AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 Skrevet 5. mars 2016 Hei! Jeg har diagnosen tilbakevendende depresjoner, moderat type og gad. Har tidligere prøvd mange ulike ssri, begge snri, wellbutrin(sistnevnte også sammen med ssri), tolvon, aurorix, lamictal og litium. Ingen TCA pga overvekt. Ingen effekt på verken angst eller depresjon, men effekt på pms(cipralex). Over tid, mange ulike kombinasjoner, så høye doser som kroppen har tolerert. Gått med to ulike psykiatere over flere år tidligere under det meste av denne utprøvingen. Herregud hvor tålmodig jeg har vært og hvor mange bivirkninger jeg har vært gjennom...Men man kan verken gi opp eller la noe være uprøvd slik jeg ser det. Så leser jeg her og ellers i felleskatalogen om Brintellix, en medisin som er ny for meg. Lurer likevel på om du kan 1) skrive litt om denne medisinen sånn sett i forhold til andre AD? 2)Og ikke minst: Har den noe effekt i forhold til pms,( som er den eneste grunnen til at jeg i dag står på 10 mg cipralex? 3)om ikke, kan man kombinere den med en liten dose cipralex? Om det finnes 1% sjanse for at denne medisinen kan tilføre livet mitt noe positivt er jeg villig til å prøve en ny runde med utprøving.Håper veldig på svar og andre må gjerne også svare meg:o) Anonymkode: 6ed96...522 0 Siter
ISW Skrevet 5. mars 2016 Skrevet 5. mars 2016 Jeg vet du spør NHD og jeg håper du får svar derfra, men tillater meg å kommentere litt jeg også. Du har en fantastisk evne til å ikke gi opp. Tror mange burde lært litt av deg angående det, du er kjempeflink. 1) Brintellix er et SSRI, men det har noen tilleggseffekter. I bunn og grunn gir den maksimal effekt av serotoninet på de reseptorer som teoretisk skal gi antidepressiv effekt, og blokkerer serotoninets effekt på reseptorer med motsatt virkning, og gjennom det slipper man ofte bivirkninger som kvalme og angst i starten, og muligens noe raskere effekt. Brintellix fungerer på en måte som en kombinasjon av Cipralex, Buspiron og Zofran samlet, hvis det ga mening. 2) Vet ikke om det er forsket så mye på det, men teoretisk sett skal det vel virke som andre SSRI der? 3) Det kommer sikkert an på dosene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 Skrevet 5. mars 2016 17 minutter siden, issomethingwrong skrev: Jeg vet du spør NHD og jeg håper du får svar derfra, men tillater meg å kommentere litt jeg også. Du har en fantastisk evne til å ikke gi opp. Tror mange burde lært litt av deg angående det, du er kjempeflink. 1) Brintellix er et SSRI, men det har noen tilleggseffekter. I bunn og grunn gir den maksimal effekt av serotoninet på de reseptorer som teoretisk skal gi antidepressiv effekt, og blokkerer serotoninets effekt på reseptorer med motsatt virkning, og gjennom det slipper man ofte bivirkninger som kvalme og angst i starten, og muligens noe raskere effekt. Brintellix fungerer på en måte som en kombinasjon av Cipralex, Buspiron og Zofran samlet, hvis det ga mening. 2) Vet ikke om det er forsket så mye på det, men teoretisk sett skal det vel virke som andre SSRI der? 3) Det kommer sikkert an på dosene. Tusen takk for svar. Hva skal man med NHD når man har deg?:o) Det er slett ikke alle dager jeg har like mye pågangsmot, men det er noe med å hvile ut mellom utprøvingsslagene og så brette opp armene igjen.. Da tror jeg at jeg bestiller tid med legen min og bytter ut cipralex med brintellix. Det virker sikkert like greit på pms som cipralex gjør, jeg vil i hvert fall gå ut fra det. Og da trenger jeg ikke kombinere det med cipralex heller. Så lenge det har en litt annen virkningsprofil enn andre ssri er det verdt et forsøk. Håper bare legen min, som er vikar og nyutdannet, vet hvordan jeg skal gå over fra det ene til det andre på. Men det gjør han sikkert. Du kan mye om medisiner og det er alltid interessant å lese svarene dine. Et godt suppliment til NHD:o) Takk for svar igjen. Anonymkode: 6ed96...522 0 Siter
ISW Skrevet 5. mars 2016 Skrevet 5. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Hva skal man med NHD når man har deg?:o) Det er slett ikke alle dager jeg har like mye pågangsmot, men det er noe med å hvile ut mellom utprøvingsslagene og så brette opp armene igjen.. Da tror jeg at jeg bestiller tid med legen min og bytter ut cipralex med brintellix. Det virker sikkert like greit på pms som cipralex gjør, jeg vil i hvert fall gå ut fra det. Og da trenger jeg ikke kombinere det med cipralex heller. Så lenge det har en litt annen virkningsprofil enn andre ssri er det verdt et forsøk. Håper bare legen min, som er vikar og nyutdannet, vet hvordan jeg skal gå over fra det ene til det andre på. Men det gjør han sikkert. Du kan mye om medisiner og det er alltid interessant å lese svarene dine. Et godt suppliment til NHD:o) Takk for svar igjen. Anonymkode: 6ed96...522 Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, og håper du får effekt av Brintellix! Du fortjener virkelig å få det bedre etter alt du har vært gjennom. Hvis det ikke skulle virke så er jo "last resort" ikke-selektive/irreversible MAOI, de gir jo ikke vektøkning i så stor grad og veldig god effekt, men da er det jo kostrestriksjoner (f.eks unngå rødvin, oster og lagrede kjøttprodukter). Men sistnevnte er jo lett å unngå hvis man til gjengjeld slipper depresjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.