Gå til innhold

grad av autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

At autisme er et spekter, er mine barn tydelige bekreftelser for meg på,

De har asperger diagnoser, men fungerer alle mye bedre enn jeg gjorde som barn, 

enten setter man diagnosen raskere i dag, noe jeg egentlig ser mest fordeler av, spesielt i forhold til barn, da barn med autisme profiterer på tidlig intervensjon,

muligens har nettopp diagnosen asperger vært viktig for å oppdage de med autisme og gode evner.

Jeg håper ikke det at alt nå bare skal gå under autisme, resulterer i at barn som til nå, har fått bedre hjelp enn oss voksne med autisme, blir mer usynlige. Det vil være et tilbakeskritt, da særlig barn med autisme har god nytte av tidlige atferdstrening og hjelp med å forstå sine omgivelser. Jo tidligere hjelpen kommer på banen jo bedre øker forutsetningene og mulighetene for å fullføre skole og utdanning, komme ut i arbeidslivet og ikke få psykiske lidelser på toppen, rett og slett pga av for stor belastning.

Min psykiater sa de fortsatt setter asperger syndrom, en annen sa diagnosen ikke settes mer, en tredje sa, vi har våre betegnelser/underdiagnoser som vi bruker mellom oss. Jeg har ikke forstått det, tydeligvis brukes diagnosen enda blant noen, men ikke blant alle. Da den siste vår ble utredet for noen år siden, var de usikre og spurte oss, om det ikke var bedre sette en annen autismediagnose, fordi asperger syndrom skulle bli borte. Jeg syns det holdt med asperger, så da ble det det. Og enda fungerer jo asperger helt ok og nok.

Jeg forstår ikke praksis.

Anonymkode: 7782d...a1f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva en kaller det, er kanskje ikke så farlig.

I Norge bruker vi ICD-10, og med det bruker en også diagnosen Asperger.

ICD-11 kommer fra WHO i 2018. Deretter vil Norge bruke et par år på oversettelse og høring på oversettelsen. Så skal det vedtas at vi skal bruke den, og innføringsdato blir litt frem i tid. Jeg var med på oversettelsen av ICD-10, og med erfaring derfra tipper jeg at ICD-11 innføres i Norge tidligst fra 2021, sannsynligvis 22 eller 23. Inntil da er asperger den offisielle betegnelsen i Norge.

Skrevet
12 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva en kaller det, er kanskje ikke så farlig.

I Norge bruker vi ICD-10, og med det bruker en også diagnosen Asperger.

ICD-11 kommer fra WHO i 2018. Deretter vil Norge bruke et par år på oversettelse og høring på oversettelsen. Så skal det vedtas at vi skal bruke den, og innføringsdato blir litt frem i tid. Jeg var med på oversettelsen av ICD-10, og med erfaring derfra tipper jeg at ICD-11 innføres i Norge tidligst fra 2021, sannsynligvis 22 eller 23. Inntil da er asperger den offisielle betegnelsen i Norge.

Ah

Tusen takk for oppklaringen, nå ble jeg lettet, endelig noe konkret.

Jeg tror jeg da printer det ut, for jeg har begynt å plages med glemsomhet, 

Anonymkode: 7782d...a1f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...