Gå til innhold

Venner:-(

Anbefalte innlegg

Hei!

Samtidig som jeg prøver å legge til rette for, oppmuntre og støtte opp under at mine døtre har venner,

så blir det stadig problemer!

Stadig oftere tenker jeg at jeg ikke forstår, og at jeg jo egentlig er heldig som ikke har hatt eller muligens har venner, når konfliktnivået er såpass høyt.

Jeg har nettopp hatt et gråtende barn på sengen, jeg holdt henne, ja leit at denne såkalte vennen oppfører seg sånn, jeg tok mobilen, og oppdaget stygge meldinger der. Fordelingen var slik at først var det en drøss med stygge meldinger fra det andre barnet mot datter, de var krenkende, men så skriver min datter, tydeligvis fordi ble kjempefrustrert, et ord tilbake,  bitch,  til denne andre jenta. Så fortsetter den andre jenta med nokså stygge personangrep. Jeg leste alt, og jeg sa til min datter omtrent dette, " Ja dette var ikke pent skrevet, det du taper på sett dette i en helhet er at du kalte henne bitch, å bruke et sånt ord, er som å banne, si H..F... osv...og det er å henfalle til andres lavmål når man slik mister besinnelsen.

Min datter gråt da sånn at snørr og tårer rant om hverandre, jeg var fristet til å si at dette er grunnen til at man ikke bør inngå i vennskapsrellasjoner. Men så tenker jeg dette er en løsning, som heller ikke er problemfri.

Jeg har advart mine døtre før, i mot jenter med ustabile følelser, jeg hadde håpet at denne guttejenta, var bedre, men hun har tydeligvis ting hun sliter med.

Jeg vil helst ikke at min datter utsettes for slike stygge personangrep, så lite logikk og fornuftsforankret som de var, jeg leste de. Så selv om min datter falt ned på samme lavmål, som jeg forklarte henne, ved ordet bitch, så var dette litt nokså skjeft fordelt, skyldmessig.

Jeg vet ikke hvordan løse dette, jeg skulle vel ønske min datter avstod fra kontakt med jevnaldrende, men jeg foreslår det ikke, da jeg ikke syns jeg er det beste til å mene noe om sånt.

Men hva gjør man som forelder når barna blir utsatt for slike stygge anklager på sms, så ender med, sannsynligvis, fordi det ble for mye med å skrive bitch, også fortsetter anklagene...er det da man skal skjerme barna for mer nett/mobil hets, ved å sette grenser for mobilbruk?

Anonymkode: d294b...858

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Samtidig som jeg prøver å legge til rette for, oppmuntre og støtte opp under at mine døtre har venner,

Stadig oftere tenker jeg at jeg ikke forstår, og at jeg jo egentlig er heldig som ikke har hatt eller muligens har venner, når konfliktnivået er såpass høyt.

Jeg har nettopp hatt et gråtende barn på sengen, jeg holdt henne, ja leit at denne såkalte vennen oppfører seg sånn, jeg tok mobilen, og oppdaget stygge meldinger der. Fordelingen var slik at først var det en drøss med stygge meldinger fra det andre barnet mot datter, de var krenkende, men så skriver min datter, tydeligvis fordi ble kjempefrustrert, et ord tilbake,  bitch,  til denne andre jenta. Så fortsetter den andre jenta med nokså stygge personangrep. Jeg leste alt, og jeg sa til min datter omtrent dette, " Ja dette var ikke pent skrevet, det du taper på sett dette i en helhet er at du kalte henne bitch, å bruke et sånt ord, er som å banne, si H..F... osv...og det er å henfalle til andres lavmål når man slik mister besinnelsen.

Min datter gråt da sånn at snørr og tårer rant om hverandre, jeg var fristet til å si at dette er grunnen til at man ikke bør inngå i vennskapsrellasjoner. Men så tenker jeg dette er en løsning, som heller ikke er problemfri.

Jeg har advart mine døtre før, i mot jenter med ustabile følelser, jeg hadde håpet at denne guttejenta, var bedre, men hun har tydeligvis ting hun sliter med.

Jeg vil helst ikke at min datter utsettes for slike stygge personangrep, så lite logikk og fornuftsforankret som de var, jeg leste de. Så selv om min datter falt ned på samme lavmål, som jeg forklarte henne, ved ordet bitch, så var dette litt nokså skjeft fordelt, skyldmessig.

Jeg vet ikke hvordan løse dette, jeg skulle vel ønske min datter avstod fra kontakt med jevnaldrende, men jeg foreslår det ikke, da jeg ikke syns jeg er det beste til å mene noe om sånt.

Men hva gjør man som forelder når barna blir utsatt for slike stygge anklager på sms, så ender med, sannsynligvis, fordi det ble for mye med å skrive bitch, også fortsetter anklagene...er det da man skal skjerme barna for mer nett/mobil hets, ved å sette grenser for mobilbruk?

