Gå til innhold

suicidal på ferie! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

ellen propellen
Skrevet

Var litt deprimert. Dro til familie nordpå. tenkte det ville hjelpe. Nå er jeg helt i bunn.

Er alene i helgen, da de skulle på kurs. Jeg var klar over det før jeg dro hit.

Dette er ikke ment som no trussel eller no. Jeg er bekymret å vet ikke hvor jeg skal henvende meg.

Er ikke legevakt her. Er en time til sykehuset..

Hva gjør jeg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du legger deg og sover uten å lage noe styr av det. I morgen er det bedre.

Skrevet

Hvordan går det med deg i dag?

Jeg synes NHD sitt svar var noe useriøst. Jo, seriøst i den forstand at det ofte hjelper å sove på noe, men useriøst da han som psykiater bør vite at det ikke er lett å falle til ro og sove når de suicidale tankene er på sitt sterkeste.

Anonymkode: b146e...20f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med deg i dag?

Jeg synes NHD sitt svar var noe useriøst. Jo, seriøst i den forstand at det ofte hjelper å sove på noe, men useriøst da han som psykiater bør vite at det ikke er lett å falle til ro og sove når de suicidale tankene er på sitt sterkeste.

Anonymkode: b146e...20f

Syntes ikke det var så useriøst. Suicidalitet stikker vel ikke alltid like dypt ifm EUPF (mener det var det TS hadde men husker ikke sikkert) - i alle fall tenkte jeg at det var grunnen til svaret.

Skrevet
20 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Syntes ikke det var så useriøst. Suicidalitet stikker vel ikke alltid like dypt ifm EUPF (mener det var det TS hadde men husker ikke sikkert) - i alle fall tenkte jeg at det var grunnen til svaret.

Nei, det er vel derfor selvmordsrisikoen hos dem med eupf er mangedobbelt det som ellers er i befolkningen. Er vel omtrent 10 % som ender med å ta livet sitt. 

Anonymkode: 94bf3...9c2

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er vel derfor selvmordsrisikoen hos dem med eupf er mangedobbelt det som ellers er i befolkningen. Er vel omtrent 10 % som ender med å ta livet sitt. 

Ja, men hvis man er suicidal flere ganger i måneden, nytter det ikke å dra på legevakten hver gang.

Risikoen er økt ja, akkurat som den er økt for en som har høyt kolesterol eller blodtrykk for å få hjertesykdom (og dø av det). Risikoen for hjerteinfarkt er nok mangedobbelt av normalbefolkningen. Det er egentlig ingen forskjell på dette, vi kommer alle til å dø av noe.

Skrevet
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, men hvis man er suicidal flere ganger i måneden, nytter det ikke å dra på legevakten hver gang.

Risikoen er økt ja, akkurat som den er økt for en som har høyt kolesterol eller blodtrykk for å få hjertesykdom (og dø av det). Risikoen for hjerteinfarkt er nok mangedobbelt av normalbefolkningen. Det er egentlig ingen forskjell på dette, vi kommer alle til å dø av noe.

Dersom man er direkte suicidal, skal man alltid søke hjelp. Dersom man har selvmordstanker, men ikke konkrete planer, kan man vente til over helgen, og søke hjelp poliklinisk. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er direkte suicidal, skal man alltid søke hjelp. Dersom man har selvmordstanker, men ikke konkrete planer, kan man vente til over helgen, og søke hjelp poliklinisk. 

Det finnes selvfølgelig røde flagg. Suicidalitet, alvorlige brystsmerter, tegn på hjerneslag, osv. Der er jeg enig med deg. Men poenget mitt var at selv om for tidlig død er for jævlig (uavhengig av om årsaken er selvmord, hjertestans eller hjerneblødning) så finnes det dessverre mange som har en (statistisk) forhøyet risiko. Da er det viktig at man over tid får den hjelp man trenger, men det er ikke sikkert at legevakten er rett sted alltid.

Skrevet
59 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes selvfølgelig røde flagg. Suicidalitet, alvorlige brystsmerter, tegn på hjerneslag, osv. Der er jeg enig med deg. Men poenget mitt var at selv om for tidlig død er for jævlig (uavhengig av om årsaken er selvmord, hjertestans eller hjerneblødning) så finnes det dessverre mange som har en (statistisk) forhøyet risiko. Da er det viktig at man over tid får den hjelp man trenger, men det er ikke sikkert at legevakten er rett sted alltid.

Nei, det viktigste er å forebygge, enten det gjelder hjertelidelser eller suicidalitet. Men om man først er syk, skal man ikke la være å søke hjelp - dersom det er alvor. Nå er det forøvrig ekstremt traumatisk å miste en nær i selvmord, og det er en ekstra påkjenning kontra en del andre fysiske sykdommer. Det er viktig å ta reell selvmordsfare på alvor. Men legevakt er brannslukking, og man bør få annen hjelp (i tillegg) om man har en psykisk sykdom som innebører selvmordsfare. Det vil også forebygge unødvendige legevaktbesøk.

• 2 uker senere...
ellen propellen
Skrevet

Hei

Ville bare si at jeg nå er hjemme igjen. Får oppføplging 2ganger om dagen fra AAT mens jeg venter på innleggelse på psyk.

Får medisinering mot psykose i tilegg til alt annet jeg tar for bp1

Får bare holde på håpet å vente på bedring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...