Gå til innhold

Efexor og NMS + tardive dyskinesier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg skal begynne på Efexor, pga depresjon, lite energi, angst og konsentrasjons-/fokusproblemer. Kom imdlertid til å lese under bivirkninger på felleskatalogen: Nevrologiske: Nevroleptisk malignt syndrom (NMS), tardive dyskinesier.

Trodde slike alvorlige bivirkninger var forbeholdt antipsykotika?

Er det andre medisiner jeg evt. kan ta for bedring av depresjon, energi og konsentrasjons-/fokus, som ikke kan gi disse bivirkningene?

Anonymkode: 13601...f0f

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg skal begynne på Efexor, pga depresjon, lite energi, angst og konsentrasjons-/fokusproblemer. Kom imdlertid til å lese under bivirkninger på felleskatalogen: Nevrologiske: Nevroleptisk malignt syndrom (NMS), tardive dyskinesier.

Trodde slike alvorlige bivirkninger var forbeholdt antipsykotika?

Er det andre medisiner jeg evt. kan ta for bedring av depresjon, energi og konsentrasjons-/fokus, som ikke kan gi disse bivirkningene?

Glem sånne "svært sjeldne" bivirkninger. Det står også hjertestans, selvmord og andre varianter av død. Sjansen for at du får noen av dem er jo rimelig minimale.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutes ago, issomethingwrong said:

Glem sånne "svært sjeldne" bivirkninger. Det står også hjertestans, selvmord og andre varianter av død. Sjansen for at du får noen av dem er jo rimelig minimale.

Takk for svar! :)

De nevnte bivirkningene er visst ikke "svært sjeldne", bare "sjeldne". :P Forstår at sjansen for å få dem er liten, men ble overrasket over at et AD kunne gi disse bivirkningene:

"Malignt nevroleptikasyndrom er en sjelden tilstand som kan oppstå hos personer som bruker såkalte nevroleptika, dvs. antipsykotiske legemidler, som blant annet brukes i behandlingen av schizofreni og mani." (Kilde: NHI).

Har dessverre hengt meg litt opp i disse bivirkningene. Men om dette ellers er den beste medisinen mtp mine symptomer/ingen gode alternativer, vil jeg ta den, og forsøke å ikke tenke mer på disse "mulige bivirkningene".

AnonymBruker
Skrevet

"Tardive dyskinesier er en bivirkning som kan forekomme ved langvarig bruk av antipsykotiske medikamenter. Typisk for tilstanden er ufrivillige bevegelser - særlig i ansiktet og munnen". (Kilde: NHI).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...