AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 Syns det virker som psykdom egentlig ikke påvirker det med å ikke jobbe og det å ha familie og/eller sosialt liv. Jeg trodde egentlig at det var en sammenheng, men det virker jo til at de som er ordentlig syke er de som ikke er late slik at de klarer å jobbe og ha familie og sosialt liv. Mens de som er late ikke jobber og ikke har sosialt liv, og "skylder" på psykdom. Men det er sikkert delte meninger - som ved alt annet... Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det virker som psykdom egentlig ikke påvirker det med å ikke jobbe og det å ha familie og/eller sosialt liv. Jeg trodde egentlig at det var en sammenheng, men det virker jo til at de som er ordentlig syke er de som ikke er late slik at de klarer å jobbe og ha familie og sosialt liv. Mens de som er late ikke jobber og ikke har sosialt liv, og "skylder" på psykdom. Men det er sikkert delte meninger - som ved alt annet... Anonymkode: 3481f...825 Nå generaliserer du litt vel mye. Anonymkode: 88b4c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 35 minutes ago, AnonymBruker said: Nå generaliserer du litt vel mye. Anonymkode: 88b4c...1fe Ja det er jeg egentlig helt enig i. Måtte bare tenke meg om. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 Den 6. mars 2016 at 22.56, AnonymBruker skrev: Syns det virker som psykdom egentlig ikke påvirker det med å ikke jobbe og det å ha familie og/eller sosialt liv. Jeg trodde egentlig at det var en sammenheng, men det virker jo til at de som er ordentlig syke er de som ikke er late slik at de klarer å jobbe og ha familie og sosialt liv. Mens de som er late ikke jobber og ikke har sosialt liv, og "skylder" på psykdom. Men det er sikkert delte meninger - som ved alt annet... Anonymkode: 3481f...825 Hvor tar du dette fra? Ditt eget hode? Hva er det som gjør at du synes det virker slik? Har du dokumentasjon på at de som er sykest også er de som jobber og har et sosialt liv? For det ville jo vært helt banebrytende. Tror du at uføre bare får uføretrygd automatisk? For jeg kan forsikre deg om at det er en stor prosess, som krever både flere forsøk på arbeid/utdanning og mye dokumentasjon fra spesialister. Det er ikke sånn at man bare kan velge å ikke jobbe. Jeg er også av den oppfatning at de fleste mennesker ønsker å prestere noe, føle at de er til nytte og ha et sosialt liv. Anonymkode: dc7dc...ccc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke sånn at man bare kan velge å ikke jobbe. Jo, sånn er det. Arbeidsevnen har veldig mye med vilje å gjøre. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 17 minutes ago, AnonymBruker said: Jo, sånn er det. Arbeidsevnen har veldig mye med vilje å gjøre. Anonymkode: 3481f...825 Helper ikke å ville hvis det ikke er noen som vil ansette deg. Anonymkode: 1183b...f2a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 8 minutes ago, AnonymBruker said: Helper ikke å ville hvis det ikke er noen som vil ansette deg. Anonymkode: 1183b...f2a 1. Har du forsøkt? 2. Har du forsøkt å delta på ting som kan øke sjansen for fremtidig ansettelse? Sosial trening, utdannelse, etc? Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Har du forsøkt? Ja. 1 time siden, AnonymBruker skrev: 2. Har du forsøkt å delta på ting som kan øke sjansen for fremtidig ansettelse? Sosial trening, utdannelse, etc? Anonymkode: 3481f...825 Ja. Anonymkode: 88b4c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 30 minutes ago, AnonymBruker said: Ja. Ja. Anonymkode: 88b4c...1fe Og nå har du gitt opp? Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og nå har du gitt opp? Anonymkode: 3481f...825 Ja. Anonymkode: 88b4c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Ja. Anonymkode: 88b4c...1fe De aller fleste som har trygd har vært gjennom tiltak hvor de har måttet prøve. Det er varierende hvor hardt man prøver. Jo hardere man prøver, jo mer suksess har man. NAV driver ikke å måler hvor hardt man prøver, de måler hva man presterer i praksis. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste som har trygd har vært gjennom tiltak hvor de har måttet prøve. Det er varierende hvor hardt man prøver. Jo hardere man prøver, jo mer suksess har man. NAV driver ikke å måler hvor hardt man prøver, de måler hva man presterer i praksis. Når legerapporten sier "forsøk på å meste arbeidslivet har ført til tildels alvorlig sykdom" samtidig som helsevesenet har null tilbud bortsett fra medisiner (som har liten virkning), gir jeg opp. Anonymkode: 88b4c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 3 minutes ago, AnonymBruker said: Når legerapporten sier "forsøk på å meste arbeidslivet har ført til tildels alvorlig sykdom" samtidig som helsevesenet har null tilbud bortsett fra medisiner (som har liten virkning), gir jeg opp. Anonymkode: 88b4c...1fe Ja, men dette handler ikke om deg, det handler om at hvor hardt man prøver påvirker suksessen, og at mange kanskje burde prøvd hardere. