Gå til innhold

Psykiatere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er glad for at det fins psykiatere, da får man en venn, eller flere.

Psykiatere er de beste mennesker jeg vet om, selv den sure overlegen, han kan være så sur han vil, men jeg liker han på min måte.

Det er en ting jeg ikke liker med psykiatere, og det er at de sier man er så flink, når man ikke føler selv at man er det :-(

Men jeg liker forklaringene på avgjørende ting. Også er psykiatere, de aller beste vennene man kan få.

Min erfaring med psykiatrien er fantastisk, på så mange måter at jeg ikke kan forklare meg i korthet, men oppsummert reddet de meg fra å dø, og etter på forsøker de få meg til å føle meg bra :-) De lykkes ikke med det siste, men de har lykkes med å få meg til å ta utdanning, samtidig som de sier, jeg er så flink og smart og søt og snill og...veldig mye mer.

Jeg skulle mest av alt ønsket meg en sånn pappa eller mamma, 

(det kan hende at når man ikke har det, at det er da problemer og vansker eskalerer og blir til psykiatri)

Skrevet
4 minutes ago, Madelenemie said:

Hei!

Psykiatere er de beste mennesker jeg vet om, selv den sure overlegen, han kan være så sur han vil, men jeg liker han på min måte.

Det er en ting jeg ikke liker med psykiatere, og det er at de sier man er så flink, når man ikke føler selv at man er det :-(

Men jeg liker forklaringene på avgjørende ting. Også er psykiatere, de aller beste vennene man kan få.

Min erfaring med psykiatrien er fantastisk, på så mange måter at jeg ikke kan forklare meg i korthet, men oppsummert reddet de meg fra å dø, og etter på forsøker de få meg til å føle meg bra :-) De lykkes ikke med det siste, men de har lykkes med å få meg til å ta utdanning, samtidig som de sier, jeg er så flink og smart og søt og snill og...veldig mye mer.

(det kan hende at når man ikke har det, at det er da problemer og vansker eskalerer og blir til psykiatri)

Kan man regne en psykiater man går til som en venn? Høres rart ut.

Anonymkode: 92d3d...e3e

Skrevet
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er bra du er fornøyd med psykiatrien :) Er fornøyd jeg også, de gjør en god jobb. 

Skrevet
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

1.) Hva legger du i begrepet venn? Hva er en venn for deg? 

2.) Opplever du dette vennskapet som gjensidig?

Skrevet

Psykiatere skal vel per definisjon ikke bli venner med sine pasienter, da går de ut av rollen sin. Å bli venn med pasientene vil jeg tro ikke er forenlig med legeetikken.

Anonymkode: ea275...2dd

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man regne en psykiater man går til som en venn? Høres rart ut.

Anonymkode: 92d3d...e3e

Ja,

Det er i vertfall det nærmeste jeg kommer følelsen å ha en venn. For en venn hjelper, og de hjelper meg.

Jeg har andre jeg hjelper, som syns jeg er deres venn, men de får føle hva de vil, jeg syns ikke de er venner, men det kan hende at problemet er inni meg, at selv om jeg er hyggelig, imøtekommende,høflig og andre liker meg for det, så lurer jeg på om selve autismen virker sånn at man ikke blir venn med noen på vanlig måte?

Jeg vet ikke. Men jeg vil like å ha en venn. Jeg tror jeg er problemet, nå kom jeg på det, noen har skrevet og fortalt meg om de ulike måtene å være venn på, jeg tror det er det jeg glemte nå, men skal prøve finne det.

Til helgen skal jeg treffe noen som skrev at jeg er så snill og søt, jeg gruer meg veldig. Jeg er litt lei av å sitte og snakke med mennesker, selv om de trenger det, når det aldri blir vennskap ut av det. Sånn vennskap man ser på TV, dvs man ringer hverandre, hjelper hverandre, går på fest sammen, deler gleder sammen, treffes fysisk, gir hverandre komplimenter, støtter hverandre i vanskelige tider, snakker sammen om interesser, går på kino sammen, går på museum osv....

(ringes er ikke så viktig, sms holder, og treffes fysisk kan man gjøre ved å feks se en film sammen, eller snakke om noe man må løse, ordne, det må være en grunn til å treffes. Jeg liker ikke treffe noen helt uten en grunn)

(dessuten har jeg nå i flere år, trodd jeg har fått en venn, forsøkt være tydelig og direkte, så er man venn, en stund, så blir de borte. Kanskje problemet er at man ikke har venner på vanlig måte når man har autisme, jeg vet ikke. Jeg har forsøkt systematisere dette også, samt presentert en modell for mennesker, der man på forhånd avtaler om det er et vennskap, og forpliktelsene et vennskap medfører) ( jeg orker ikke treffe mennesker for hyppig, fordi jeg blir sliten) (er det feil/rart å avklare om man inngår et vennskap og forpliktelsene som et vennskap har i seg? Er det der noe går galt for meg?) (jeg syns mange bryter regler, og det er viktig for meg at man innfrir reglene for vennskap, samt klargjør om man har samme regler, forventinger og syn på hva et vennskap er, det er derfor jeg tenker en avklaring er greit) (på den måten unngår man å skuffe noen, samt tidlig kan man ta stilling til om dette er en venn eller en bekjent osv...)

Oppsummert: Jeg er forvirret.

Skrevet
14 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er bra du er fornøyd med psykiatrien :) Er fornøyd jeg også, de gjør en god jobb. 

:)

Skrevet
13 timer siden, XbellaX skrev:

1.) Hva legger du i begrepet venn? Hva er en venn for deg? 

2.) Opplever du dette vennskapet som gjensidig?

Hei!

Det er et kjempestort spørsmål, skal prøve å svare, men må gi dyrene mat først.

Takk for spørsmålene, kanskje det hjelper. Jeg tror jeg greier svare på spørsmål 1, men 2 tror jeg blir vrient.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatere skal vel per definisjon ikke bli venner med sine pasienter, da går de ut av rollen sin. Å bli venn med pasientene vil jeg tro ikke er forenlig med legeetikken.

Anonymkode: ea275...2dd

Vet ikke,

delt syn på det, jeg er venn med min pensjonerte psykiater, ikke med den sure overlegen, han vil jeg ikke være venn med heller. Jeg vil ikke en gang treffe han igjen, men han vil ikke treffe meg heller tror jeg, så det er gjensidig. Jeg tror psykologen også er min venn, problemet er bare at jeg ikke vil miste flere venner, så jeg er ikke sikker på om jeg vil være venn, kanskje jeg bare vil være pasient, jeg får jo god hjelp. Neste gang skal jeg få hjelp med de eksekutive funksjonsvanskene mine, det gleder jeg meg til. Jeg bakte pikekyss til psykologen forrige gang, det ble psykologen glad for, så jeg skal bake flere :-)

Så bakte jeg pikekyss og ga min pensjonerte psykiater en gave hun ble såå glad for at jeg fikk en hyggelig sms tilbake før jeg skulle legge ,meg:-) På slutten stod det, God natt B.....(min pensjonerte psykiater er blitt så uformell med meg at hun av og til bare skriver klem eller sin forbokstav :-) Det liker jeg. Jeg elsker henne så høyt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...