Gå til innhold

Oppmøtetid på flyplass


påskelilje

Anbefalte innlegg

Når en skal på chartertur (Gran Canaria), når bør en møte opp på flyplassen, for at det ikke skal bli stress? 1,5 time før - holder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe forhold til chartertur, men synes det alltid pleier å være milelang kø ved slike innsjekkinger, og jeg ville derfor beregna enda litt tid. Med mindre man kan sjekke inn på automat, da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, påskelilje skrev:

Når en skal på chartertur (Gran Canaria), når bør en møte opp på flyplassen, for at det ikke skal bli stress? 1,5 time før - holder det?

Tror chargerselskapene anbefaler 2 timer før.  Om jeg og familien skulle på tur ville jeg tenkt at 1,5 time var tilstrekkelig.

 

MEN - om jeg skulle reise fra Gardermoen første dag i vinterferien ville nok også jeg beregnet to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anbefaler to timer for utenlandscharter.  Innsjekk for charter kan stenge en hel time før flyet går.

http://www.gardermoen.no/flyplassen/praktisk-informasjon/oppmte-og-innsjekking-fr-avreise-fra-gardermoen/

Mulig det er annerledes på små flyplasser, jeg har bare erfaring med Gardermoen.  Spesielt i skoleferietiden hadde jeg ikke tatt sjansen på mindre enn to timer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!. Skal reise fra Sola, og ser at de også anbefaler to timer på chartertur. Det er jo mulig å forhåndsreservere parkeringsplass! Det var jo kult!

 

Juhuuuuuu! Gleder meg til deilig varm vinterferie med fjortisen, bare vi to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Takk for svar!. Skal reise fra Sola, og ser at de også anbefaler to timer på chartertur. Det er jo mulig å forhåndsreservere parkeringsplass! Det var jo kult!

 

Juhuuuuuu! Gleder meg til deilig varm vinterferie med fjortisen, bare vi to :-)

Samme her, dvs. jeg reiser med hele familien og enda flere. God ferie, kanskje vi ses? ;P  (men vi reiser ikke charter)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Xtra skrev:

Samme her, dvs. jeg reiser med hele familien og enda flere. God ferie, kanskje vi ses? ;P  (men vi reiser ikke charger, altså)

Du får si i fra da, hvis du tror du ser oss :-) Vi skal til Harry-stedet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Du får si i fra da, hvis du tror du ser oss :-) Vi skal til Harry-stedet :-D

Vi skal til mindre harry del av harrystedet ;P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler iallfall ikke oppmøte 30 minutter før hjemreise med rutefly fra ytlandet! *pust&pes* Det gikk med et nødskrik - både vi og bagasjen kom med, men dette var rimelig stress...!

 

Riktig god tur til både dere og Xtra med familie! :-) Jeg jobber hele vinterferien i år. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Når en skal på chartertur (Gran Canaria), når bør en møte opp på flyplassen, for at det ikke skal bli stress? 1,5 time før - holder det?

Hei!

Min mann sier alltid at oppmøte er to timer før utreise.

Vi reiser til USA snart, så da er jeg nøye på to timer før utreise, det betyr at jeg må sitte lenge etter å ha gått igjennom kontrollene. Jeg er urolig på flyplasser, jeg misliker å fly, dvs være passasjer, men jeg ville likt å fly flyet, jeg tenker på at apparatene og systemene ville gjort meg mer komfortabel og roligere.

Jeg har ikke på meg noe, som kan skape problemer gjennom kontrollen, ikke belte, ikke øredobber, det er nok stress syns jeg at jeg må ta av meg jakke og sko, ta ut pc og mobil av vesken, legge dette i bokser som forsvinner bort 

Problemet er mest at jeg ikke greier gjøre ting så fort som andre. Min datter sa for noen dager siden at andre ble irritert på meg, fordi deres kasser kræsjet i min plastkasse på samlebåndet på den andre siden av kontrollen. Jeg så ingen irriterte mennesker noe sted, men da sa min datter at det er det jeg er så heldig med, det at jeg ikke ser at andre blir forbanna.

Jeg spurte henne hvorfor de ble så forbanna, det var en dame som kom etter meg, og hun hadde himlet med øynene, stønnet og hun stod ved siden av meg, jeg så ikke det, jeg så ikke henne, og jeg hørte ingen stønning. Til det sa min datter omtrent bare dette, "nettopp". 

