Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få hjelp i psykiatrien? Hvordan går man frem? Hvordan utreder de en? Tar det lang tid?

Noen som har en "bruksanvisning" på dette?:D

Fordi jeg fikk bare en henvisning av legen og fikk beskjed om å velge en jeg fant på nettet. Dette kjenner jeg er både skremmende og er fryktelig vanskelig. Er også livredd for at dette kan bli skikkelig dyrt. Jobber som lærling så har ikke den største lønna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
30 minutter siden, BabyJane skrev:

Hvordan få hjelp i psykiatrien? Hvordan går man frem? Hvordan utreder de en? Tar det lang tid?

Noen som har en "bruksanvisning" på dette?:D

Fordi jeg fikk bare en henvisning av legen og fikk beskjed om å velge en jeg fant på nettet. Dette kjenner jeg er både skremmende og er fryktelig vanskelig. Er også livredd for at dette kan bli skikkelig dyrt. Jobber som lærling så har ikke den største lønna.

Hei BabyJane, jeg må ærlig talt si at jeg synes din lege kunne hjulpet deg med dette.

- Finn en behandler med avtale https://helfo.no/psykologer-og-legespesialister-med-helfo-avtale (en terapeut med avtale betyr at du kun betaler opp til kr 2185, resten får du dekket  https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester

- Skriv et kortfattet brev (1-2 A4 sider) til disse, legg ved kontaktinfo. Skriv litt om hva du trenger hjelp til, diagnose, litt om deg selv. Kopier opp henvisning og legg den med brevet ditt. Du kan selvsagt også ringe om du ønsker det. 

Edit: irritasjonen over din fastlege gjorde at jeg glemte alt annet, beklager. Det kan være vanskelig nok å finne en behandler i seg selv men jeg ser at du ikke engang er utredet. Jeg synes han skal gjøre jobben sin og henvise deg til rette spesialist. 

Endret av XbellaX
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hei! Tusen takk for svar! Beklager at jeg ikke har fått svart før, har ikke vært på nett:(

Takk igjen for hjelpsomt svar XbellaX:):) Dette gjør ting lettere for meg, skal følge trinnene du har skrevet. Jeg hadde også forventet å få hjelp til dette, men fikk følelsen av at han ikke har særlig troen på pyskolog/psykiatere for han ble nærmest sur når jeg fortalte at jeg tror jeg trenger noen å snakke med, noen som kan hjelpe meg å stille en diagnose (hvis jeg har en) fordi jeg sliter så fælt med angst. (Selv tror jeg det er gad med sosial angst, men jeg kan ikke stille diagnose på meg selv:/) Jeg fikk beskjed om å komme tilbake en annen dag når jeg hadde tenkt på saken. Andre gangen mente han det bare var angst og ga meg henvisningen, ba meg finne en på nettet og en resept på Zoloft (som har hjulpet masse), men trenger hjelp til å jobbe med angsten og fortiden min sammen med noen andre. Så skal følge trinnene dine:)

Endret av BabyJane
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var en tråd om geografiske forskjeller og NAV i går.

Slik er det ikke bare med NAV. Hadde du f.eks bodd i en av de fleste fylkene utenom Oslo, hadde fastlegen din sendt henvisning til DPS. Søknaden hadde blitt behandlet innen 10 dager, du hadde fått svar få dager deretter med vurderingsfrist, dato, klokkeslett og navn på behandler for første time.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Slik er det ikke bare med NAV. Hadde du f.eks bodd i en av de fleste fylkene utenom Oslo, hadde fastlegen din sendt henvisning til DPS. Søknaden hadde blitt behandlet innen 10 dager, du hadde fått svar få dager deretter med vurderingsfrist, dato, klokkeslett og navn på behandler for første time.

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: ef948...f08

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Både NAV og psykisk helsevesen er visst dårlig i hovedstaden.

Anonymkode: a0b23...fef

Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo og har ikke fastlege i Oslo. Fikk beskjed på Ullevål at jeg måtte til psykolog. Spurte hvem jeg skulle kontakte, men det kunne hun ikke hjelpe meg med. Endte med at henvisningen ble liggende i en skuff til den ble for gammel. Så ba jeg fastlegen om å henvise meg til en psykolog. Var samme greia der, bare at henvisningen jeg fikk med meg var elendig skrevet. Fortsatt visste jeg ikke hvor jeg skulle henvende meg. Fikk beskjed av en bekjent at den skulle sendes til DPS. Der ble det jo, så klart, blankt avslag. Henvisningen hadde jo ingen info. Legen på Ullevål mente fortsatt jeg skulle til psykolog og jeg fikk en ny henvisning derfra. Da hadde jeg flyttet til et annet fylke, så jeg forsøkte på nytt å få hjelp til hvor henvisningen skulle. Jeg kontaktet psykologen i kommunen for 3 år siden, har fortsatt ikke hørt noe. Så fikk jeg en fastlege som sendte meg til "rask psykisk helsehjelp" og først da begynte det å skje ting. Hun mente det var umulig å få time til psykolog med avtale. Jeg har ikke fått hverken resept eller henvisning i hånda av legen jeg har nå. Hun ordner alt. Det er gjerne en grunn til at man trenger psykolog, nytter ikke å bare gi en henvisning og overlate resten til pasienten, ikke når det er dønn umulig å få tak i en psykolog.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Trine skrev:

Jeg bor ikke i Oslo og har ikke fastlege i Oslo. Fikk beskjed på Ullevål at jeg måtte til psykolog. Spurte hvem jeg skulle kontakte, men det kunne hun ikke hjelpe meg med. 

