Gå til innhold

Psykiske ettervirkninger etter alvorlig sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg levde flere år med laryngeal stenose forårsaket av en autoimmun sykdom. Jeg klarte til slutt ikke å gå mer enn et par skritt før jeg begynte å hyperventilere. Åpningen i luftrøret mitt var på størrelse med et fyrstikkhode.

Fikk en trachestomi som jeg hadde et par år. Gikk på store doser kortison og cellegift for å stanse sykdommen.

har siden vært til behandling og fikk etter flere inngrep fjernet trachen, så jeg puster i dag "normalt". Har nedsatt oksygenopptak og orker ikke all verden. Grunnet dette å puste som gjennom et sugerør gjennom flere år, har ført til at jeg har begynt å slite med klaustrofobi. Blant annet å ta heis og å oppholde meg i trange rom er en påkjenning.

vil gjerne høre en profesjonell sin mening og syn på dette med å slite psykisk i ettertid etter den type sykdom jeg har hatt. Kan også nevne at jeg har fått nedsatt syn (holdt på å bli blind) og har dårlig stemme. Noe som har gjort at jeg vegrer meg for sosiale sammenkomster.

På forhånd, takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ordet angst kommer av det gammelnorske ordet "angr" som betyr trangt. Den følelsen en får når det er så trangt at en føler at en ikke får nok luft/kveles.

Etter flere år i en slik forferdelig tilstand er det ikke noe som helst merkelig at en får psykiske ettervirkninger. Dine belastninger står ikke tilbake verken for konsentrasjonsleire, murmanskkonvoier eller det å være utsatt for væpnet ran.

Fra en fagpersons ståsted er det interessant å se dette i 2016 hvor det ikke skal store belastningen til før folk påkaller retten til "krisepsykiatri" og diagnosen PTSD sitter meget løst.

• 1 måned senere...
Skrevet

Takk for svar!

Det var "godt" og interessant å høre dette fra profesjonellt hold. Det rent medisinske og fysiske har jeg jo fått høre mye om, men aldri hvordan dette påvirker en mentalt. (Selv om jeg personlig har kjent på det!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...