Måten min datter sa nettopp på, betyr at det er jeg som er, "problemet, den fjerne, den som ikke får med meg, den velsignede m.m." (det er ulike ord min datter har for "problemet mitt, men hun syns det er fint jeg ikke får med meg alt, sier hun) I vertfall får jeg med meg det:-)

Men jeg sa jeg til min datter at hvis noen blir irritert for at deres plastbokser kolliderer inn i mine påtvungne 4 plastbokser ( jeg måtte nemlig ha en til PC og mobil, en til sko og jakke, en til vesken, og en til "jeg aner ikke", jeg blir altså så forundret over at de stadig finner ut at noe må ligge i sin egen plastboks....en gang skulle pc og mobil ligger i hver sin plastboks, denne gangen var det ok at det lå i den samme...??? Men det er jo ikke mitt problem at andre mener jeg må ha 4 plastbokser, også kommer det en dame etter meg med også 3-4 plastbokser, og disse kolliderer inn i mine, så skal hun stønne og himle med øynene. Jeg forstår ikke sånt. Jeg spurte min datter hva jeg kunne gjort fortere, men hun mente altså jeg skulle tatt alle plastboksene før de begynte å kollidere? Altså, jeg hadde jo akkurat kommet igjennom kontrollen, lykkelig, som vanlig over å være så "lovlig" ikke noe feil på meg, jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått mine ting ut av de plastboksene før, og hvis en dame blir så forbanna, så må hun ha sine egne problemer. Jeg sa til min dame at har man sånne aggresjons eller irritasjonsproblemer, så er jeg glad jeg ikke blir innvolvert i det. Da sa min datter at jeg er velsignet.

Jeg spurte hva hun mente med velsignet, men det ville hun ikke snakke om, 

Men i allefall, jeg er kjempestolt, virkelig stolt, når jeg alltid går igjennom kontrollen uten at det blinker, jeg vet ikke om det piper, jeg er så stresset og så lykkelig over at jeg er så flink og ikke får noe til å blinke-pipe eller hva som skjer, jeg er glad for at jeg er så lovlydig og ikke har antydninger til spisse ting, bomblemidler eller skumle greier på meg.

Bare en gang hadde jeg med meg en kniv,en svært hunter-kniv,  men det var en gang og siste gang. jeg mistet kniven og fikk den aldri tilbake.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Madelenemie skrev:

 

Problemet er mest at jeg ikke greier gjøre ting så fort som andre. Min datter sa for noen dager siden at andre ble irritert på meg, fordi deres kasser kræsjet i min plastkasse på samlebåndet på den andre siden av kontrollen.

...

Jeg sa til min dame at har man sånne aggresjons eller irritasjonsproblemer, så er jeg glad jeg ikke blir innvolvert i det. Da sa min datter at jeg er velsignet.

Jeg spurte hva hun mente med velsignet, men det ville hun ikke snakke om, 

...

 

Innlegget var så langt så jeg kopierte kun inn noe :) 

Jeg kan ikke uttale meg om du virkelig er treig eller om det var denne damen som var "over-irritert". Men jeg kan nok selv irritere meg over at folk ikke har "nok fremdrift" i ymse situasjoner. I sikkerhetskontrollen typisk at de ikke har "gjort klart" mens de likevel står i kø og først begynner å ta av jakke osv når de er fremme ved båndet. Eller i kantina på jobb - folk som står og skravler og somler langs disken der man først henter brett, bestikk osv og deretter mat, sånn at køen for alle oss bak forverres. 

Og hva er en velsignelse? Jeg ville ment det hadde vært en velsignelse (for en som meg) å kunne la være å legge merke til folks unødvendige sommel. Men er det en velsignelse at dem som driver med denne somlinga (som fx deg?) ikke er i stand til å se og ta innover seg at de hindrer andre? Tja, jeg vil vel ikke si det. Det må da være bedre om de/du kunne se og forstå og derfor kunne endre/tilpasse atferden, tenker jeg. Iallfall om det gjelder sånn åpenbar somling fra folk som ser ut til å kun ha øye for seg selv og ikke for verdenen rundt dem.

Jeg klarer ikke å forstå at det er umulig på generelt grunnlag å ikke gjøre ting like fort som andre, unntatt ved  fysiske handikapp. Går det virkelig ikke an å ta seg sammen og gjøre ting mer systematisk/kjappere? 

