Gå til innhold

Psykdom og jobb og familie/sosialt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan gjøre seg mer attraktiv for arbeidsmarkedet, f.eks. ved å ta utdannelse, eller delta i ulike opplegg fra NAV, som utplassering eller opptrening i vernet bedrift.

Jeg har det, men det ble avsluttet før tiden fordi det ble ansett som "uhensiktsmessig".

Man kan trene kroppen for å komme i god form,

Jeg er allerede i god form. Har gått ned 25 kilo, og går ti-femten km tur hver dag.

det gjør godt inntrykk hos arbeidsgiver i jobbsøken, og øker prestasjonsnivået. Man kan begynne å utfordre seg selv sosialt gjennom klubb/forening/kurs eller kommunale tilbud

Liten vits hvis en blir dårligere av det.

Anonymkode: 88b4c...1fe

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange med uhelbredelige lidelser jobber...

Det kommer helt an på hvordan lidelsen påvirker arbeidseven, og mulighetene på det åpne arbeidsmarkedet.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, det finnes ikke arbeids til alle, men hvis man vil jobbe så kan man prøve, det er det denne saken dreier seg om, at det går an å prøve, hvis man vil, ikke at man må jobbe. Vi snakker om at viljen har betydning. Ikke at man må jobbe.

Anonymkode: 3481f...825

Du får snakke for deg selv.

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg snakker ikke om enkeltpersoner; jeg mener det følgende på generelt basis:

1.1. Det er alltids mer man kan gjøre; stort eller lite.

1.2: Jeg tror mange uføre har lav viljestyrke.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg snakker ikke om enkeltpersoner; jeg mener det følgende på generelt basis:

1.1. Det er alltids mer man kan gjøre; stort eller lite.

Det er det sikkert. Men om det fører til jobb er noe annet.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1.2: Jeg tror mange uføre har lav viljestyrke.

Det vet jeg ingen ting om. Men jeg tror nok mange uføre klassifiserer til det som kalles "taper".

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er det sikkert. Men om det fører til jobb er noe annet.

Det er det, men det vet man ikke. Hvis man starter i det små kan ting utvikle seg over tid.

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Det vet jeg ingen ting om. Men jeg tror nok mange uføre klassifiserer til det som kalles "taper".

Ja, enig. Men det er nå ikke et presist definert begrep.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan gjøre seg mer attraktiv for arbeidsmarkedet, f.eks. ved å ta utdannelse, eller delta i ulike opplegg fra NAV, som utplassering eller opptrening i vernet bedrift. Man kan trene kroppen for å komme i god form, det gjør godt inntrykk hos arbeidsgiver i jobbsøken, og øker prestasjonsnivået. Man kan begynne å utfordre seg selv sosialt gjennom klubb/forening/kurs eller kommunale tilbud.

Poenget er at mange av disse tingene er vanskelig om man er alvorlig psykisk syk. 

Anonymkode: dc7dc...ccc

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange med uhelbredelige lidelser jobber... nei, det finnes ikke arbeids til alle, men hvis man vil jobbe så kan man prøve, det er det denne saken dreier seg om, at det går an å prøve, hvis man vil, ikke at man må jobbe. Vi snakker om at viljen har betydning. Ikke at man må jobbe.

Mange som er uføre har da tidligere prøvd masse, både utdanning og jobb. Det er vel disse som har en vilje, men til slutt så innser man at det ikke går å fungere i jobb. De færreste ønsker å bli uføre, få dårlig økonomi, tape sosialt og fæmiliært. Jeg ser ikke at dette er noe mange trakter etter. Det finnes alltid noen råtne epler, men man bør ikke dra alle over en kam.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mange som er uføre har da tidligere prøvd masse, både utdanning og jobb. Det er vel disse som har en vilje, men til slutt så innser man at det ikke går å fungere i jobb. De færreste ønsker å bli uføre, få dårlig økonomi, tape sosialt og fæmiliært. Jeg ser ikke at dette er noe mange trakter etter. Det finnes alltid noen råtne epler, men man bør ikke dra alle over en kam.

Takk for IQen din, som gjør deg i stand til å forstå andres poenger.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutes ago, AnonymBruker said:

Til TS: God bedring 

Takk, vi med diagnose bør jo bli ønsket god bedring.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, vi med diagnose bør jo bli ønsket god bedring.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Lykke til.

Hm, denne har nok blitt postet feil, har sett den flere steder i dag...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...