Gå til innhold

NHD: Depresjon samtidig med angst: medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sliter med angst og depresjon. Angst symptomene (GAD, OCD) er der i større eller mindre grad hele tida. Depresjonen kommer i perioder (1-2 ganger per år, vare ca 1 mnd- 2 mnd)

Jeg bruker efexor 187,5 mg og Lamictal 150 mg

Jeg er hele tiden veldig aktivert, dvs i "fight" modus (høye kortisol verdier, anspent, nervøs etc) 

Efexor hjelper jo både på depresjon og litt på angsten, men ikke fullt ut på noen av de.

Kan det være at efexor sin nor-adrenalin effekt gir meg mere angst/uro ? Og at jeg heller burde hatt et rent SSRI-preparat? (hvilket ville du isåfall anbefale?) Men da vil det igjen kanskje virke mindre på depresjon? Syns dette er vanskelig. Jeg prøvde en gang å slutte på Efexor og bytte til Fluoxetin, men da ble jeg veldig dårlig igjen, så jeg er jo redd for å slutte på efexor også. Prøvde også cipramil før jeg begynte på efexor (lenge siden) men usikker på om jeg fikk stor nok dose da. Men jeg innbiller meg at jeg trenger mere serotinin men at jeg ikke bør ha så mye mere noradrenalin. 

Et annet spørsmål, kan Wellbutrin hjelpe ved angst, eller er det fy fy og aktiverende?

Anonymkode: 24e33...581

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør øke Efexor - i førse omgang til 225 mg.

Wellbutrin er ikke noe for din kombo av symptomer.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du bør øke Efexor - i førse omgang til 225 mg.

Wellbutrin er ikke noe for din kombo av symptomer.

Takk for svar! Men med økning i efexor, vil jeg også få økning i noradrenalin om jeg har forstått det rett. Vil ikke noradrenalin kunne gi nettopp mere angst og aktivering?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men med økning i efexor, vil jeg også få økning i noradrenalin om jeg har forstått det rett. Vil ikke noradrenalin kunne gi nettopp mere angst og aktivering?

Jeg tviler på at jeg ville gitt deg det svaret hvis jeg hadde ment at det var slik du antyder :-)

Skrevet
38 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tviler på at jeg ville gitt deg det svaret hvis jeg hadde ment at det var slik du antyder :-)

Du vet , d er nok GADen som får meg til å dobbeltsjekke:)

skulle gjerne hatt en forklaring på hvorfor d er sånn (trippelsjekke?) Har du noen lenke?

Skrevet

Hei, bruker efexor mot angst og depresjoner jeg også. Som NHD sier så bør du øke efexor for å få bedre effekt av den. Jeg bruker 300 mg efexor, det burde nok du sikkert opp i også. Noradrenalin er beslektet med adrenalin som jobber mye sammen ved angst. Efexor virker ved å få en mer normal funksjon av noradrenalin, dvs den regulerer utskillingen av stoffet i kroppen ved en anfall. Dvs at man får mindre angst. Er slik jeg har forstått det fungerer. Rediger meg hvis jeg tar feil noen.

Skrevet
6 timer siden, Elisabeth36 skrev:

Hei, bruker efexor mot angst og depresjoner jeg også. Som NHD sier så bør du øke efexor for å få bedre effekt av den. Jeg bruker 300 mg efexor, det burde nok du sikkert opp i også. Noradrenalin er beslektet med adrenalin som jobber mye sammen ved angst. Efexor virker ved å få en mer normal funksjon av noradrenalin, dvs den regulerer utskillingen av stoffet i kroppen ved en anfall. Dvs at man får mindre angst. Er slik jeg har forstått det fungerer. Rediger meg hvis jeg tar feil noen.

Tusen takk for svar! Jeg sliter jo med høye kortisol verdier/stress/aktivering pga ansgsten, og jeg leste at det kom av adrenalin i kroppen (adrenalin omgjøres til kortisol). Derfor jeg tenkte at noradrenalin måtte være ugunstig for angst. Men det kan jo være helt andre mekanismer som kommer inn her. Takk for oppklaring :)

Skrevet
7 timer siden, Elisabeth36 skrev:

Hei igjen :)

Håper det er ok at jeg stiller deg noen spørsmål

1) Fikk du mere angst når du gikk over 200 mg Efexor?

2) Hadde du effekt av Efexor mot angst/depresjon i doser på feks 150 mg, eller måtte du opp i 300 for å få effekt?

3) Fikk du flere bivikrninger jo høyere dosen ble, eller virker det som det ikke er doserelatert?

4) Har du målt serumkonsentrasjon av efexor? Vet du ca hvor høyt du ligger? (Ligger en utenfor "normalområdet" om enn tar 300 mg?)

5) Tar du noen andre medisiner i tillegg?

Syns du det hjelper best mot angst eller depresjon?

Hilsen trådstarter

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen :)

Håper det er ok at jeg stiller deg noen spørsmål

1) Fikk du mere angst når du gikk over 200 mg Efexor?

2) Hadde du effekt av Efexor mot angst/depresjon i doser på feks 150 mg, eller måtte du opp i 300 for å få effekt?

3) Fikk du flere bivikrninger jo høyere dosen ble, eller virker det som det ikke er doserelatert?

4) Har du målt serumkonsentrasjon av efexor? Vet du ca hvor høyt du ligger? (Ligger en utenfor "normalområdet" om enn tar 300 mg?)

5) Tar du noen andre medisiner i tillegg?

Syns du det hjelper best mot angst eller depresjon?

Hilsen trådstarter

Hei det går fint at du spør om det du gjør. Skal prøve å svare deg så godt jeg kan.

1. Nei jeg fikk ikke mer angst da jeg økte efexor på over 200 mg. 

2 hadde lite effekt av efexor på 150 mg, Mot angst og depresjoner. Jeg trappet opp gradvis til 300 mg. Og da fikk jeg mer og mer effekt på angst og depresjoner. 

3 Det er flere år siden jeg begynte på efexor. Har lite bivirkninger nå, eneste er at jeg svetter litt av og til om natten. 

4 Har målt den for rundt 2 år siden, da var serumkonsentrasjonen innen normalområdet. Men husker ikke hva den var på da. var da jeg var begynt på 300 mg.

5 Bruker seroquel depot 300 mg, men sluttet og vil starte med den igjen. De to fungerte bra sammen syns jeg. Efexor syns jeg virker best mot angsten enn depresjon. Men huske på at ingen reagerer likt på samme medisin. Seroquel roer ned tankekjør, angst tanker og angst for meg. den virker også mot depresjoner på 300 mg. Dem kombinert sammen har virket bra på meg.

Vil råde deg å øke efexor, og husk det vil ta noen uker før du merker effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...