sokrates og mange kjente navn gjennom historien. Poenget var å vise konsekvensene man må ta innover seg, hvis alt man skal forholde seg til er det det fins fysiske bevis for, før man aksepterer noe, mye er basert på synsing, tro, gruppe gjetninger, datidens oppfatninger og fortolkninger, det er historie, sånn den blir til og sånn den overleveres til oss i bøkene, i dag:-) Tar man vekk Jesus, ja så forsvinner mye annet av prsonligheter fra Antikken, for det er ikke bedre dokumentert, og da blir det mye som blir borte, og lite vi sitter igjen med, hvis denne "metoden" skal brukes på alle andre epoker og personer. Jeg foretrekker carbon14 /andre radioactive testing, av "alt", men ofte lar ikke historiske personer/begivenheter/hendelser seg carbonteste, da de bare er nedtegnet i bøker, mange bøker, og disse bøkene, eller overleveringene, enten de må forstås inn i en muntlig overleveringstradisjon, eller en skriftlig eller ofte en kombinasjon, må fortolkes, antas og alt man har av små fragmenter settes som best mulig sammen. Så vår gamle historie, er mye mer enn fakta. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3679989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 17 timer siden, Madelenemie skrev: Hei! Jeg ga deg et godt svar du ikke lest/oppfattet poengene i, det er noe av grunnen til at jeg ofte ikke diskuterer ting, i det uendelige på nett, særlig ang tro, flyktinger, prostitusjon m.m. Jeg mener noe, men jeg orker ikke diskutere frem og tilbake i det uendelige, resultatet er jo bare like stor uenighet og at jeg kaster bort tiden min. Hvis man ikke forholder seg til mainstream´en av anerkjente metoder for å finne svar, slik du nå gjør, så blir det vanskelig å diskutere. Jeg er imidlertid enig med deg i at spørsmål stilt er viktige, og hadde du lest innlegget mitt til deg, hadde du ikke trengt å lure på det. Jeg stiller spørsmål ved mange etablerte sannheter, oppfattelser, og jeg gjør det ofte, men jeg leser informasjon fra enkelte miljøer mer kritisk enn annen informasjon, særlig når den kommer fra små miljøer, likevel kan det være viktige poenger, og velger jeg feks å ikke forholde meg til noe, så bør jo det få følger og konsekvenser på områder det bør ha en naturlig følge for, slik vil du måtte benytte de samme metodene som du bruker på Jesus, på mange andre personer og begivenheter gjennom historien. (derfor nevnte jeg Holocost, for sett frem i tid en del generasjoner, kan det stilles spørsmål ved dette også, men jeg kunne ellers nevnt Sokrates og mange kjente navn gjennom historien. Poenget var å vise konsekvensene man må ta innover seg, hvis alt man skal forholde seg til er det det fins fysiske bevis for, før man aksepterer noe, mye er basert på synsing, tro, gruppe gjetninger, datidens oppfatninger og fortolkninger, det er historie, sånn den blir til og sånn den overleveres til oss i bøkene, i dag:-) Tar man vekk Jesus, ja så forsvinner mye annet av prsonligheter fra Antikken, for det er ikke bedre dokumentert, og da blir det mye som blir borte, og lite vi sitter igjen med, hvis denne "metoden" skal brukes på alle andre epoker og personer. Jeg foretrekker carbon14 /andre radioactive testing, av "alt", men ofte lar ikke historiske personer/begivenheter/hendelser seg carbonteste, da de bare er nedtegnet i bøker, mange bøker, og disse bøkene, eller overleveringene, enten de må forstås inn i en muntlig overleveringstradisjon, eller en skriftlig eller ofte en kombinasjon, må fortolkes, antas og alt man har av små fragmenter settes som best mulig sammen. Så vår gamle historie, er mye mer enn fakta. Joda det var nok en Jesus, eller kanskje tilmed flere. Men den som faktisk levde var nok en ganske annen en hva som skildres i det nye testamentet. Som sagt evangeliene i det nye teastamentet er skrevet lenge etter hva de skildrer og inneholder masse lett påviselige feil. Delvis er dette fordi man prøver å oppfylle messias-profetiene fra gamle testamentet mhp hvor og når ting skjer, men man ender opp med dårlig håndtverk og ting som ikke stemmer overens. I tillegg får messiasen "æren" for bedriftene til mange andre profeter (det var dusinvis av dem på denne tiden, en slags profet-boble), Apallonius for eksempel. For uten dette er de fire evangeliene som finnes i det nye testamentet bare et lite utvalg av mange som fantes. De ble valgt ut av kirken mens langt flere bøker ble ødelagt og forsøkt fjernet for godt. Mange av disse evangeliene beskriver en HELT annen Jesus, med andre bedrifter og som preker en helt annen lære. De gnostiske f.eks beskriver døden som en befrielse og Judas som en helt som hjelper Jesus med å overvinne frykten for å krysse over. Jesus var ei heller den første messiasen, ikke den siste og langt fra den mest troverdige. Simon Bar Kokhba for eksempel samlet nok folk rundt seg til å gjøre opprør mot Roma. Han tok over Jerusalem rundt år 130 og holdt en Jødisk stat i flere år før han ble nedkjempet. For mange var han en langt bedre innfrielse av messias-profetiene. Det har vært flere slike eksempler ned gjennom historien, prester har gått ut og sagt at NÅ her guds sønn her, profetiene oppfylles og de lovede riket kommer. Jo, vi nok bruke "metoden". Hvis du vil basere din oppfatning av verden på synsing, gjetninger, tro og myter så er det ditt valg. Dessverre er det en totalt verdiløs fremgangsmåte hvis man vil analysere noe for å finne ut hva som er fakta. Vi sitter kanskje igjen med mindre og ikke så glansfulle realiteter, men det vi har er virkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3680178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Endret 19. februar 2016 av Maglor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410043-%C3%A5-tale-i-tunger/page/3/#findComment-3680220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.