 

Jeh har aldri opplevd å bruke fire plastbokser. Og kan ikke huske at det er noe vanlig skue. To holder oftest i massevis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, morsan skrev:

IJeg klarer ikke å forstå at det er umulig på generelt grunnlag å ikke gjøre ting like fort som andre, unntatt ved  fysiske handikapp. Går det virkelig ikke an å ta seg sammen og gjøre ting mer systematisk/kjappere?

Jeh har aldri opplevd å bruke fire plastbokser. Og kan ikke huske at det er noe vanlig skue. To holder oftest i massevis? 

Jeg er så enig! :) Hva er problemet med å gå kjapt bort til båndet når man har gått gjennom "portalen" og snappe til seg sakene sine, sette de tomme boksene på plass (om det ikke står noen der og gjør det) og så gå litt unna mens man tar på seg sekk, veske og jakke?

Jeg har heller aldri trengt mer enn to bokser tror jeg, en til håndbaggasjesekken og en til veske og evt. jakke. Mobilen ligger alltid nede i veska.

Forøvrig så bestiller vi alltid flytaxi/familietaxi når vi skal på ferie med fly og jeg mener at den beregner det sånn at vi er der ca. 1,5 time før avgang og det har alltid gått helt fint, men det er ikke så stort på Værnes da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, morsan skrev:

Jeg klarer ikke å forstå at det er umulig på generelt grunnlag å ikke gjøre ting like fort som andre, unntatt ved  fysiske handikapp. Går det virkelig ikke an å ta seg sammen og gjøre ting mer systematisk/kjappere? 

Jeg synes nesten det er enda rarere at du ikke forstår at f.eks. det å bli overveldet av lyder, lys, bevegelse osv. kan gjøre at man trenger lenger tid på å sortere hva som skjer og få gjort det man skal gjøre;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg er så enig! :) Hva er problemet med å gå kjapt bort til båndet når man har gått gjennom "portalen" og snappe til seg sakene sine, sette de tomme boksene på plass (om det ikke står noen der og gjør det) og så gå litt unna mens man tar på seg sekk, veske og jakke?

Jeg har heller aldri trengt mer enn to bokser tror jeg, en til håndbaggasjesekken og en til veske og evt. jakke. Mobilen ligger alltid nede i veska.

Forøvrig så bestiller vi alltid flytaxi/familietaxi når vi skal på ferie med fly og jeg mener at den beregner det sånn at vi er der ca. 1,5 time før avgang og det har alltid gått helt fint, men det er ikke så stort på Værnes da. :) 

Tja... det er jammen dumt at det ikke er mulig å få alle mennesker til å bli helt like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Min mann sier alltid at oppmøte er to timer før utreise.

Vi reiser til USA snart, så da er jeg nøye på to timer før utreise, det betyr at jeg må sitte lenge etter å ha gått igjennom kontrollene. Jeg er urolig på flyplasser, jeg misliker å fly, dvs være passasjer, men jeg ville likt å fly flyet, jeg tenker på at apparatene og systemene ville gjort meg mer komfortabel og roligere.

Jeg har ikke på meg noe, som kan skape problemer gjennom kontrollen, ikke belte, ikke øredobber, det er nok stress syns jeg at jeg må ta av meg jakke og sko, ta ut pc og mobil av vesken, legge dette i bokser som forsvinner bort 

Problemet er mest at jeg ikke greier gjøre ting så fort som andre. Min datter sa for noen dager siden at andre ble irritert på meg, fordi deres kasser kræsjet i min plastkasse på samlebåndet på den andre siden av kontrollen. Jeg så ingen irriterte mennesker noe sted, men da sa min datter at det er det jeg er så heldig med, det at jeg ikke ser at andre blir forbanna.

Jeg spurte henne hvorfor de ble så forbanna, det var en dame som kom etter meg, og hun hadde himlet med øynene, stønnet og hun stod ved siden av meg, jeg så ikke det, jeg så ikke henne, og jeg hørte ingen stønning. Til det sa min datter omtrent bare dette, "nettopp". 