Merkelig at det skal være slik. Tenk om f,eks. kreftpasienter ble behandlet sånn?

Anonymkode: 27fcc...66c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at det skal være slik. Tenk om f,eks. kreftpasienter ble behandlet sånn?

Ja, det skulle tatt seg ut. Jeg vet ikke om de glemmer at ikke alle er like ressurssterke. For meg krever det enormt mye å ta en telefon. Da ringer jeg jo ikke rundt til alle psykologer for å høre om de har ledig time. De få jeg ringte til fikk jeg jo ikke engang tak i. Var bare flaks at jeg fikk den fastlegen jeg har nå, uten henne hadde jeg neppe fått hjelp. Jeg må jo få konkret beskjed om akkurat hva jeg skal gjøre, for å klare å gjøre det. Når legen sitter der og ser på deg som om du er en tulling så ber ikke jeg om noe ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trosset telefonangsten og ringte en nasjonal anerkjent psykolog og i dag går jeg til en av denne psykologens kollegaer som er ekspert på mitt område. Jeg har vært svært heldig. Jeg sluttet på DPS pga. feilbehandling, noe min nåværende psykolog støtter meg fullt og helt i.

Anonymkode: a3364...ba5

Skrevet
6 timer siden, BabyJane skrev:

Hei! Tusen takk for svar! Beklager at jeg ikke har fått svart før, har ikke vært på nett:(

Takk igjen for hjelpsomt svar XbellaX:):) Dette gjør ting lettere for meg, skal følge trinnene du har skrevet. Jeg hadde også forventet å få hjelp til dette, men fikk følelsen av at han ikke har særlig troen på pyskolog/psykiatere for han ble nærmest sur når jeg fortalte at jeg tror jeg trenger noen å snakke med, noen som kan hjelpe meg å stille en diagnose (hvis jeg har en) fordi jeg sliter så fælt med angst. (Selv tror jeg det er gad med sosial angst, men jeg kan ikke stille diagnose på meg selv:/) Jeg fikk beskjed om å komme tilbake en annen dag når jeg hadde tenkt på saken. Andre gangen mente han det bare var angst og ga meg henvisningen, ba meg finne en på nettet og en resept på Zoloft (som har hjulpet masse), men trenger hjelp til å jobbe med angsten og fortiden min sammen med noen andre. Så skal følge trinnene dine:)

Dersom systemet fungerer som det skal, så skal det nå være mulig å kontakte det som nå vel heter "Informasjonstjenesten velg behandlingssted". De har informasjon om ventetid og hvilke tjenester/tilbud de ulike avtalespesialistene har, noe som innebærer at de kan hjelpe deg med å foreslå noen konkrete psykologer. Prøv å ring dem på tlf. 80050004.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: ef948...f08

Det er slik BH har sagt at det skal være, og de fleste institusjoner følger Helseministerens påbud.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg bor i Oslo og slik er det her også. Fastlegen til sønnen min mente først at han ikke trengte psykolog. Argumentet hans var at ventetiden var så lang og at han sikkert var frisk innen han fikk plass.

Da jeg etter en tid krevde det, da gikk det like raskt som du her sier.

Anonymkode: 812c4...d3e

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo og slik er det her også. Fastlegen til sønnen min mente først at han ikke trengte psykolog. Argumentet hans var at ventetiden var så lang og at han sikkert var frisk innen han fikk plass.

Da jeg etter en tid krevde det, da gikk det like raskt som du her sier.

Det er ikke helt slik i Oslo i mange tilfeller. Når det gjelder sønnen din så har han muligens blitt prioritert pga sin unge alder. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

Det er ikke helt slik i Oslo i mange tilfeller. Når det gjelder sønnen din så har han muligens blitt prioritert pga sin unge alder. 

Det er ille at man forventer at psyke voksne skal skaffe behandler og ordne opp selv. Tenk om man behandlet kreftsyke på samme måten!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, frosken skrev:

Jeg skrev ikke noe om hans alder og han er godt voksen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ille at man forventer at psyke voksne skal skaffe behandler og ordne opp selv. Tenk om man behandlet kreftsyke på samme måten!

Kunne ikke sagt det bedre selv, jeg synes det er helt på trynet. Også som noen andre sier, når man har angst/depresjoner så er det IKKE bare bare å ta en telefon, og når du attpåtil kanskje må ta ti da. Får jo panikk bare av å tenke på det. Sikkert mange som ikke får hjelpen de trenger pga. Blant annet dette. Deriblant meg. Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne, men skal følge trinnene til XbellaX, går det ikke må jeg kontakte legen igjen, se om han kan gjøre noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro til legen og fortalte i grove trekk hva som var problemet. Legen sendte henvisning til DPS, jeg fikk svar fra DPS også en time litt senere.

Anonymkode: 24082...96f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...