umakenverdt Skrevet 20. februar 2016 Skrevet 20. februar 2016 Jeg ønsker å høre om andre har noen metoder dere bruker for å korrigere dere når dere merker dere er på vei nedover. Jeg ønsker å høre om erfaringer på forskjellige områder, når det gjelder matvaner, det å kun bli inne, ikke bli med på noe som involverer andre mennesker , at alt kjennes som et ork, eller lignende. Jeg er dårlig på å komme tilbake på riktig spor på mange områder, og ønsker å vite noe om andres erfaringer. 0 Siter
*skal* Skrevet 20. februar 2016 Skrevet 20. februar 2016 1 time siden, umakenverdt skrev: Jeg ønsker å høre om andre har noen metoder dere bruker for å korrigere dere når dere merker dere er på vei nedover. Jeg ønsker å høre om erfaringer på forskjellige områder, når det gjelder matvaner, det å kun bli inne, ikke bli med på noe som involverer andre mennesker , at alt kjennes som et ork, eller lignende. Jeg er dårlig på å komme tilbake på riktig spor på mange områder, og ønsker å vite noe om andres erfaringer. Jeg er med på et nettprosjekt i år, og en av oppgavene var dette. Å lage en liste over ting som kan hjelpe når det er vanskelig/går nedover, og som ikke er skadelig. Min er vel klar for revidering snart, den ble laget i august, men da så den sånn ut: 1. Krype under kuledynen en stund. 2. Holde to ulike ting (en form for grunning for meg) 3. 3x3x3 (en grunnings-øvelse) 4. Gå en langsom tur. Ev med kamera. 5. Puslespill (på ipaden) 6. Se en serie eller film 7. Skrive med *navn på god venn* (sms eller på nett) 8. Skrive eller tegne det som er (Inni? Hva som foregår av tanker, følelser, minner etc.) 9. Prate "innover" og tegne (vanskelig å forklare, har med dissosiasjon å gjøre) 10. Holde rundt hest (en bamse) og gråte. I ukene etterpå jobbet jeg med disse spørsmålene: Hva hjalp meg å huske å bruke ting fra planen? Hva virket best? Hvorfor(hvordan?) hjalp det? (F.eks, skrive m ** - distraksjon eller føle at noen brydde seg? Da kan jeg finne andre distraksjoner eller måter å føle at noen bryr seg.) Var det noe som ikke hjalp? Kan jeg gjøre noe anderledes for at det skal virke? Merket at det hjalp veldig å ha en liste. Tankene går fortere til hvilke lure ting jeg kan gjøre enn som før, bare holde ut eller gjøre mindre kloke ting. Fortsatt hender det jeg glemmer, men jeg fortsetter å øve på det, og skal som sagt revidere nå snart, så da blir det mer fokus på det igjen. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 20. februar 2016 Forfatter Skrevet 20. februar 2016 37 minutter siden, *skal* skrev: Jeg er med på et nettprosjekt i år, og en av oppgavene var dette. Å lage en liste over ting som kan hjelpe når det er vanskelig/går nedover, og som ikke er skadelig. Min er vel klar for revidering snart, den ble laget i august, men da så den sånn ut: 1. Krype under kuledynen en stund. 2. Holde to ulike ting (en form for grunning for meg) 3. 3x3x3 (en grunnings-øvelse) 4. Gå en langsom tur. Ev med kamera. 5. Puslespill (på ipaden) 6. Se en serie eller film 7. Skrive med *navn på god venn* (sms eller på nett) 8. Skrive eller tegne det som er (Inni? Hva som foregår av tanker, følelser, minner etc.) 9. Prate "innover" og tegne (vanskelig å forklare, har med dissosiasjon å gjøre) 10. Holde rundt hest (en bamse) og gråte. I ukene etterpå jobbet jeg med disse spørsmålene: Hva hjalp meg å huske å bruke ting fra planen? Hva virket best? Hvorfor(hvordan?) hjalp det? (F.eks, skrive m ** - distraksjon eller føle at noen brydde seg? Da kan jeg finne andre distraksjoner eller måter å føle at noen bryr seg.) Var det noe som ikke