Jeg blir bekymret når jeg leser at du skulle ønske at din datter avsto fra kontakt med jevnaldrende. Barn og ungdom må lære hvordan de skal løse konflikter; det er ingen fordel å vokse opp uten å ha blitt nødt til å løse en eneste konflikt med jevnaldrende.

Mennesker, også barn og ungdom, har ikke bare fornuft, de har heldigvis også følelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680476
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Jeg blir bekymret når jeg leser at du skulle ønske at din datter avsto fra kontakt med jevnaldrende. Barn og ungdom må lære hvordan de skal løse konflikter; det er ingen fordel å vokse opp uten å ha blitt nødt til å løse en eneste konflikt med jevnaldrende.

Mennesker, også barn og ungdom, har ikke bare fornuft, de har heldigvis også følelser.

Selvsagt ønsker jeg at hun avstod fra kontakt (=problemer) for henne med jevnaldrende,

men jeg sa jo ikke det til henne!

Så hva er det da å bekymre seg for?

Jeg tenker jeg selv har hatt det bekymringsfritt som har sluppet være innvollvert i kakleklubber, (eller hva det er, det er i vertfall over og forbi min forstand, og det er borkastet slik jeg ser det med sånne kakleklubber eller hva man skal kalle det)

Og grunnen til at jeg ikke sa dette til henne, er fordi jeg er så godt oppdratt av eksperter!

Jeg tenker at min måte å oppleve noe på, ikke nødvendigvis er løsningen for en jente som min datter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680506
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg hadde nok kontaktet foreldrene til den andre jenta og spurt dem om de er klar over hvordan hun bruker mobilen sin. At din datter svarer bitch er som småtterier å regne høres det ut som. Det vil nok disse foreldrene også se om de er noen lunde oppegående.

På andre sida, jenter er ofte fæle mot hverandre. Ene øyeblikket "hater" de en eller annen, i neste øyeblikk er de perlevenner. Alle vil antakeligvis oppleve slike ting i løpet av oppveksten, i større eller mindre grad. Det betyr ikke at det er greit, og man skal ikke akseptere sånn oppførsel.

Min sønn fikk et par stygge meldinger fra en annen gutt på skolen. Før sønnen snakka med meg om det hadde han allerede snakka med faren til denne gutten, og jeg fikk en ydmyk telefon fra en far som forsikret meg om at slike ting aksepterte han ikke, og at han ville ta det opp med sønnen.

Anonymkode: 05a25...738

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680519
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Du kan foreslå for din datter at hun sender en melding om at hun har tenkt seg om og be om unnskyldning for at hun brukte ordet bitch. Så får du si til din datter at resten er den andre jentas problem, for det var hun som skreve usannhetene. Kommer det mer hets, så slett dem og sett inn blokkering på telefonnummeret til den andre jenta.

Anonymkode: 9261e...513

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680551
Del på andre sider

Nicklusheletida

Så lenge det ikke handler om systematisk mobbing, ville jeg ikke ha blandet meg opp i slikt. Jeg har pleid å la ungene mine få lov til å ordne opp selv når det har vært noe. Tror ikke de ville likt at jeg hadde blandet meg heller. Jeg har har pleid å si at dette går over og dere blir nok snart venner igjen. Å kontakte foreldrene synes jeg er en dårlig ide. I hvert fall bør man spørre barnet først. Om det er noe som skjer støtt og stadig ville jeg ha oppfordret til å søke mer mot andre og holde litt avstand. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680584
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Hei

Din datter bør styre unna personer som oppfører seg dårlig, men ikke gi opp idéen om å ha venner.

Mvh E

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680597
Del på andre sider

Det kan være tungt å se på at barna havner i konflikter, men jeg tror det beste vi kan gjøre er å la dem få ordne opp selv. Da mener jeg selvsagt ikke når det er snakk om systematisk hakking fra andre eller virkelig stygge ting, når sånt skjer trenger de at vi griper inn så raskt som mulig. Når ungene får litt motgang lærer de å stå opp for seg selv. De får føle seg fram og selv finne ut hvor mye som er akseptabelt av tull fra andre, og når nok er nok. Jeg tror vi gjør dem ganske forsvarsløse hvis vi stopper alle tilløp til konflikter. Det er kanskje dumt, men hvis det var min datter ville jeg gitt henne litt skryt for å ha tatt i bruk b-ordet, men jeg hadde sagt at det fikk bli mellom oss. Hun kom til et punkt da hun ble sint og satte grenser. Flink jente! Hun var også den av dem som ikke mistet hodet helt. Det er hun sikkert fornøyd med når hun har fått roet seg litt ned:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680619
Del på andre sider

Jenter i en viss alder (jeg gjetter på at er hun noen år under tenårene?) kan være noen skikkelige dramaqueens.  Verden går under ca. annenhver dag fordi noen har sagt noe feil, gjort noe feil eller sendt et feil blikk.  Da min datter var i den alderen, hadde de heldigvis ikke begynt med tekstmeldinger, men nå kan man tilføye "skrevet noe feil" på den lista.

