Gå til innhold

Oppmøtetid på flyplass


påskelilje

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Xtra skrev:

 

Jeg har jo ikke spesielt greie på dette, men tenker at det antakelig også er det nonverbale som "avslører" deg. Med det mener jeg særlig blikket, men også andre fakter. Dette er mer eller mindre en gjetning fra min side. Har også tro på det Laban sier over her om at det er "noe" man ikke kan sette fingeren på, men som man gjenkjenner om man har kjennskap til folk med autisme.

Jeg har heller ikke møtt Mm, men jeg tenker også at det først og fremst er det nonverbale som viser at noe er annerledes. Synes Labans sammenlikning med tonefall var fin. Jeg har lest en del artikler av politikeren og samfunnsdebattanten Sanna Sarromaa, og synes hun skriver veldig godt norsk. Hørte henne på radio for første gang for et par uker siden, og jeg ble faktisk overrasket over hvor godt jeg hørte den finske aksenten hennes! Når jeg leser hva hun skriver, høres hun 100% norsk ut, men det finske tonefallet slo veldig godt gjennom i det intervjuet jeg hørte. På samme måte tenker jeg at Madeleinemie sier der riktige ordene, men på en litt annerledes måt kanskje, slik at andre aner at vedkommende kanskje har asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi reiser i morgen. Har ikke pakket ennå, så det skal gjøres i ettermiddag. Gleder oss veldig!!!

God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha - jeg bare elsker DOL! Morsomt når en så enkel tråd i utgangspunktet utvikler seg til å handle om så mye annet :-) :-)

Vi reiser i morgen. Har ikke pakket ennå, så det skal gjøres i ettermiddag. Gleder oss veldig!!!

:lol:

Bra du ser det sånn:-)

God pakkings, du har vel liste?

Det går fort å pakke, jeg pakker som deg rett før vi drar, så lenge ting er vasket opp, så gjør lister at pakking går kjapt.

God tur!

Jeg skal stå snowboard i vinterferien, det gruer jeg meg også til:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Nei jeg har ikke satt meg inn i gestikulering, det blir for non verbalt, og noe jeg ikke greier. Ord derimot, huske ting, det går lettere, særlig når det fins mer eksakte oppskrifter.

interesseant du gestikulerer mer på engelsk og fransk, da har du sikkert sett på menneskene og sett at dette er en del av kommunikasjonsmåten. Selv hører jeg så nøye etter at jeg ikke oppfatter andre ting enn selve ordene.

Det er veldig morsomt å observere når min mor snakker barndomsspråket (et afrikansk språk) sitt med noen - da gestikulerer hun på en helt annet måte enn når hun snakker norsk eller engelsk :-)

Jeg var på et kurs i går, og satt faktisk litt og tenkte etter hvordan jeg og andre oppførte meg. Jeg er ikke noe god på smalltalk, men da jeg satt meg ned ved siden av en mann jeg ikke kjente, kikket han på meg og sa han ville hilse på meg. Vi håndhilste, og sa noen setninger hver om hva vi jobbet med. Og så vekslet vi vel et par kommentarer i løpet av dagen om noe som ble sagt. Ingen av oss var nok så vosdsomt interessert i å prate :-) Men jeg snakket mye med kolllegaen min som jeg satt ved siden av, så jeg hadde det helt fint. Da vi skulle spise lunsj, satt vi to sammen med noen ukjente, og vi håndhilste på de to nærmeste, og pratet litt lett om både jobb og andre ting. Jeg funderte faktisk litt over det at du faktisk tenker over alt du sier før du gjør det i slike settinger, det må være vooldsomt krevende! Hos meg så kommer liksom bare ordene (ved lunsjbordet da), men det kommer litt an på hvem jeg snakker med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev:

:lol:

Bra du ser det sånn:-)

God pakkings, du har vel liste?

Det går fort å pakke, jeg pakker som deg rett før vi drar, så lenge ting er vasket opp, så gjør lister at pakking går kjapt.

God tur!

Jeg skal stå snowboard i vinterferien, det gruer jeg meg også til:lol:

Har du stått på snowboard før? Hvis ikke, så er det jo greit å huske at slalomski er et godt alternativ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev:

:lol:

Bra du ser det sånn:-)

God pakkings, du har vel liste?

Det går fort å pakke, jeg pakker som deg rett før vi drar, så lenge ting er vasket opp, så gjør lister at pakking går kjapt.

God tur!

