AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 NHD. Har du noen erfaring med pasienter som er usikre på hva de egentlig er for noe? Og hva råder du dem i tilfellet til? Jeg føler meg hverken som mann eller kvinne. Usikker på hvor jeg hører hjemme. Ingen steder egentlig. Vet ikke hva jeg ligner. Har ikke noe fast utseende. Må man være mann eller kvinne? Er det noe som heter intetkjønn? Jeg føler meg ikke hjemme i noen kategori og føler ikke at jeg har en tydelig kropp. Jeg vil i grunnen bare vekk. Jeg føler at jeg har noen identitetsproblemer som handler om kropp og selvbilde. Er slike tanker alltid psykiatri eller kan det være naturlig? Jeg har vokst opp med en del avstraffelse/mishandling i ulike former, men jeg har på mange måter klart meg bra. Men jeg har skyldfølelse over å være meg, og jeg skammer meg over ikke å ha klart å etablere meg i et forhold. Tidvis kan jeg bli enormt usikker og jeg blir satt ut når noen bruker navnet mitt eller omtaler meg i en kjønnsgruppering. Både navnet og kjønnsgrupperingen føles fremmed for meg. Jeg har kommet over EASE og kan kjenne meg igjen i noe av det de spør om, men hva kan hjelpe mot en slik opplevelse av seg selv? Anonymkode: beab6...370 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 Jeg mener at slikt er tegn på psykdom. En ser det i enkelte psykoselidelser og enkelte personlighetsforstyrrelser. Jeg tror psykoterapi er den riktige intervensjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.