hjalp? Kan jeg gjøre noe anderledes for at det skal virke? Merket at det hjalp veldig å ha en liste. Tankene går fortere til hvilke lure ting jeg kan gjøre enn som før, bare holde ut eller gjøre mindre kloke ting. Fortsatt hender det jeg glemmer, men jeg fortsetter å øve på det, og skal som sagt revidere nå snart, så da blir det mer fokus på det igjen. Takk for at du deler, det setter jeg stor pris på. Håper det er i orden at jeg spør, men hvordan klarte du komme frem til hva du skulle ha med på listen? Er du klokere når det gjelder hva som hjelper nå enn før? 0 Siter
*skal* Skrevet 20. februar 2016 Skrevet 20. februar 2016 Vi fikk en del tips, til hvordan begynne. Cluet var ting som var godt å gjøre når det ikke var vanskelig. De hadde massevis av forslag, flere av tingene på listen var forslag de hadde. Andre ting var høre på musikk du liker/uplifting music, kose med et kjeledyr om man hadde det, tlf til en venn. God kopp te eller kaffe. Tror også et av refleksjonsspørsmålene var "hva gjør du når du har det bra?" og om noe av det kan funke på listen. Og ja, har lært en del ift listen, bl.a i hvilke situasjoner ulike ting hjelper. Når trenger jeg avledning, når trenger jeg grunning, når trenger jeg noen som bryr seg, når trenger jeg flere ting. Kjenner jeg har en lang vei å gå enda, men det går fremover. Har også laget en egen liste som heter "når jeg er syk" (fysisk), med gode ting å gjøre da. Og en av tingene som skal på den nye listen er å holde på basic rutiner, som er mat, søvn, både aktivitet og hvile, medisiner og ha kontakt med minst et menneske hver dag. Helst faste måltider, balanse mellom aktivitet og hvile, søvn og medisin til fast tid og se mennesekr i rl, men er det krise er det mye bedre med den første varianten enn ingenting, så den er liksom basic. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 20. februar 2016 Forfatter Skrevet 20. februar 2016 30 minutter siden, *skal* skrev: Vi fikk en del tips, til hvordan begynne. Cluet var ting som var godt å gjøre når det ikke var vanskelig. De hadde massevis av forslag, flere av tingene på listen var forslag de hadde. Andre ting var høre på musikk du liker/uplifting music, kose med et kjeledyr om man hadde det, tlf til en venn. God kopp te eller kaffe. Tror også et av refleksjonsspørsmålene var "hva gjør du når du har det bra?" og om noe av det kan funke på listen. Og ja, har lært en del ift listen, bl.a i hvilke situasjoner ulike ting hjelper. Når trenger jeg avledning, når trenger jeg grunning, når trenger jeg noen som bryr seg, når trenger jeg flere ting. Kjenner jeg har en lang vei å gå enda, men det går fremover. Har også laget en egen liste som heter "når jeg er syk" (fysisk), med gode ting å gjøre da. Og en av tingene som skal på den nye listen er å holde på basic rutiner, som er mat, søvn, både aktivitet og hvile, medisiner og ha kontakt med minst et menneske hver dag. Helst faste måltider, balanse mellom aktivitet og hvile, søvn og medisin til fast tid og se mennesekr i rl, men er det krise er det mye bedre med den første varianten enn ingenting, så den er liksom basic. Det er fint å høre at du merker det går fremover Jeg ønsker å bli bedre på korreksjoner, når en ting raser, så raser ofte så mye annet også, og det trenger ikke være store ting som får det til å rase. Det høres bra ut å klare å kjenne på hva det er man trenger i ulike situasjoner, det er jeg nok ikke særlig god på. Det er vanskelig å vite hva det er man egentlig trenger synes jeg. Men det er vel øvelse det også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.