stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Lar du pasientene dine tro på hva de vil uten å kalle det sykt? Det blir vel først sykt hvis man er redd,og f.eks snakker om det til alle? Det er vel sykt først når man ikke fungerer? Lilli Bendriss er jo ikke syk? 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Interessant spørsmål stjernestøv:-) Det er jo sånn at når mange nok tror noe (eks religion) så er det ikke en vrangforestilling, selv om mye kan høres "på bærtur" ut:-) Har jo selvsagt noe med funksjonsnivå ellers å gjøre, men jeg har noen ganger lurt på hvordan helsepersonell håndterer det som er klare vrangforestillinger. Tenker på om det er sånn at de f.eks ikke skal gå inn i diskusjon om temaet ved å f.eks si at "dette stemmer ikke", eller om man helst ikke skal nevne det i det hele tatt. Hvordan er retningslinjene for dette med psykotiske pasienter? Er det klare regler eller bør man "føle seg fram", for å hverken trigge symptomene mer eller avkrefte med å si at det ikke stemmer? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 36 minutes ago, stjernestøv said: Lar du pasientene dine tro på hva de vil uten å kalle det sykt? Det blir vel først sykt hvis man er redd,og f.eks snakker om det til alle? Det er vel sykt først når man ikke fungerer? Lilli Bendriss er jo ikke syk? Det går nok på funksjonsevne, om man er i jobb, er sosial osv. Anonymkode: 038a1...f08 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 5 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev: Interessant spørsmål stjernestøv:-) Det er jo sånn at når mange nok tror noe (eks religion) så er det ikke en vrangforestilling, selv om mye kan høres "på bærtur" ut:-) Har jo selvsagt noe med funksjonsnivå ellers å gjøre, men jeg har noen ganger lurt på hvordan helsepersonell håndterer det som er klare vrangforestillinger. Tenker på om det er sånn at de f.eks ikke skal gå inn i diskusjon om temaet ved å f.eks si at "dette stemmer ikke", eller om man helst ikke skal nevne det i det hele tatt. Hvordan er retningslinjene for dette med psykotiske pasienter? Er det klare regler eller bør man "føle seg fram", for å hverken trigge symptomene mer eller avkrefte med å si at det ikke stemmer? Sykepleieren mente at jeg ikke vsr psykotisk,og ikke trengte innleggelse. Har jo fått høre noe ant her inne,han mente jeg måtte få ha min tro. Jeg vet at frosken er enig i det,så lenge jeg ikke er redd er det ok. Sykepleieren liker å snakke med meg om min tro,selv om ikke han trodde på det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går nok på funksjonsevne, om man er i jobb, er sosial osv. Anonymkode: 038a1...f08 Ja det gjør vel det. Nå er ikke jeg i jobb da men. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 2 minutter siden, PNG skrev: Hjelper AP på kristendom og, da? Vet ikke jeg. 0 Siter
XbellaX Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 44 minutter siden, stjernestøv skrev: Lar du pasientene dine tro på hva de vil uten å kalle det sykt? Det blir vel først sykt hvis man er redd,og f.eks snakker om det til alle? Det er vel sykt først når man ikke fungerer? Lilli Bendriss er jo ikke syk? Du skal tro på akkurat hva du vil, uansett hva andre mener. Sykdom defineres ikke av å skulle "snakke om det til alle", man kan fint være alvorlig syk uten å drøfte emnet med andre. I ditt tilfelle og med din historie skal du være på vakt om du kjenner du blir redd og tar inn alt av inntrykk. Du trenger ikke innleggelse der du er nå og det håper jeg også du slipper fremover. Kom deg ut, gjør så godt du klarer i forbindelse med små aktiviteter så er alt bra. Strever du fortsatt med overspisingen? Sover du noenlunde bra? 0 Siter
PNG Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 1 minute ago, XbellaX said: Strever du fortsatt med overspisingen? Sover du noenlunde bra? Er du psykologen hennes? Du og frosken... 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 17 minutter siden, PNG skrev: Hjelper AP på kristendom og, da? Vet ikke jeg. 0 Siter