Jeg skal stå snowboard i vinterferien, det gruer jeg meg også til:lol:

Har ikke liste nei. Men har vel ei liste i hodet. Har vasket tøy nå den siste uka, med tanke på at alle skal reise bort, og håper at den siste vasken med ulltøy tørker til i morgen tidlig når skifolkene skal avgårde.

Jeg tenker i hodet i temaer: undertøy (underbukser for 8 dager, et par BH'er, sokker, treningstøy (trenings-BH, shorts, t-skjorte), t-skjorte/singlet+ shorts (et par stykker), sommrekjole, en tynn jakke til å ha utenpå (har en sort som går til det meste), tights under kjolen, to langbukser, en grei ytterjakke (vet ikke hvilken ennå), et par skjerf, bikini, badedrakt, solbriller, solkrem, badehåndkle, bøker, noter, pass, vaksinekort, lommebok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, frosken skrev:

God tur:-) Jeg skal teste ut nye fjellski i vinterferien og gleder meg til det!

Herlig! Fjellski, de er litt brede og med stålkanter, ikke sant? Jeg hadde det før, men har ikke brukt dem på mange år. De siste årene har vi egentlig bare gått i oppkjørte løyper, og da har vi brukt klassisk- eller skøyteski. Men det var jo faktisk litt herlig de årene vi gikk på turer utenfor løypene og suste nedover i laussnøen :-) god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Det er veldig morsomt å observere når min mor snakker barndomsspråket (et afrikansk språk) sitt med noen - da gestikulerer hun på en helt annet måte enn når hun snakker norsk eller engelsk :-)

Jeg var på et kurs i går, og satt faktisk litt og tenkte etter hvordan jeg og andre oppførte meg. Jeg er ikke noe god på smalltalk, men da jeg satt meg ned ved siden av en mann jeg ikke kjente, kikket han på meg og sa han ville hilse på meg. Vi håndhilste, og sa noen setninger hver om hva vi jobbet med. Og så vekslet vi vel et par kommentarer i løpet av dagen om noe som ble sagt. Ingen av oss var nok så vosdsomt interessert i å prate :-) Men jeg snakket mye med kolllegaen min som jeg satt ved siden av, så jeg hadde det helt fint. Da vi skulle spise lunsj, satt vi to sammen med noen ukjente, og vi håndhilste på de to nærmeste, og pratet litt lett om både jobb og andre ting. Jeg funderte faktisk litt over det at du faktisk tenker over alt du sier før du gjør det i slike settinger, det må være vooldsomt krevende! Hos meg så kommer liksom bare ordene (ved lunsjbordet da), men det kommer litt an på hvem jeg snakker med.

 

Så morsomt, hvilket afrikansk språk er dette?

Jeg liker khoisanspråk, eller andre språk med den klikkelyden:-) merkelig hvordan de får det til.

Ang meg, ja det er sikkert noe av grunnen til at jeg blir sliten, mer enn andre av det sosiale, men faktisk blir jeg mindre sliten nå som jeg mestrer det, enn før når jeg satte meg ned uten å si et ord og ingen snakket til meg, eller jeg sa helt feil ting, det var mer slitsomt. :-) Jeg lader imidlertid ikke noen batterier i sosialt samvær, jeg tappes, også selv om jeg hygger meg, så jeg er den typen menneske, mer introvert:-)

Men jeg trives med det den nye mestringen gir meg av forenklinger, mestringsfølelse, nye muligheter også kanksje?...vi får se:-). Men så må jeg lære meg energisparing, det er jeg fortsatt dårlig på.

Klem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har heller ikke møtt Mm, men jeg tenker også at det først og fremst er det nonverbale som viser at noe er annerledes. Synes Labans sammenlikning med tonefall var fin. Jeg har lest en del artikler av politikeren og samfunnsdebattanten Sanna Sarromaa, og synes hun skriver veldig godt norsk. Hørte henne på radio for første gang for et par uker siden, og jeg ble faktisk overrasket over hvor godt jeg hørte den finske aksenten hennes! Når jeg leser hva hun skriver, høres hun 100% norsk ut, men det finske tonefallet slo veldig godt gjennom i det intervjuet jeg hørte. På samme måte tenker jeg at Madeleinemie sier der riktige ordene, men på en litt annerledes måt kanskje, slik at andre aner at vedkommende kanskje har asperger.

Ja det må være noe sånt.

Men i RL mener jeg selv at jeg virker mindre autistisk, for jeg forklarer ikke andre, alt jeg forklarer her inne, så da fremstår jeg nok mer normal. Jeg er blitt så fancy i klærne også, til og med fått sko med heler:-) og veske:-) ikke bare sekk lenger.

