Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

DUDIT = Drug Use Disorders Identification Test ( Anne H. Berman, Hans Bergman, Tom Palmstjerna & Frans Schlyter v 2.1).

Fikk utdelt dette skjema, og lurer på om svar på noen spm på dette skjema kan føre til inndragelse av førerkort.

Saken er den, at jeg av slektninger har fått (i en overgangsperiode) fått benzodiazepiner til bruk 1 gang pr uke slik at jeg får utrettet nødvendige ærend. Har sterk angst, men får ikke dette utdelt av lege (heller ikke bedt om det). Har beholdt lege fordi jeg har brukt henne i årevis og fordi hun vet mye om meg, min sykdom og min situasjon. Imidlertid ser jeg ingen hensikt i å mase høl i huet på leger med "benzofobi", da jeg for lengst har forstått at helse har blitt mer politikk enn noe annet, og at de får tredd nedover øra at benzo er no-no - og SSRI løser det meste.

Det var mitt syn på saken. Men nok om det. Det jeg lurer på er om mitt svar på dette skjemaet kan føre til inndragelse av førerkort om jeg svarer ærlig. Jeg bruker Vival eller Rivotril i laveste dose en gang i uka, som jeg får av nær slektning. (Rivotril = en kvart tablett el laveste mg av Vival som jeg forsøker å dele ca i to). Må nevne at jeg aldri kjører dagen jeg tar dette, eller dagen derpå.

Takknemlig for svar! :) Ønsker forøvrig alle en god helg! :)

Skrevet

Hei.

jeg har 17 års erfaring inne bruk av benzo og rus i alle ormer og inntaksmåter.

har hatt lappen,mistet den sotte i fengsel etc.

stoppet utallige ganger for "rus"kjøring som dem kaller det.

ja det er faktisk det som skjer hvis du Feks havner i ulykke eller rutinekontroll, må gi spytt test.

da i værste fall kan du miste lappen. 

Det er ikke lurt Idag å bruke noe slags benzo pga disse spytt testene. Og slår dem ut på rivotril så er juristene ekstra strenge pga dette er et potent bonzo med laaaang halveringstid.

og det benzo medikamentet som er mest problemer med, når det er snakk om krim og salg.

gå til legen og få sobril eller vival på resept. Så slipper du masse pes.

vært nykter i 1 år og 5 dager Idag faktisk. Klapp klapp

Skrevet

Og ja. Psykologen din kan få ordnet at lappen din ryker.

Skrevet

Takk for rarskt svar! :) Og gratulerer med nykterhet over lang tid! Virkelig verdt mye klapp, og klapp fra meg også! :) Når det gjelder meg, så har jeg ikke noe rusproblem slik jeg ser det. Er jo kun at jeg bruker Vival eller Rivotril en gang i uken. Og kjører ikke mens jeg har det i blodet. (Verken morgenen jeg tar det, eller dagen etter. Oftest heller ikke flere dager etter). Men ser jo at medisin er blitt mer og mer politikk, og med "moderat paranoia" har jeg lett for å se for meg konsekvenser jeg ikke helt forstår meg på, eller er villig til å risikere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har svart på lignende spørsmål for et par dager siden.

Nei, du mister ikke førerkortet pga slikt bruk. Men du gjør det mye enklere for deg selv om du dropper Rivotril og holder deg til Vival.

Skrevet

Beklager. Visste ikke det. Uansett: Tusen takk for positivt svar, og godt råd. Da svarer jeg helt ærlig på skjemaet jeg har fått utdelt. Skal holde meg til Vival i minste dose 1 gang pr uke, og få avklart dette med psykiater og ny lege fortest råd. Fortsatt god helg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...