DRONE1 Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 23 minutes ago, PNG said: Hjelper AP på kristendom og, da? Er kristendom er psykdom da? 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 57 minutter siden, stjernestøv skrev: Lar du pasientene dine tro på hva de vil uten å kalle det sykt? Det blir vel først sykt hvis man er redd,og f.eks snakker om det til alle? Det er vel sykt først når man ikke fungerer? Lilli Bendriss er jo ikke syk? Tror du Nhd får inn pasienter som er helt friske? For alt jeg vet kan det sikkert skje, men flesteparten som ender der har vel et psykisk problem. Tror ikke han blander seg borti troen til folk, men psymtomene de eventuelt måtte gi. Du må ikke glemme at du har vært i psykiatrien lenge og at det er en grunn til det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 8 minutter siden, XbellaX skrev: Du skal tro på akkurat hva du vil, uansett hva andre mener. Sykdom defineres ikke av å skulle "snakke om det til alle", man kan fint være alvorlig syk uten å drøfte emnet med andre. I ditt tilfelle og med din historie skal du være på vakt om du kjenner du blir redd og tar inn alt av inntrykk. Du trenger ikke innleggelse der du er nå og det håper jeg også du slipper fremover. Kom deg ut, gjør så godt du klarer i forbindelse med små aktiviteter så er alt bra. Strever du fortsatt med overspisingen? Sover du noenlunde bra? Ok. Får følge med om jeg blir redd,nå vil jeg ha åndelige opplevelser. De har nok jobbet med meg selv om jeg ikke har kjent det,derfor er jeg sikkert sterkere nå. Sliter med overspising ja,sykepleieren sa det skal ikke være sånn. Sa jeg kunne slutte med seroquel hvis jeg ville,men at han var ingen psykiater. Han er vekke nå. Sover bra og elsker det,er jo i andre dimensjoner da. 0 Siter
PNG Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Åndelige opplevelser finnes ikke, det er fantasi. 0 Siter
XbellaX Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev: Ok. Får følge med om jeg blir redd,nå vil jeg ha åndelige opplevelser. De har nok jobbet med meg selv om jeg ikke har kjent det,derfor er jeg sikkert sterkere nå. Sliter med overspising ja,sykepleieren sa det skal ikke være sånn. Sa jeg kunne slutte med seroquel hvis jeg ville,men at han var ingen psykiater. Han er vekke nå. Sover bra og elsker det,er jo i andre dimensjoner da. Så lenge du har det slik er det ok, det er dette med balanse - en fot på jorda er viktig å ha :-) 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 2 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Tror du Nhd får inn pasienter som er helt friske? For alt jeg vet kan det sikkert skje, men flesteparten som ender der har vel et psykisk problem. Tror ikke han blander seg borti troen til folk, men psymtomene de eventuelt måtte gi. Du må ikke glemme at du har vært i psykiatrien lenge og at det er en grunn til det. Var troen jeg tenkte på,det er jo en tro det jeg har. Men når går det over til å bli sykt? Det er vel når jeg blir redd og ligger hele tiden? 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 3 minutter siden, stjernestøv skrev: Var troen jeg tenkte på,det er jo en tro det jeg har. Men når går det over til å bli sykt? Det er vel når jeg blir redd og ligger hele tiden? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 2 minutter siden, XbellaX skrev: Så lenge du har det slik er det ok, det er dette med balanse - en fot på jorda er viktig å ha :-) Ja ☺. Det var befriende å snakke om det i dag med sykepleieren,han syns jo det var ineressant. Føler meg jo ikke syk heller,og har en fot på jorda ☺. Mitt problem er velta mi. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 4 minutter siden, stjernestøv skrev: Var troen jeg tenkte på,det er jo en tro det jeg har. Men når går det over til å bli sykt? Det er vel når jeg blir redd og ligger hele tiden? Slik jeg har forstått det, vil du alltid ha den psykdommen du har, men det gjelder å holde den mest mulig i sjakk med riktig behandling, slik det også er for de med somatiske diagnoser. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Skrevet 18. februar 2016 5 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Slik jeg har forstått det, vil du alltid ha den psykdommen du har, men det gjelder å holde den mest mulig i sjakk med riktig behandling, slik det også er for de med somatiske diagnoser. Men hva om det bare er evner? Vil jo alltid ha dem,og noen ganger klarer jeg ikke styre dem. Da blir jeg dårlig og redd,da kommer jeg ned på et lavere plan. Tror jo de som er psykotiske også har evner jeg,de får medisiner så roer det seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.