Måten min datter sa nettopp på, betyr at det er jeg som er, "problemet, den fjerne, den som ikke får med meg, den velsignede m.m." (det er ulike ord min datter har for "problemet mitt, men hun syns det er fint jeg ikke får med meg alt, sier hun) I vertfall får jeg med meg det:-)

Men jeg sa jeg til min datter at hvis noen blir irritert for at deres plastbokser kolliderer inn i mine påtvungne 4 plastbokser ( jeg måtte nemlig ha en til PC og mobil, en til sko og jakke, en til vesken, og en til "jeg aner ikke", jeg blir altså så forundret over at de stadig finner ut at noe må ligge i sin egen plastboks....en gang skulle pc og mobil ligger i hver sin plastboks, denne gangen var det ok at det lå i den samme...??? Men det er jo ikke mitt problem at andre mener jeg må ha 4 plastbokser, også kommer det en dame etter meg med også 3-4 plastbokser, og disse kolliderer inn i mine, så skal hun stønne og himle med øynene. Jeg forstår ikke sånt. Jeg spurte min datter hva jeg kunne gjort fortere, men hun mente altså jeg skulle tatt alle plastboksene før de begynte å kollidere? Altså, jeg hadde jo akkurat kommet igjennom kontrollen, lykkelig, som vanlig over å være så "lovlig" ikke noe feil på meg, jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått mine ting ut av de plastboksene før, og hvis en dame blir så forbanna, så må hun ha sine egne problemer. Jeg sa til min dame at har man sånne aggresjons eller irritasjonsproblemer, så er jeg glad jeg ikke blir innvolvert i det. Da sa min datter at jeg er velsignet.

Jeg spurte hva hun mente med velsignet, men det ville hun ikke snakke om, 

Men i allefall, jeg er kjempestolt, virkelig stolt, når jeg alltid går igjennom kontrollen uten at det blinker, jeg vet ikke om det piper, jeg er så stresset og så lykkelig over at jeg er så flink og ikke får noe til å blinke-pipe eller hva som skjer, jeg er glad for at jeg er så lovlydig og ikke har antydninger til spisse ting, bomblemidler eller skumle greier på meg.

Bare en gang hadde jeg med meg en kniv,en svært hunter-kniv,  men det var en gang og siste gang. jeg mistet kniven og fikk den aldri tilbake.

 

 

 

Jeg tenker to ting om dette:

1. Du kan med god samvittighet bruke den tiden du trenger uten å være opptatt av alle rundt deg, synes jeg. Jeg ser for meg at lyd, lys og mange mennesker blir ganske overveldende for sanseapparatet ditt, og at du derfor trenger tid på å få sorter inntrykk og organisert deg selv. Det gjør ingenting:-)

2. Døtre i ungdomsårene er stort sett overdrevent "kritiske" i forhold til sine mødre, dvs. de synes fort at mødre burde ha oppført seg litt annerledes enn de gjør at ulike årsaker. Jeg tror ikke datteren din alltid har rett i sine vurderinger av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, morsan skrev:

Innlegget var så langt så jeg kopierte kun inn noe :) 

Jeg kan ikke uttale meg om du virkelig er treig eller om det var denne damen som var "over-irritert". Men jeg kan nok selv irritere meg over at folk ikke har "nok fremdrift" i ymse situasjoner. I sikkerhetskontrollen typisk at de ikke har "gjort klart" mens de likevel står i kø og først begynner å ta av jakke osv når de er fremme ved båndet. Eller i kantina på jobb - folk som står og skravler og somler langs disken der man først henter brett, bestikk osv og deretter mat, sånn at køen for alle oss bak forverres. 

Og hva er en velsignelse? Jeg ville ment det hadde vært en velsignelse (for en som meg) å kunne la være å legge merke til folks unødvendige sommel. Men er det en velsignelse at dem som driver med denne somlinga (som fx deg?) ikke er i stand til å se og ta innover seg at de hindrer andre? Tja, jeg vil vel ikke si det. Det må da være bedre om de/du kunne se og forstå og derfor kunne endre/tilpasse atferden, tenker jeg. Iallfall om det gjelder sånn åpenbar somling fra folk som ser ut til å kun ha øye for seg selv og ikke for verdenen rundt dem.

Jeg klarer ikke å forstå at det er umulig på generelt grunnlag å ikke gjøre ting like fort som andre, unntatt ved  fysiske handikapp. Går det virkelig ikke an å ta seg sammen og gjøre ting mer systematisk/kjappere? 

 

Jeh har aldri opplevd å bruke fire plastbokser. Og kan ikke huske at det er noe vanlig skue. To holder oftest i massevis? 

Hei!

