Madelenemie Skrevet 2. mars 2016 Skrevet 2. mars 2016 Hei! Sett at ca 0,5 % av befolkningen har ASD, det er jo en diskusjon det også, men ratio menn:kvinner leste jeg nettopp nå ligger på ca 4:1 i befolkningsundersøkelser, Men, det som sjokkerte meg er at ratio på 5-14:1 menn:kvinner i klinisk setting. Det er ikke rart mange jenter lider i stillhet og får mange andre tilleggsvansker, Jeg leste nettopp i dr Svenny Kopps doktorgradavhandling dette på side 13 ASD has long been considered to be a rare condition. However, recently, many epidemiological studies have reported as many as 0.5-1.5% of affected children in the general population of school age children with male: female ratios of about 3-4:1 in population cohorts, and about 5-14:1 in clinical settings, with, in general, the highest sex-ratios reported for cognitively relatively high-functioning children with ASD https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23134/1/gupea_2077_23134_1.pdf Linken til avhandlingen over, 0 Siter
slabbedask Skrevet 2. mars 2016 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 55 minutter siden, Madelenemie skrev: Hei! Sett at ca 0,5 % av befolkningen har ASD, det er jo en diskusjon det også, men ratio menn:kvinner leste jeg nettopp nå ligger på ca 4:1 i befolkningsundersøkelser, Men, det som sjokkerte meg er at ratio på 5-14:1 menn:kvinner i klinisk setting. Kanskje kvinner er flinkere til å "lære" og tilpasse seg og derfor fungerer bedre og ikke trenger "hjelp"? Endret 2. mars 2016 av slabbedask 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Skrevet 2. mars 2016 (endret) 10 minutter siden, slabbedask skrev: Kanskje kvinner er flinkere til å tilpasse seg og således ikke trenger "hjelp"? Hei! Nei jeg tror ikke det, doktorgradavhandlingen tar også for seg den enorme belastning kvinner uten diagnose har levd med før de alt for sent kommer og får riktig diagnose. Mange får andre sykdommer på veien fordi livsbelastningen er enorm. Kanskje spesielt for kvinner, fordi asperger kvinner greier ikke fungere i et typisk kvinnefelleskap, og dette starter tidlig og i barneskolen, det at det sosiale spillet blir for vanskelig. Min datter på 10 år, kan med en helt annen indre trygghet si i fra om at nå vil hun være for seg selv, for nå begynner det sosiale for fult, hun takler ikke intriger, baksnakking, løgn, hun forstår det ikke, blir frustrert og sint hjemme, og samtidig er hun så direkte at hun kan fornærme, såre andre, bare fordi hun svarer på det de spør om. Så det er en stor hjelp at klassen vet, klassevennene vet, hun selv vet, hvorfor hun ikke forstår avansert sosialt samspill, kroppspråk, nonverbal kommunikasjon osv....Det er lettere løse ting underveis når man forstår hva vanskene består av, og hun er trygg på hvem hun er, og hvilke begrensinger hun har, samt styrker. og ikke minst gir dette et grunnlag til å øve på å bli noe flinkere, Endret 2. mars 2016 av Madelenemie 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.