Jeg sier de riktige tingene, og jeg er jo overrasket selv over hvor lett det flyter. Den mammaen jeg snakket med på kurset, sa hun håpet det ville gå like bra med hennes sønn, som meg og foredragsholder, så sa hun, "for du er jo så åpen, og henvendte deg til meg og snakker fint", så hun satte pris på det. Senere fortalte jeg henne at jeg skal til USA så jeg har lest en masse om amerikansk smaltalk, derfor er mange ting blitt lettere for meg. Hun lo og sa hun var elendig på smaltalk selv, det hørtes ikke sånn ut på meg, men hun tenkte nok på den amerikanske varianten, den de fleste nordmenn ikke behersker.

En annen fordel med smaltalk er at man må tenke mindre, når man har lært systemet, det er ikke et for avansert system, og man kan bruke mindre analyttiske evner i samtalen, og nettopp det er mitt problem sa min pensjonerte psykiater, at jeg starter med å analysere alt som blir sagt, ned til en konkret forståelse av hvert enkelt ord. 

Men jeg har også lest meg opp på metaforer, så jeg smiler ikke lenger når noen sier, "jeg hoppet over middagen i dag jeg", før syns jeg sånt var komisk, nå har jeg vent meg til det, etter at jeg leste og øvde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, frosken skrev:

God tur:-) Jeg skal teste ut nye fjellski i vinterferien og gleder meg til det!

Hei!

Jeg skal stå snowboard og gruer meg til det:-)

God tur til fjells!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, frosken skrev:

Har du stått på snowboard før? Hvis ikke, så er det jo greit å huske at slalomski er et godt alternativ;-)

Ja ja, selvsagt.

Jeg liker stå snowboard, men jeg liker ikke stresset i bakken, jeg liker best toppturer, men skal i bakke, der er det stress.

Det er like mye stress som på flyplasser, så jeg foretrekker slite opp fjellet og sette utfor i ro og mak, men yngste skal trene og jeg må bli med.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev:

Ja ja, selvsagt.

Jeg liker stå snowboard, men jeg liker ikke stresset i bakken, jeg liker best toppturer, men skal i bakke, der er det stress.

Det er like mye stress som på flyplasser, så jeg foretrekker slite opp fjellet og sette utfor i ro og mak, men yngste skal trene og jeg må bli med.:-)

Jeg synes også alpinbakker er litt stressende. Jeg stoler ikke helt på at alle som er der har kontroll på skiene sine;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg synes også alpinbakker er litt stressende. Jeg stoler ikke helt på at alle som er der har kontroll på skiene sine;-)

Med god grunn:-)

sist fløy hjelmen av datter, hun kjører intensivt, så håper ingen ble truffet av den. Selv har jeg sett snowboard komme i full fart mot meg, men stort sett så går det jo bra:-)

Det er særlig hvis det er kø, og heis, av og på, som stresser meg, men er det mindre mennesker i bakken så slapper jeg av etter hvert, så jeg får håpe det ikke kommer så mange:-) Også er det det der at jeg liker gjøre det samme helst hver dag, det er de tingene jeg liker best, så selv om jeg liker noe, så er det vanskelig å komme i gang med noe nytt.

Hadde jeg ikke hatt krav til meg, så hadde jeg kanskje vært med på colatråden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Med god grunn:-)

sist fløy hjelmen av datter, hun kjører intensivt, så håper ingen ble truffet av den. Selv har jeg sett snowboard komme i full fart mot meg, men stort sett så går det jo bra:-)

Det er særlig hvis det er kø, og heis, av og på, som stresser meg, men er det mindre mennesker i bakken så slapper jeg av etter hvert, så jeg får håpe det ikke kommer så mange:-) Også er det det der at jeg liker gjøre det samme helst hver dag, det er de tingene jeg liker best, så selv om jeg liker noe, så er det vanskelig å komme i gang med noe nytt.

Hadde jeg ikke hatt krav til meg, så hadde jeg kanskje vært med på colatråden:-)

Så vi skal ha dårlig samvittigvet fordi vi ikke gjør noe som helst?

Anonymkode: 9ea5f...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi skal ha dårlig samvittigvet fordi vi ikke gjør noe som helst?

Anonymkode: 9ea5f...c06

Ja men,

det var ikke sånn jeg mente det:-)

Jeg mente at mye faller lettere for meg, fordi jeg har krav jeg ikke kan unnvike/unngå. Jeg har en sterk vegringsproblematikk (som jeg knapt har begynt å jobbe på), som i stor grad løses fordi jeg ikke kan la være. Så jeg mente at hadde jeg ikke vært gift og hatt barn, så hadde jeg nok ikke greid å motivere meg selv for mye av det jeg må eller motiveres for, pga av at jeg må en hel del, pga av dette med familie. Mer enn det var det litt humor i det, og jeg var spent på om Frosken feks forstod hva jeg mente, uten at jeg må sette på en ( ) med en forklaring inni.

