Gå til innhold

å svelge piller hele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere å svelge piller hele?

Jeg får det bare ikke til :( Og dersom "skallet" går av innen jeg har fått til å svelget den så blir det vel nesten overdose også..

Anonymkode: e9f83...85f

Blomsterfluen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får det bare ikke til :( Og dersom "skallet" går av innen jeg har fått til å svelget den så blir det vel nesten overdose også..

Jeg får nesten ikke til å svelge mine antideprisiva fluoxetin når jeg får kapsler av dem. Da står jeg i evigheter og prøver å svelge. Men de fannoppløsende pillene av fluoxetin er mye lettere å svelge.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom "skallet" går av innen jeg har fått til å svelget den så blir det vel nesten overdose også..

HÆ? Virkestoffet i pillene blir da ikke noe sterke om "skallet" (hva mener du egentlig?) faller av...

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Bokormen123 skrev:

HÆ? Virkestoffet i pillene blir da ikke noe sterke om "skallet" (hva mener du egentlig?) faller av...

Det finnes depottabletter som frigjør for mye av virkestoffet med en gang om de knuses eller deles eller "skrelles" men noen overdose blir det neppe..

Det finnes også medisiner som kan skade slimhinnene i spiserøret om de kommer i kontakt med den, og som derfor skal tas i kapsel eller med "skall" men det er også sjeldent.

Endret av issomethingwrong
Plight of the Common Man
Skrevet
31 minutes ago, AnonymBruker said:

Ta en liten slurk cola i munnen, så legger du pillen inn, og så svelger du...

Blomsterfluen
Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes også medisiner som kan skade slimhinnene i spiserøret om de kommer i kontakt med den, og som derfor skal tas i kapsel eller med "skall" men det er også sjeldent.

Er det derfor jeg er sviesår i spiserøret mitt på venstre side, fordi jeg ikke tar kapslene men vannoppløsende tabletter versjon av fluoxetin?

Skrevet
5 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Er det derfor jeg er sviesår i spiserøret mitt på venstre side, fordi jeg ikke tar kapslene men vannoppløsende tabletter versjon av fluoxetin?

Nei, morsomt at du spør. Jeg får skikkelig halsbrann hvis jeg ikke drikker nok sammen med Zoloft. Tror det gjelder alle SSRI, og at det skyldes den tilsiktede virkningen, bare på feil sted i kroppen. 

Skrevet

Min erfaring fra da jeg skulle prøve å lære sønnen min å svelge piller hele er at det var omtrent umulig for meg å forklare det. For meg var det lett - "gjør bare slik&sånn". Typisk la pillen følge med vannet nedover. Men det hjalp ikke. Løsningen ble at han søkte på YouTube etter filmer der andre med svelgeproblemer forklarte hva de gjorde. Han øvde med små drops, for å kunne øve flere ganger på rad uten overdose. 

Jeg tror trikset hans er: gap opp, bøy hodet lett bakover, hold pillen så langt inn som du klarer og "slipp" den rett ned i spiserøret. Ha vannglass klar til å skylle pillen helt ned. På den måten kommer pillen så langt ned at den ikke "blir igjen" i munnen etter at vannet er nede. 

Han måtte lære seg dette da han var på en svært langvarig antibiotikakur for en del år tilbake. 

Lykke til :) 

Skrevet
11 minutter siden, morsan skrev:

Min erfaring fra da jeg skulle prøve å lære sønnen min å svelge piller hele er at det var omtrent umulig for meg å forklare det. For meg var det lett - "gjør bare slik&sånn". Typisk la pillen følge med vannet nedover. Men det hjalp ikke. Løsningen ble at han søkte på YouTube etter filmer der andre med svelgeproblemer forklarte hva de gjorde. Han øvde med små drops, for å kunne øve flere ganger på rad uten overdose. 

Jeg tror trikset hans er: gap opp, bøy hodet lett bakover, hold pillen så langt inn som du klarer og "slipp" den rett ned i spiserøret. Ha vannglass klar til å skylle pillen helt ned. På den måten kommer pillen så langt ned at den ikke "blir igjen" i munnen etter at vannet er nede. 

Han måtte lære seg dette da han var på en svært langvarig antibiotikakur for en del år tilbake. 

Lykke til :) 

Ok, takk :) 

Så på en youtube video nå med en mediode der en brukte en vannflaske for å enklere kunne svelge pillen.

jeg skal øve meg med litt marisipan jeg har i kjøleskapet.

Skrevet
58 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

De dispergerbare fluoxetin tabletten har jeg alltid bare hatt i munnen sammen med noe drikke til de løste seg opp selv, og så svelgte jeg det..

Skrevet

noen som vet om det er farlig å pulverisere truxal? tenker for slimhinnene-halsen altså.. gjør det selv. og merker at det virker mye kjappere og hardere da.

Anonymkode: a26be...c05

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...