Det går over, det hadde ikke eksistert vennskap mellom eldre jenter eller voksne kvinner hvis de hadde stoppet på det stadiet. 

Jeg er enig med de som skriver at de voksne ikke trenger å blande seg inn så lenge det ikke blir noe systematisk i hvem som er "heksa" eller noen holdes utenfor over tid.   

Og vær så snill å ikke tro at alt samhold mellom voksne venninner er "kakleklubber" der vi baktaler alt fra vår egen familie til gutta vi gikk på barneskolen med.  Mange har stor glede av vennskap, uansett kjønn.  Hvis jeg ikke hadde hatt noen å snakke med utenom kolleger (jeg jobbet da i en mannsdominert bransje) og mannen min, hadde jeg slitt langt mer enn jeg gjorde i småbarnsårene. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680629
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok kontaktet foreldrene til den andre jenta og spurt dem om de er klar over hvordan hun bruker mobilen sin. At din datter svarer bitch er som småtterier å regne høres det ut som. Det vil nok disse foreldrene også se om de er noen lunde oppegående.

På andre sida, jenter er ofte fæle mot hverandre. Ene øyeblikket "hater" de en eller annen, i neste øyeblikk er de perlevenner. Alle vil antakeligvis oppleve slike ting i løpet av oppveksten, i større eller mindre grad. Det betyr ikke at det er greit, og man skal ikke akseptere sånn oppførsel.

Min sønn fikk et par stygge meldinger fra en annen gutt på skolen. Før sønnen snakka med meg om det hadde han allerede snakka med faren til denne gutten, og jeg fikk en ydmyk telefon fra en far som forsikret meg om at slike ting aksepterte han ikke, og at han ville ta det opp med sønnen.

Anonymkode: 05a25...738

ok takk,

Da gjør jeg det,

Jeg liker hennes mamma, hun er lett å snakke med, jeg vet ikke hvorfor, men hun virker mer av den direkte typen.

Jeg er ikke så god på sånt som dette, jeg forstår ikke da hvorfor man skal fortsette et "vennskap", kan man ikke da holde seg for seg selv, unngå de som ikke kan reagere med høflighet og et minimum av oppførsel? Men så er det ting jeg har lært som gjør at jeg vet jeg ikke er så god på sånt som å forstå vennskap m.m.

Jeg skal prøve snakke med hennes mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680631
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan foreslå for din datter at hun sender en melding om at hun har tenkt seg om og be om unnskyldning for at hun brukte ordet bitch. Så får du si til din datter at resten er den andre jentas problem, for det var hun som skreve usannhetene. Kommer det mer hets, så slett dem og sett inn blokkering på telefonnummeret til den andre jenta.

Anonymkode: 9261e...513

Ok takk

Det er en grei løsning, så har man ordnet opp for seg selv, så får det som gjenstår være opp til den andre.

Takk.

Når jeg leste alle meldingene, ble det litt som en skrev før her, en dråpe i havet, det ene ordet min datter skrev, som hun ikke burde skrevet, sett i sammenheng med at det var lange sms med utskjelling fra den andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680633
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Gargamel skrev:

Hei

Din datter bør styre unna personer som oppfører seg dårlig, men ikke gi opp idéen om å ha venner.

Mvh E

Hei!

Ja det tenker jeg også, jeg har sagt dette til henne, men det er et veldig komplisert jentemiljø blitt i klassen, så det blir litt som å be henne holde seg unna, og det ville jeg selv gjort, men da blir hun alene.

Dette er noe av det jeg er dårligst på, og min tåmodighet på sånt tull, er på minus når jeg hører første gang om det, jeg forstår ikke og jeg begriper ikke, hvorfor de er sånn mot hverandre.

Nå er min datter grei, det skal mye til før hun svarer tilbake, men når hun gjorde det, endte det med snørr og tårer og jeg syns jo synd på henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680636
Del på andre sider

2 timer siden, tonie skrev:

Det kan være tungt å se på at barna havner i konflikter, men jeg tror det beste vi kan gjøre er å la dem få ordne opp selv. Da mener jeg selvsagt ikke når det er snakk om systematisk hakking fra andre eller virkelig stygge ting, når sånt skjer trenger de at vi griper inn så raskt som mulig. Når ungene får litt motgang lærer de å stå opp for seg selv. De får føle seg fram og selv finne ut hvor mye som er akseptabelt av tull fra andre, og når nok er nok. Jeg tror vi gjør dem ganske forsvarsløse hvis vi stopper alle tilløp til konflikter. Det er kanskje dumt, men hvis det var min datter ville jeg gitt henne litt skryt for å ha tatt i bruk b-ordet, men jeg hadde sagt at det fikk bli mellom oss. Hun kom til et punkt da hun ble sint og satte grenser. Flink jente! Hun var også den av dem som ikke mistet hodet helt. Det er hun sikkert fornøyd med når hun har fått roet seg litt ned:)

:o skryt for å ha brukt det fæle ordet?

