Gå til innhold

Antidepressiva mot sosial angst, hvilke er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hva er de beste antidepressiva for sosial angst?

Hva er førstevalget ditt NHD? For en person som ikke bruker noen andre medisiner, er frisk og rask med normalt blodtrykk og normale blodprøver.

2. Kan man sammenligne antidepressiva med f.eks effekten sobril gir på sosial angst? Altså når man har funnet den anti depressiva som er er optimal for en? Eller er dette to HELT ulike legemidler som ikke kan sammenlignes uansett?

Er livredd for at jeg går på feil antidepressiva nemlig (går på 150 mg Zoloft) selv om jeg er bedre enn før. Men finnes så mange typer og jeg er litt redd for at jeg går glipp av full effekt fordi jeg går på feil type så klarer ikke slå meg til ro med den jeg har, selv om de rundt meg sier de ser en bedring, men jeg har langt igjen å gå. Jeg jobber også aktivt med den sosiale og generelle angsten untenom medisiner med samtaleterapi og egne oppgaver jeg finner i kjente bøker om angst og depresjoner. Men jeg hadde vel kanskje litt høye tanker om antidepressiva før jeg startet da jeg en gang tidligere har gått en uke på Sobril og følte da jeg ikke hadde noen bekymringer, NULL angst og i topphumør, livet var en dans på roser selv på jobb og jeg ble med på mye sosialt. Så kanskje jeg så for meg at antidepressiva også ville gjøre dette med en.. Men er det egentlig mulig hvis man finner den rette antidepressiva?

3. Hva kan man forvente av antidepressiva?

4. Er det lurt å be legen om å måle serumkonsentrasjonen i blodet? Og hvis denne er for lav, burde man prøve å bytte til en annen? Men er denne normal/høy, betyr dette at antidepressivaen fungerer?

Anonymkode: 47b56...ce6

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ikke sett studier som viser at et SSRI er bedre enn et annet på gruppenivå. Likevel kan det være slik på individnivå.

Da jeg jobbet heltid i poliklinikk, hadde jeg svært mange pasienter med sosial fobi. Den gang var Seroxat min favoritt. Men jeg har ingen grunn til å tro av Cipralex eller Zoloft er dårligere.

Nei, SSRI og benzo har langt fra samme effekt.

Du kan forvente å bli langt tøffere i sosiale situasjoner. Det muliggjør også angsttrening.

Ved utilfredsstillende effekt er det nyttig å måle serumkonsentrasjon, Om den er for lav, må dosen økes. Om effekten er dårlig tross høy konsentrasjon, bør en vurdere å bytte til et annet SSRI.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har ikke sett studier som viser at et SSRI er bedre enn et annet på gruppenivå. Likevel kan det være slik på individnivå.

Da jeg jobbet heltid i poliklinikk, hadde jeg svært mange pasienter med sosial fobi. Den gang var Seroxat min favoritt. Men jeg har ingen grunn til å tro av Cipralex eller Zoloft er dårligere.

Nei, SSRI og benzo har langt fra samme effekt.

Du kan forvente å bli langt tøffere i sosiale situasjoner. Det muliggjør også angsttrening.

Ved utilfredsstillende effekt er det nyttig å måle serumkonsentrasjon, Om den er for lav, må dosen økes. Om effekten er dårlig tross høy konsentrasjon, bør en vurdere å bytte til et annet SSRI.

Tusen, tusen takk for raskt og hjelpsomt, grundige svar!:):) Da skal jeg få sjekket serumkonsentrasjonen i første omgang.:) Tusen takk igjen!

Anonymkode: 47b56...ce6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...