Gå til innhold

Angst for ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir stresset av å bruke helt vanlige ord som kanskje andre ikke tenker over en gang. Jeg unngår å bruke disse ordene, mest mulig. Og når jeg først bruker de så føler jeg at det blir så godt lagt merke til. Det igjen fører til at jeg unngår å bruke en. Mao en ond sirkel. 

Er det flere som har det slik? Er det normalt? 

Skjønner jo at den enste løsningen er just do it - altså bare bruke dem. Men lurer på om dette er vanlig? 

Anonymkode: 2aef5...1e9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir stresset av å bruke helt vanlige ord som kanskje andre ikke tenker over en gang. Jeg unngår å bruke disse ordene, mest mulig. Og når jeg først bruker de så føler jeg at det blir så godt lagt merke til. Det igjen fører til at jeg unngår å bruke en. Mao en ond sirkel. 

Er det flere som har det slik? Er det normalt? 

Skjønner jo at den enste løsningen er just do it - altså bare bruke dem. Men lurer på om dette er vanlig? 

Nei, det er ikke vanlig. 

Anonymkode: 71e7d...0a9

Skrevet

Jeg hadde det slik i begynnelsen av 20-årene. Det var mange ord som var angstremkallende å si og de fikk farger på seg slik at jeg glemte de. Dette med fargene kunne forklares med at jeg har synestesi. De ordene som var angstfremkallende var seksuelt ladede ord og som viste seg å ha bunn i flere år med fortrengte seksuelle overgrep. I dag kan jeg si ordene og de får farger, men jeg dissosierer ikke lenger.

Anonymkode: 0fbfd...f66

Skrevet

Det er trasig å ha det slik. Jeg blir kvalm og uvel bare av å si ordene for meg selv, inni meg. Bare av å tenke på det også.. 

Men jeg forstår at det ikke er normalt..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er trasig å ha det slik. Jeg blir kvalm og uvel bare av å si ordene for meg selv, inni meg. Bare av å tenke på det også.. 

Er det en sammenheng med ordene og hendelser du har opplevd eller er det helt tilfeldige ord? Det er uansett ikke vanlig, strever du med andre ting i hverdagen? 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har angst for visse ord fordi jeg har vanskelig for å takle en del følelser. Det kan være ganske plagsomt fordi det er vanskelig å ordlegge seg når man helst vil unngå de ordene som egentlig er naturlig å bruke. Jeg tror eksponering er viktig, så jeg har begynt så smått i trygge omgivelser. Kanskje innser man etterhvert grunnen til at man har problemer med ordene.

Anonymkode: 53267...ab7

Skrevet

Jeg har det også slik... 

Anonymkode: fe2f9...464

Skrevet

Angst er en grusom sykdom, det tror jeg alle som har/ hatt kan skrive under på. I teorien kan man få angst for alt i grunn. Så å få angst for ord er en fobi vil jeg tro. Men noen ting er mer vanlig å få angst for enn andre ting,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...