Det hender når jeg snakker med min mann og snakker i "gåte", fordi jeg syns det noe er gøy å si på en måte, jeg syns jeg er lur, spissformulert m.m. Men så tror jeg at dette skjønner jo ikke han, min indre humor, så skal jeg forklare hva jeg ,mente etter at jeg er ferdig å si det på den morsomme måten, men ofte og jammen og ?   Har han forstått det. Han syns det er komisk at jeg tror han ikke forstår, så dette var også en test, fra min side.

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ja men,

det var ikke sånn jeg mente det:-)

 

Beklager, misforstod (som vanlig). (sånn er det å ha AS).

Anonymkode: 9ea5f...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Madelenemie skrev:

Med god grunn:-)

sist fløy hjelmen av datter, hun kjører intensivt, så håper ingen ble truffet av den. Selv har jeg sett snowboard komme i full fart mot meg, men stort sett så går det jo bra:-)

Det er særlig hvis det er kø, og heis, av og på, som stresser meg, men er det mindre mennesker i bakken så slapper jeg av etter hvert, så jeg får håpe det ikke kommer så mange:-) Også er det det der at jeg liker gjøre det samme helst hver dag, det er de tingene jeg liker best, så selv om jeg liker noe, så er det vanskelig å komme i gang med noe nytt.

Hadde jeg ikke hatt krav til meg, så hadde jeg kanskje vært med på colatråden:-)

Ingen tvil om at familien din på sett og vis holder styr på deg - like mye som du holder styr på dem:-) Egentlig bør du begynne å tilskrive dine barn like stor del av "æren" for all forandringen du har oppnådd som du vanligvis tilskriver din gamle psykiater.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi skal ha dårlig samvittigvet fordi vi ikke gjør noe som helst?

Anonymkode: 9ea5f...c06

Nei, det trenger du ikke ha dårlig samvittighet for - men du kan kanskje jobbe med din evne til å unne andre ting du ikke nødvendigvis oppnår selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frosken skrev:

Ingen tvil om at familien din på sett og vis holder styr på deg - like mye som du holder styr på dem:-) Egentlig bør du begynne å tilskrive dine barn like stor del av "æren" for all forandringen du har oppnådd som du vanligvis tilskriver din gamle psykiater.

DET

Har du helt rett i, og jeg ble veldig glad for at du skrev det!

Det er et viktig poeng, både fordi det forklarer noe om hva/hvorfor ytre faktorer og krav kan ha mye å si for fungering som voksen med en utviklingsforstyrrelse. Men så vil jeg tilføye noe mer,  etter å ha sett en mann med høytfungerende autisme sette av ett år av livet sitt på atferdsendring(et nytt opplegg, litt på forskningsstadiet), og vi var ikke bare ganske like, vi hadde så like historier at det sjokkerte meg.

Mens han fikk denne atferdsendringstreningen litt påtvunget, og i "gave", og først var lite motivert, så har jeg lært meg det samme, men mer på egenhånd, og over langt flere år. Det er veldig mye å skrive om dette, så skal ikke ta det i denne tråden, men han berørte, hjertebarnet mitt, dvs ønske, troen og  at jeg faktisk tror, i vertfall mange med våre vansker, kan ha stort utbytte av atferdsendring, vinklet mot å ha autisme da, det var en helt lik tilnærming til det sosiale han hadde fått, som jeg har hatt, Det var oppskrifter på hva si, det var forklaringer på sosiale relasjoner og mye øving. Så det tok ett år, og med intensiv fokusering og trening. Men jeg vil si dette bør komme først, for enhver som får diagnoser innen autismespekteret.

Før det blir studier belastning og ofte ikke fullførte, og deltagelse i arbeidsliv for belastende.

Vi trenger hjelp med det sosiale, for å få¨på plass dette før vi starter på et utdanningsløp/ i arbeidslivet. Både han og jeg hadde brukt så mye krefter og energi på å forstå systemene, skjønne relasjoner, forventinger, reaksjoner, samt memorere ord og setninger, og øve, øve og mislu\ykkes, øve og få gode erfaringer, gradvis med erfaring av at ting faktisk går bedre og bedre.

Når et slags minimum av sosiale ferdigheter er lagt, da er det mer sansynlig å få til studier eller arbeidsliv, eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...