AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 Hei! Nå som sansyneligvis masse benzodiazapiner blir ulovlige for førerkortet har jeg et spørsmål. Jeg har flere år brukt Stesolid som eventuelt medisin. Ingen storforbruker, kanskje 1-2 bokser (25 tab) i året. Har byttet til Sobril men synes ikke det fungerer like bra. Sobril blir vist lovlig. Kan jeg da søke om dispensasjon og bare ikke ta Stesolid samtidig som søknaden behandles og fortsatt beholde førerkortet når jeg venter? Vil ikke bli uten førerkort, og vil gjerne føle tryggheten med å kunne ta en Stesolid om det er krise. Og om jeg får avslag grunnet Stesolid, kan jeg beholde førerkortet og bare la være å ta Stesolid? Anonymkode: 7f031...cb0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 Å søke om dispensasjon gjøres vel bare om du allerede er fratatt førerkortet. Hvis du har gyldig førerkort, så snakker du bare med fastlegen om hva slags dose du kan ta - og hva som er for mye. Anonymkode: c1072...166 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å søke om dispensasjon gjøres vel bare om du allerede er fratatt førerkortet. Hvis du har gyldig førerkort, så snakker du bare med fastlegen om hva slags dose du kan ta - og hva som er for mye. Anonymkode: c1072...166 Tror ikke leste spørsmålet. Har førerkort nå, og bruker medisiner i lovlig dose. Men spørsmålet var om når en skal søke om dispensasjon om en ønsker å bruke en medisin som krever dispensasjon uten å miste førerkortet mens søknaden behandles. Anonymkode: 7f031...cb0 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 Retningslinjene gjelder mer eller mindre fast bruk. 50 tabletter i året tilsvarer ca en per uke. Så lenge du forholder deg til disse tablettene som du ville gjort til et glass konjakk og bilkjøring, går alt bra, og du trenger ingen dispensasjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 21 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Retningslinjene gjelder mer eller mindre fast bruk. 50 tabletter i året tilsvarer ca en per uke. Så lenge du forholder deg til disse tablettene som du ville gjort til et glass konjakk og bilkjøring, går alt bra, og du trenger ingen dispensasjon. I dag går det bra, men når de nye helsekravene blir satt i live blir det jo totalforbud mot de fleste benzodiazapiner, inkludert Dizepam (Stesolid) uten dispensasjon. Helsekravne er kraftig forsinket, men jeg har tatt mine forholdsregler og byttet til Sobril, som ikke fungerer like bra for meg. Fint om du kunne svart på dette, er vel aktuelt med andre medisiner også som folk ønsker å bruke når de har førerkort, men ikke får startet med før de har dispensasjon. Anonymkode: 7f031...cb0 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 Her har du nok misforstått. Les mitt svar over en gang til. Ingen forbyr deg å bruke diazepam så lenge du ikke er påvirket av det når du kjører bil. Akkurat som med alkohol. Skal du imidlertid være påvirket av benzo mens du kjører bil, er det kun oxazepam(Sobril) i døgndoser opp til 30 mg som er tillatt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Retningslinjene gjelder mer eller mindre fast bruk. 50 tabletter i året tilsvarer ca en per uke. Så lenge du forholder deg til disse tablettene som du ville gjort til et glass konjakk og bilkjøring, går alt bra, og du trenger ingen dispensasjon. Takker for svar. Reglene er ikke så lette å forstå, spesielt når en gang ikke fastlegen forsto dem. Hun informerte meg om at det ikke var lov å bruke Stesolid noen gang om jeg skulle ha førerkort uten dispensasjon! Skal jammen skrive ut svaret ditt og vise henne. Anonymkode: 7f031...cb0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Her har du nok misforstått. Les mitt svar over en gang til. Ingen forbyr deg å bruke diazepam så lenge du ikke er påvirket av det når du kjører bil. Akkurat som med alkohol. Skal du imidlertid være påvirket av benzo mens du kjører bil, er det kun oxazepam(Sobril) i døgndoser opp til 30 mg som er tillatt. Beklager maset, men bare et oppfølgingsspørsmål. Du skriver at det er lov å kjøre når du er påvirket av Sobril. Går ut fra at det ikke er lov å kjøre rett etter jeg har tatt en Sobril? Må vel vente til virkningen av Sobril og til jeg er i form til å kjøre? Hva blir egentlig den praktiske forskjellen her? Vil det si at jeg må vente til ALL Stesoliden er ute av kroppen før jeg kjører? Blir forvirret her. (snakker her om sånn det blir med de nye helsekravene.) Er for glad i førerkortet og ønsker ikke å bryte noen regler. Anonymkode: 7f031...cb0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 Skrevet 26. februar 2016 Du kan kjøre bil på 30 mg Sobril pr døgn . Anonymkode: 1ed7d...4b9 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.