Gå til innhold

Hvordan gjenkjenne en psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hadde et beinbrudd før jul, og fikk tramadol/tramgesic (ikke sterkeste) og Ibux/parasept (1g begge to)oss kona før ambulansen kom pga smertene. Fikk deretter to sprøyter morfin av ambulansen. Føltes som en smell i toppen, hvoretter humør og virkelighetsoppfattelsen tydeligvis(så folks/pleieres reaksjon og forklaringer mens jeg avbrøt og protesterte mot medisinene som ga meg mengde negative oppfattelser av selv høflig hjelp). Valgte å skrive meg ut av frykt/angst. Fikk komme tilbake dagen etter og måtte ta imot mere tramadol og ffortynnende sprøyter. Så på kona at min oppførsel og prat var mindre bra... Så trappet jeg ned smertestillende på et par dager, og fikk kona til å kjøre meg til hasjinnkjøp. Og der sliter jeg med hva som er sant og psykose plutselig. Fikk antagelig trekk med hasj der de solgte, som utløste det?

Nå lurer jeg på hvordan jeg vet hvor mye hasj vi fikk med oss hjem... Innbiller meg at de slengte en halv kilo til oss, og skulle bare handle et par gram... I påfølgende dager trakk jeg meg unna våre dyr og kone til gjesterommet, og røyka antageligvis i dagevis(kanskje et par uker?).

dette endte med at jeg hver natt hadde forskjellige fæle mareritt om vår handletur(men samme mengde, halv kilo, gikk igjen i drømmen, med en mengde forskjellige fæle slutter på)

I dagevis, eller par uker ba jeg kona slutte gi meg hasj pga marerittene. Og begynte slite med å kvitte meg med "drømmen om grusomme ulovlige innkjøpet på en halv kilo", og ba kona ta med seg den halve kiloen i retur og holde slikt og medisiner med rød trekant unna meg og huset. 

Og hun ble illsint og sa jeg var syk, og burde snakke med en lege og dro i dekning oss en venninne.(har ikke nådd henne etter det...)

tok kontakt med døgnpsykiatrisk avdeling og ble innlagt. Var dær to tre uker og fikk serkvell 300mg pluss fire evt med samme type bare femti mg. Ble gradvis bedre, og har nå vært to uker hjemme alene med psykiatri to ggr uka.

Fårstår det slik på kona og pleiere at jeg har fått et medisinutløst psykose pga posttraumatiskstress jeg ble utsatt for under barndom og for 25-åring siden.

spørsmålet mitt: hvordan gjenkjenne en psykose, og skille den fra virkelig hendelse? Vil gjerne vite sannheten, var det et par gram, eller halv kilo. Det vil forklare megselv graden av virkelighetsforstyrrelse, og hjelpe meg i videre behandling. For ikke nevne hvor urettferdig jeg har behandla kona under mitt sykdomsbilde. Har vært hos politi for å be dem sjekke om hvor mye jeg har egentlig handlet(men de er ikke rask nok med svaret, pga etterforskning av dette.), og for å få hjelp ifall jeg var så syk at jeg fikk halv kilo istedet for par gram.

skjønner nå at rus må unngås for en hver pris, ihvertfall.

men hvordan finner jeg ut hva drøm(2 eller 500gram) som er sann... Og om kona eller de vi var hos utnytter at jeg var syk?

dro somsagt til politi og melde meg og sa disse overnevnte ting, og ba om hjelp å finne ut hvilken av de historiene mine som er sannhet.

har store hull i hukommelsen etter nyttår, og lurer på om hukommelsen kommer tilbake i korrekt versjon?

og har grublet i hele dag på jakt etter det jeg er usikker på :(

kan lite om disse lidelsene, og håper dere har noe triks for å skille psykose og virkelighet i slike stressende situasjoner jeg har hatt i to tre mnd.

Mvh.forrvirret de lux

Anonymkode: a4caf...c1e

Skrevet

500 g hasj, hva hadde det kostet? 50.000 kr? Er det noe du savner fra kontoen eller madrassen? :P

AnonymBruker
Skrevet

55.000kr i kredit... :(

Mareritt uansett om sant eller psykose...

er hvertfall sikker på at jeg har vært syk!

AnonymBruker
Skrevet

Kun uttak på under tusen på kontoen...

hvor sannsynlig er det at psykosen. Er så virkelighetsnær og detaljert?

Hvordan kan man luke vekk psykosen og finne virkelige hendelse?

Skrevet

Når en pepperkakebaker

Baker pepperbakekaker

Tar han først en stekegryte

Og et kilo margarin

Oppi gryta smelter smøret

Og det neste han må gjøre

Er å røre sammen smøret med

En teskje med farin

Og mens smør og sukker skummer

Tar han åtte eggeplommer

Som han rører rundt i gryta

Med en kilo hvetemjøl

Og til slutt i gryta slepper

Han til slutt en kilo pepper

Og så rører han omkring

og tømmer deigen på en fjøl.

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Kun uttak på under tusen på kontoen...

hvor sannsynlig er det at psykosen. Er så virkelighetsnær og detaljert?

Hvordan kan man luke vekk psykosen og finne virkelige hendelse?

Fra spøk til alvor: du får nok ikke 500 g hasj gratis...

Skrevet

Ser den, men ble mistenksom på både overnevnte sak, og kona og de som vi handla oss, ettersom en sms frahemmlig avsender ber truende om å få tilbake ting eller penger... Og kona unngår meg selvfølgelig etter overnevnte, stakkars .

Er det mulig at hodet finner på slik virkelighetsnær psykose og at jeg er paranoid el.l. I tillegg? 

Skrevet

Festlig sang, men pepper var og har ikke vært inni bildet :)

Skrevet
14 minutes ago, Sico69 said:

Ser den, men ble mistenksom på både overnevnte sak, og kona og de som vi handla oss, ettersom en sms frahemmlig avsender ber truende om å få tilbake ting eller penger... Og kona unngår meg selvfølgelig etter overnevnte, stakkars .

Er det mulig at hodet finner på slik virkelighetsnær psykose og at jeg er paranoid el.l. I tillegg? 

Jeg vet ikke så mye om hvordet det fungerer, sikkert mulig at man kan få hasj på "kreditt"... syns du må snakke med DPS om dette. Det er en helseskadelig situasjon å være i, sett at du skylder penger til en langer. Men jeg vil tro det er noe du innbiller deg. En psykose er jo ofte som et mareritt, dvs. det dreier seg om ting en frykter.

16 minutes ago, Sico69 said:

Festlig sang, men pepper var og har ikke vært inni bildet :)

Sterke saker uansett. :)

Skrevet

Min erfaring er at hukommelsen er borte for alltid 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Annkarin skrev:

Min erfaring er at hukommelsen er borte for alltid 

AnonymBruker
Skrevet

Ganske grusomt for de rundt meg, eller bedre sagt VAR RUNDT meg... Stakkars kona mi!

Får prøve dps imorgen , og bare prøve akseptere at de trekkene hasj ødela husken permanent.

..og unngå rus for framtiden! 

Takk for info, pittelitt lettere få sove til imorgen etter deres svar :)

Permanent vekk, var ei brukbar straff for røyken kan man si :( 

takk for svarene sålangt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...