Vel, kanskje har du rett.....men jeg skal tenke på det litt, 

Jeg forstår det med å ikke gripe inn i alt, jeg er nok dårlig på det, for jeg får ikke med meg særlig mye. Det skal en del til, før jeg oppdager noe, og det kan bare være at noen er lei seg. Min datter sier også lite hjemme, hjemme er hun opptatt, veldig, så hun glemmer nok si om det har vært ting, så ofte får jeg vite det via en dame som snakker med henne fra autismesenteret. Men jeg er blitt flinkere til å spørre og lytte og forstå, så nå er jeg kanksje litt mer mot normalen.

Damen forstår imidlertid at datteren min er opptatt hjemme, hun sier det er sunt og flott, nå lager hun en dragehule. Fordi hun er veldig opptatt av drager, tegne dem.

Nei hun tenker seg nok mer om enn de fleste, derfor er det lettere for henne å ikke miste hodet, det er en av hennes styrker, så derfor ble jeg så ekstra sjokkert når jeg leste at hun, brukte det ordet. Også selv om ordet stod, ganske alene, i en lang lang og utrolig lang sinna-anklage-hat-stygg sms. Så jeg forstod i vertfall at hun hadde fått mer enn nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680640
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

:o skryt for å ha brukt det fæle ordet?

Vel, kanskje har du rett.....men jeg skal tenke på det litt, 

Jeg forstår det med å ikke gripe inn i alt, jeg er nok dårlig på det, for jeg får ikke med meg særlig mye. Det skal en del til, før jeg oppdager noe, og det kan bare være at noen er lei seg. Min datter sier også lite hjemme, hjemme er hun opptatt, veldig, så hun glemmer nok si om det har vært ting, så ofte får jeg vite det via en dame som snakker med henne fra autismesenteret. Men jeg er blitt flinkere til å spørre og lytte og forstå, så nå er jeg kanksje litt mer mot normalen.

Damen forstår imidlertid at datteren min er opptatt hjemme, hun sier det er sunt og flott, nå lager hun en dragehule. Fordi hun er veldig opptatt av drager, tegne dem.

Nei hun tenker seg nok mer om enn de fleste, derfor er det lettere for henne å ikke miste hodet, det er en av hennes styrker, så derfor ble jeg så ekstra sjokkert når jeg leste at hun, brukte det ordet. Også selv om ordet stod, ganske alene, i en lang lang og utrolig lang sinna-anklage-hat-stygg sms. Så jeg forstod i vertfall at hun hadde fått mer enn nok.

Tja, en liten oppmuntrende klapp på skulderen da?:) Det høres ut som hun var ordentlig sint. Jeg er også tilhenger av å ha et noenlunde pent språk, men en gang iblant gjør det godt å smelle til med et ekte skjellsord. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680675
Del på andre sider

30 minutter siden, tonie skrev:

Tja, en liten oppmuntrende klapp på skulderen da?:) Det høres ut som hun var ordentlig sint. Jeg er også tilhenger av å ha et noenlunde pent språk, men en gang iblant gjør det godt å smelle til med et ekte skjellsord. 

:-)

Hun var i vertfall lei seg, for hun gråt med lyd og tårer, samt snørr ut av nesen-

Jeg ble skikkelig fortvilt, og trykket henne inn til meg. Følte meg hjelpesløs, hadde ingen erfaring å dele :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680681
Del på andre sider

6 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er usikker på alderen på jenta, men jeg er nok mer tilhenger av at voksne blander seg inn, så barna ser at stygge meldinger etc kan komme frem i lyset.

Jeg tror ikke det fungerer å bruke skjellsord tilbake.

hm,

Fint om dere diskuterer hvorfor dere mener dette og tenker forskjellig om dette,

selv tenker jeg at jeg forstår begge rådene, men 

Jeg blir usikker, og jeg trenger mer konkret råd.

Mest av alt hadde min datter, (11 år, yngst i klassen) det svært vondt, og tydeligvis vondere enn den/de andre, hun fikk i dag et brev, med unnskyldninger i, i postkassen, noe hun ikke orket ta særlig stilling til, tror hun er i en slags sorg/skuffelse, eller noe ala det, enda.

Hun er glad, så kanskje orker hun bare ikke ødelegge sin egen dag, med å tenke på ting man likevel ikke kan forstå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410110-venner/#findComment-3680685
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...