Jeg somler normalt ikke, men akkurat i sånne situasjoner der jeg har mer stress og lyder og mennesker rundt meg, så er det som om ting "glipper", men jeg må aldri gå gjennom metalldetektor mer enn en gang, sånn som mange må, så der er jeg organisert. Bare det ikke er mye støy og stress rundt meg så er jeg ganske effektiv. Jeg har sett alle filmene som ligger ute om alle etapper i en flytur, så disse husker jeg godt, dessuten flyr jeg ganske ofte, på den ene ser man en person bruke 3 plastbrett, det er det jeg pleier, men sist måtte jeg plutselig bruke 4, de tok mobilen ut av boksen hvor PC lå, og la den i sin egen plastboks. På den andre siden ble det derfor for mange plastbokser for meg, jeg fikk ikke til å stable de opp på hverandre, og ta dem med meg bort til benken for å ordne alt. Før meg var det masse plastbokser, så kom damens plastbokser etter og kolliderte inn i mine, noe jeg ikke tenkte så mye på, før min datter sa at jeg ikke så den irriterte damen som kom bak meg, hun hadde himlet med øynene og stønnet.

Men det er ikke så viktig, jeg er bare ikke glad i flyplasser, jeg syns det er stress der nesten bestandig. Jeg kan gå inn et annet sted, fordi jeg har et kort der det står "This person has autisme" så står mange andre forklaringer, men jeg vil helst unngå å snike i køen, da jeg greier å stå i kø., også er jeg redd for å måtte forklare, si noe, det er et problem om jeg ikke er forberedt på hvilke spørsmål jeg får. Problemet ved uventede spørsm¨l, er forsinket prossisering, jeg bruker tid fra jeg hører et spørsmål, til jeg forstår det, til jeg kan tenke ut hva svare, også uttale det, dvs finne egnete ord, som kommer i riktig rekkefølge slik at svaret fremstår tydelig og klart. Det er derfor lettere å skrive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker to ting om dette:

1. Du kan med god samvittighet bruke den tiden du trenger uten å være opptatt av alle rundt deg, synes jeg. Jeg ser for meg at lyd, lys og mange mennesker blir ganske overveldende for sanseapparatet ditt, og at du derfor trenger tid på å få sorter inntrykk og organisert deg selv. Det gjør ingenting:-)

2. Døtre i ungdomsårene er stort sett overdrevent "kritiske" i forhold til sine mødre, dvs. de synes fort at mødre burde ha oppført seg litt annerledes enn de gjør at ulike årsaker. Jeg tror ikke datteren din alltid har rett i sine vurderinger av deg.

:-)

Takk:-)

1) Det er fint å vite. For jeg fikk ikke med meg at damen himlet med øynene, jeg får sjelden med meg sånt. Men samtidig må jeg si jeg har erfart at min datter har tendenser til å legge for mye i blikk og kommentarer. Feks har hun påstått at jeg og far har snakket om henne på kjøkkenet?? Også har vi diskutert noe med bilen eller inkjøp, så kommer hun farende og sier, "hvorfor snakker dere om meg?". Ikke nytter det å overbevise henne heller om at det har vi ikke. Det hender jeg da ler, men blir hun ekstremt påståelig, kan jeg bli mer alvorlig. For tidvis virker dette litt paranoid.

2) Nettopp. Da vi kom til tax free, og jeg har alt jeg trenger av kremer og sminke, så jeg er ikke interessert i produktene der, dessuten lukter det vondt der. Men selvsagt kan hun se så jeg venter. Dessuten syns jeg ikke det er billigere, jeg sammenlignet prisene på Body Shop raskt, og så lite/ingenting å spare. Da jeg oppdaget at de under en form for disk hadde et flott akvarium, med innsyn fra begge sider, satt jeg meg på huk forran dette. Da min datter kom bort til meg, sa jeg, "se så flott akvarium, det er sånn jeg ønsker meg med innsyn fra alle sider", da lo hun og sa jeg er den eneste personen i verden som kan gjøre noe sånt, dvs være opptatt av akvariet i en parfymeriavdeling. Hvis det stemmer, hvorfor har de da akvariet der? 