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, sånn er det. Arbeidsevnen har veldig mye med vilje å gjøre. Anonymkode: 3481f...825 Man får ikke erklæring fra spesialist om at man ikke er arbeidsfør, dersom grunnen er at man egentlig er det, men ikke har vilje. Det er nettopp slike en uføreprosess siler ut. Så vil man ikke, må man. Så det du påstår har ikke rot i virkeligheten. Arbeidsevnen har med helsen å gjøre, og her er det ikke bare viljen til å bli kvitt plagene det står på. Noen ganger må man akseptere at man er syk og leve best mulig med de plagene man har. At andre ikke ha kunnskap nok til å forstå dette, er deres problem. De burde uansett være glad for at de har helse og jobb, noe de fleste skulle gitt alt for å få. Anonymkode: dc7dc...ccc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men dette handler ikke om deg, det handler om at hvor hardt man prøver påvirker suksessen, og at mange kanskje burde prøvd hardere. Anonymkode: 3481f...825 Skal man prøve så hardt at man blir syk/sykere av det? Anonymkode: 88b4c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 43 minutes ago, AnonymBruker said: Man får ikke erklæring fra spesialist om at man ikke er arbeidsfør, dersom grunnen er at man egentlig er det, men ikke har vilje. Det er nettopp slike en uføreprosess siler ut. Så vil man ikke, må man. Så det du påstår har ikke rot i virkeligheten. Arbeidsevnen har med helsen å gjøre, og her er det ikke bare viljen til å bli kvitt plagene det står på. Noen ganger må man akseptere at man er syk og leve best mulig med de plagene man har. At andre ikke ha kunnskap nok til å forstå dette, er deres problem. De burde uansett være glad for at de har helse og jobb, noe de fleste skulle gitt alt for å få. Anonymkode: dc7dc...ccc Jeg syns dette blir veldig naivt. Jeg har heller aldri sagt at det bare står på viljen, jeg sier at viljen har mye med saken å gjøre. Såklart de aller fleste på uføre kvalifiserer for en diagnose. Men det er ikke diagnoser som gir trygd, det er arbeidsevnen. Og måling av arbeidsevnen påvirkes veldig av hvordan man bruker viljen. 19 minutes ago, AnonymBruker said: Skal man prøve så hardt at man blir syk/sykere av det? Anonymkode: 88b4c...1fe De fleste har restarbeidsevne som de ikke bruker. Det er heller ikke snakk om å prøve hardere noe lignende å presse seg på treningssenter, men det å gjøre ting som er konstruktive for helsa og arbeidsevnen. Når mange bare sitter hjemme og glor i skjermen så gjør man ikke det. Jeg gjør ikke det, jeg gjør ikke konstruktive ting. Jeg har dårlig vilje. Men jeg har ikke en tankegang om at man ikke kan noe for noe som helst, ikke kan gjøre noe som helst, har gjort 100% av det som er mulig etc, og at systemet er feilfritt. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette blir veldig naivt. Jeg har heller aldri sagt at det bare står på viljen, jeg sier at viljen har mye med saken å gjøre. Såklart de aller fleste på uføre kvalifiserer for en diagnose. Men det er ikke diagnoser som gir trygd, det er arbeidsevnen. Og måling av arbeidsevnen påvirkes veldig av hvordan man bruker viljen. De fleste har restarbeidsevne som de ikke bruker. Det er heller ikke snakk om å prøve hardere noe lignende å presse seg på treningssenter, men det å gjøre ting som er konstruktive for helsa og arbeidsevnen. Når mange bare sitter hjemme og glor i skjermen så gjør man ikke det. Jeg gjør ikke det, jeg gjør ikke konstruktive ting. Jeg har dårlig vilje. Men jeg har ikke en tankegang om at man ikke kan noe for noe som helst, ikke kan gjøre noe som helst, har gjort 100% av det som er mulig etc, og at systemet er feilfritt. Anonymkode: 3481f...825 Hva hjelper det når ingen vil ansette en (og det er heller ikke slik at det er flusst med slike småstillinger). Jeg har søkt på masse jobber og vært på intervjuer, uten å få jobb. Anonymkode: 88b4c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 11 minutes ago, AnonymBruker said: Hva hjelper det når ingen vil ansette en (og det er heller ikke slik at det er flusst med slike småstillinger). Jeg har søkt på masse jobber og vært på intervjuer, uten å få jobb. Anonymkode: 88b4c...1fe En kan gjøre seg mer attraktiv for arbeidsmarkedet, f.eks. ved å ta utdannelse, eller delta i ulike opplegg fra NAV, som utplassering eller opptrening i vernet bedrift. Man kan trene kroppen for å komme i god form, det gjør godt inntrykk hos arbeidsgiver i jobbsøken, og øker prestasjonsnivået. Man kan begynne å utfordre seg selv sosialt gjennom klubb/forening/kurs eller kommunale tilbud. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En kan gjøre seg mer attraktiv for arbeidsmarkedet, f.eks. ved å ta utdannelse, eller delta i ulike opplegg fra NAV, som utplassering eller opptrening i vernet bedrift. Man kan trene kroppen for å komme i god form, det gjør godt inntrykk hos arbeidsgiver i jobbsøken, og øker prestasjonsnivået. Man kan begynne å utfordre seg selv sosialt gjennom klubb/forening/kurs eller kommunale tilbud. Anonymkode: 3481f...825 Nytter lite hvis en har en uhelbredlig lidelse. Det finnes heller ikke arbeid til alle. Men du kan sikkert ha nytte av disse rådene selv. Anonymkode: 5e033...b4a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 Skrevet 8. mars 2016 2 minutes ago, AnonymBruker said: Nytter lite hvis en har en uhelbredlig lidelse. Det finnes heller ikke arbeid til alle. Men du kan sikkert ha nytte av disse rådene selv. Anonymkode: 5e033...b4a Mange med uhelbredelige lidelser jobber... nei, det finnes ikke arbeids til alle, men hvis man vil jobbe så kan man prøve, det er det denne saken dreier seg om, at det går an å prøve, hvis man vil, ikke at man må jobbe. Vi snakker om at viljen har betydning. Ikke at man må jobbe. Anonymkode: 3481f...825 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.