Fionys Skrevet 27. februar 2016 Skrevet 27. februar 2016 Da jeg begynte med ad så brukte jeg Sarotex og det ga meg en god virkning der jeg følte at humøret ble bedre, uroen og tankekaoset forsvant, men jeg måtte slutte med Sarotex pga. en rekke bivirkninger. Nå har jeg seponert Sarotex og bruker Cipralex. Føler at Cipralex ikke har samme positive virkninger. Følelsene har flatet ut og jeg føler meg mindre levende. Er disse medisinene virkelig så forskjellige eller er det bare på meg de virker så forskjellig? Begynte med ad pga. depresjon, uro, tankekaos og et voldsomt sinne. 0 Siter
ISW Skrevet 1. mars 2016 Skrevet 1. mars 2016 Kanskje du trenger den dempende virkningen som Sarotex ga? Cipralex har ikke den samme virkningen der. Men Tolvon og Remeron har det, kanskje du får bedre effekt av det? Jeg hadde god effekt mot angst av dem. De har heller ikke like mye bivirkninger som Sarotex selv om virkningen kan ligne litt. 0 Siter
Fionys Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Skrevet 1. mars 2016 10 minutter siden, issomethingwrong skrev: Kanskje du trenger den dempende virkningen som Sarotex ga? Cipralex har ikke den samme virkningen der. Men Tolvon og Remeron har det, kanskje du får bedre effekt av det? Jeg hadde god effekt mot angst av dem. De har heller ikke like mye bivirkninger som Sarotex selv om virkningen kan ligne litt. Takk for svar Vet ikke helt hva jeg trenger. Alt dette er ganske nytt for meg. Jeg måtte øke Cipralex fra 10 mg til 20 mg for tre uker siden for jeg hadde for dårlig effekt av medisinen, men jeg merker ikke noe forskjell. I tillegg måtte jeg begynne å ta Circadin på kvelden for å få sove. Etter at jeg byttet medisin så har jeg falt litt tilbake igjen. 0 Siter
ISW Skrevet 1. mars 2016 Skrevet 1. mars 2016 (endret) 19 minutter siden, Fionys skrev: Takk for svar Vet ikke helt hva jeg trenger. Alt dette er ganske nytt for meg. Jeg måtte øke Cipralex fra 10 mg til 20 mg for tre uker siden for jeg hadde for dårlig effekt av medisinen, men jeg merker ikke noe forskjell. I tillegg måtte jeg begynne å ta Circadin på kvelden for å få sove. Etter at jeg byttet medisin så har jeg falt litt tilbake igjen. For å forklare litt, gamle medisiner (som Sarotex) har 15-20 ulike virkningsmekanismer, de påvirker en mengde reseptorer i kropp og nervesystem. Hvilket gir god effekt men dessverre tilsvarende mye bivirkninger (i og med at de gjør en hel masse ting du ikke trenger). Det er litt som bombingen under 2.verdenskrig. Hele byer ble lagt i grus, men fienden døde jo forsåvidt også (den tilsiktede effekten). Nyere medisiner (som Cipralex) virker gjerne på en enkelt reseptor. Kall det gjerne som droner med laserstyrte bomber. Utfordringen er gjerne at man ikke treffer "problemet" (men ikke "alt annet" heller). En dyktig behandler kan tolke symptomene og gi rett medisin for det du spesifikt lider av. Men det krever nok mer av legen enn før. Oppsiden er selvsagt mindre bivirkninger. Endret 1. mars 2016 av issomethingwrong 0 Siter
Fionys Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Skrevet 1. mars 2016 25 minutter siden, issomethingwrong skrev: For å forklare litt, gamle medisiner (som Sarotex) har 15-20 ulike virkningsmekanismer, de påvirker en mengde reseptorer i kropp og nervesystem. Hvilket gir god effekt men dessverre tilsvarende mye bivirkninger (i og med at de gjør en hel masse ting du ikke trenger). Det er litt som bombingen under 2.verdenskrig. Hele byer ble lagt i grus, men fienden døde jo forsåvidt også (den tilsiktede effekten). Nyere medisiner (som Cipralex) virker gjerne på en enkelt reseptor. Kall det gjerne som droner med laserstyrte bomber. Utfordringen er gjerne at man ikke treffer "problemet" (men ikke "alt annet" heller). En dyktig behandler kan tolke symptomene og gi rett medisin for det du spesifikt lider av. Men det krever nok mer av legen enn før. Oppsiden er selvsagt mindre bivirkninger. Hehe det var en veldig fin forklaring. Det har vært snakk om at hvis jeg ikke får ønsket effekt av Cipralex så kan Efexor Depot eller Brintellix være alternativer. Blir bare litt lei av det medisinstyret. 0 Siter
Fionys Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Skrevet 1. mars 2016 Blir fulgt opp av psykiater når det gjelder medisin så jeg må nesten bare vente å se. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.