Men hun er alltid søt mot meg, hun ler og sier hun ikke bryr seg, men at jeg er en annerledes og rar mor. Det fins tenåringer som kjefter og skriker til sine foreldre, jeg er glad jeg slipper kjeft. Hun har hørt dette ofte hjemme hos venninner, det er krangling, kjefting og skriking)

Takk for at du syns jeg kan ta den tid jeg trenger, Du har helt rett ang at jeg blir litt overveldet mer enn de fleste på flyplasser, det er både lyd, masse mennesker, lys, blinkende lys, blinkende rulletekster, raske endringer, lyd over høytaler, og alt blir et sånt sansemessig inferno, der det er vanskelig å tenke like klart og lett som man pleier. Jeg får så sent tak i informasjonene, at andre må ta seg av den delen. Likevel har jeg reist alene, så jeg greier det, jeg bruker bare lengre tid på å finne ut av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes nesten det er enda rarere at du ikke forstår at f.eks. det å bli overveldet av lyder, lys, bevegelse osv. kan gjøre at man trenger lenger tid på å sortere hva som skjer og få gjort det man skal gjøre;-)

 

Er det så rart at man ikke har kjennskap til en for meg helt ukjent verden altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg somler normalt ikke, men akkurat i sånne situasjoner der jeg har mer stress og lyder og mennesker rundt meg, så er det som om ting "glipper", men jeg må aldri gå gjennom metalldetektor mer enn en gang, sånn som mange må, så der er jeg organisert. Bare det ikke er mye støy og stress rundt meg så er jeg ganske effektiv. Jeg har sett alle filmene som ligger ute om alle etapper i en flytur, så disse husker jeg godt, dessuten flyr jeg ganske ofte, på den ene ser man en person bruke 3 plastbrett, det er det jeg pleier, men sist måtte jeg plutselig bruke 4, de tok mobilen ut av boksen hvor PC lå, og la den i sin egen plastboks. På den andre siden ble det derfor for mange plastbokser for meg, jeg fikk ikke til å stable de opp på hverandre, og ta dem med meg bort til benken for å ordne alt. Før meg var det masse plastbokser, så kom damens plastbokser etter og kolliderte inn i mine, noe jeg ikke tenkte så mye på, før min datter sa at jeg ikke så den irriterte damen som kom bak meg, hun hadde himlet med øynene og stønnet.

Men det er ikke så viktig, jeg er bare ikke glad i flyplasser, jeg syns det er stress der nesten bestandig. Jeg kan gå inn et annet sted, fordi jeg har et kort der det står "This person has autisme" så står mange andre forklaringer, men jeg vil helst unngå å snike i køen, da jeg greier å stå i kø., også er jeg redd for å måtte forklare, si noe, det er et problem om jeg ikke er forberedt på hvilke spørsmål jeg får. Problemet ved uventede spørsm¨l, er forsinket prossisering, jeg bruker tid fra jeg hører et spørsmål, til jeg forstår det, til jeg kan tenke ut hva svare, også uttale det, dvs finne egnete ord, som kommer i riktig rekkefølge slik at svaret fremstår tydelig og klart. Det er derfor lettere å skrive.

 

Altså, har man først fire plastbokser så skjønner vel også damen bak at du ikke kan bære med deg fire bokser bort derfra og til et sted der du kan sortere tingene dine. Kanksje hun himlet fordi det var nettopp fire bokser? ;-) Altså at du hadde så mange ting med deg gjennom sikkerhetskontrollen? Ikke vet jeg.

 

Vedrørende dette med lys og lyder og sanseinntrykk osv - jeg klarer ikke å sette meg inn i hva det betyr for en med din diagnose, og dette du sier med å prosessuere uventede spørsmål og kunne svare på dem er også en helt ukjent verden for meg, iallfall i den graden som dette gjelder for deg. Det er langt utenfor "ordinær overrumpling", så takk for at du forklarer nærmere hva diagnosen innebærer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Madelenemie skrev:

Da jeg oppdaget at de under en form for disk hadde et flott akvarium, med innsyn fra begge sider, satt jeg meg på huk forran dette. Da min datter kom bort til meg, sa jeg, "se så flott akvarium, det er sånn jeg ønsker meg med innsyn fra alle sider", da lo hun og sa jeg er den eneste personen i verden som kan gjøre noe sånt, dvs være opptatt av akvariet i en parfymeriavdeling. Hvis det stemmer, hvorfor har de da akvariet der?

 

Det er det IKKE bare deg som er opptatt av :-) Her er det nok datteren din som innfortolker ulik personlighet dere i mellom inn under diagnosen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...