Gå til innhold

NHD: Er mennesker med en psykisk lidelse et symptom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt å delvis være åpen om mine psykiske plager da jeg ble psykisk syk for en del år tilbake. Jeg bor og jobber på et lite tettsted der det ikke er så vanlig å snakke om ting som har med psykisk helse å gjøre.

Det som jeg lurer på da er om at jeg da blir satt en merkelapp på av samfunnet jeg bor i, i og med at mange her vet at jeg har vært bruker av psykiatrien?Eller er det noe jeg selv bare opplever?

Kan det å være åpen om psykiske plager tale imot meg noen ganger?

Skrevet
2 minutter siden, Stormwind skrev:

Jeg har valgt å delvis være åpen om mine psykiske plager da jeg ble psykisk syk for en del år tilbake. Jeg bor og jobber på et lite tettsted der det ikke er så vanlig å snakke om ting som har med psykisk helse å gjøre.

Det som jeg lurer på da er om at jeg da blir satt en merkelapp på av samfunnet jeg bor i, i og med at mange her vet at jeg har vært bruker av psykiatrien?Eller er det noe jeg selv bare opplever?

Kan det å være åpen om psykiske plager tale imot meg noen ganger?

Jeg tror åpenhet om psykiske vansker potensielt sett kan ha både positive og negative virkninger. Det kan finnes folk rundt deg med fordommer mot mennesker med psykiske lidelser - og det kan finnes folk som setter pris på din åpenhet og respekterer deg som følge av det.

Hva er det du opplever som gjør at du tenker at du har blitt satt en merkelapp på av samfunnet du bor i?

Skrevet

Det er vel at folk har ulike holdninger overfor meg, kanskje at jeg blir ignorert og ikke regnet med blandt de som har noe å si i ulike sammenhenger, mine ord er ikke verdt noe,fordi jeg har slitt psykisk, opplever det litt på jobben, ihvertfall føles det sånn.

Folk som sier: "Men har ikke du slitt en del da?" , som om jeg gjør det hele tiden,liksom.

Men jeg har også møtt mer positive reaksjoner, der folk er glade for at det er noen som står fram.

Så det er litt blandet egentlig.

Skrevet

Jeg tror som frosken at det både er positive og negative aspekt, og alltid individuelt. Men en ting som stort sett er bra med å være åpen er at du kanskje i mindre grad blir sett på som en misbruker av velferdsstaten. Men nå jobbet vel du så da var det kanskje mer relevant tidligere, sett at du var uten jobb da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...