Annkarin Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 Hvorfor sier noen behandlere at man har bipolar 2 om man har mest depresjoner, selv om man har hatt et par manier? De tar vel feil på dette? de skrev jeg hadde bp1 etter bare en manisk psykose der og da og det er jo ikke rart, den fucker opp hele livet og 2 mnds innleggelse. Blir jo da feil å kalle det bp2 selv om jeg før dette slet mest med depresjoner? men noen bipolare sier det er satt diagnose bp 2 tross et par manier pga mest depresjoner. virker som de tror mest depresjon er type 2 og mest mani er type 1. Men mange med type 1 har jo mest depresjon. Blir bare litt annoyed av slike småting, faktafeil. 0 Siter
Plight of the Common Man Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 3 hours ago, Annkarin said: Blir bare litt annoyed av slike småting, faktafeil. Ja, enig. Det hadde jeg også blitt. Rett skal være rett. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 3 timer siden, Annkarin skrev: Hvorfor sier noen behandlere at man har bipolar 2 om man har mest depresjoner, selv om man har hatt et par manier? De tar vel feil på dette? de skrev jeg hadde bp1 etter bare en manisk psykose der og da og det er jo ikke rart, den fucker opp hele livet og 2 mnds innleggelse. Blir jo da feil å kalle det bp2 selv om jeg før dette slet mest med depresjoner? men noen bipolare sier det er satt diagnose bp 2 tross et par manier pga mest depresjoner. virker som de tror mest depresjon er type 2 og mest mani er type 1. Men mange med type 1 har jo mest depresjon. Blir bare litt annoyed av slike småting, faktafeil. Bp 1 har manier og depresjoner. Bp2 har HYPOmanier og depresjoner. Hypomani betyr "under mani", altså ikke mani. En er elevert, har masse energi, osv. ved hypomani, men en blir ikke psykotisk slik en blir ved mani. Derfor skilles det mellom type 1 og 2. (Det er andre typer også, men det er en annen sak..) Type 1 har altså manier, type 2 har hypomanier. Har du gjennomgått en mani skal du ha diagnose bp type 1. Har du ikke hatt manier blir det type 2. Sånn har i alle fall jeg forstått det. 0 Siter
Plight of the Common Man Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 En hobby er sunt... på både bp1&2&3 0 Siter
Annkarin Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Skrevet 22. februar 2016 1 time siden, Rådvilla skrev: Bp 1 har manier og depresjoner. Bp2 har HYPOmanier og depresjoner. Hypomani betyr "under mani", altså ikke mani. En er elevert, har masse energi, osv. ved hypomani, men en blir ikke psykotisk slik en blir ved mani. Derfor skilles det mellom type 1 og 2. (Det er andre typer også, men det er en annen sak..) Type 1 har altså manier, type 2 har hypomanier. Har du gjennomgått en mani skal du ha diagnose bp type 1. Har du ikke hatt manier blir det type 2. Sånn har i alle fall jeg forstått det. Nettopp 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. februar 2016 Skrevet 23. februar 2016 13 timer siden, Annkarin skrev: Hvorfor sier noen behandlere at man har bipolar 2 om man har mest depresjoner, selv om man har hatt et par manier? De tar vel feil på dette? Hvorfor? Kunnskapsmangel. Feil? Ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.