AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 Er det sånn at det er 2 subtyper av asperger; én type som f.eks. knapt skjønner at det er uhøflig å vekke folk om natten for å skravle, og en annen type som kan føre lange samtaler med doble betydninger relatert til personkarakteristikk? Hadde vært fint å fått svar fra fagperson på dette, det er jo det dette forumet er til for, liksom, å lære. Anonymkode: c4daa...5ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 Virker litt underlig at 2 "autister" liksom klarer å rotte seg sammen mot en person og fører lange samtaler om noe helt annet enn det bokstavelige...... men hva vet jeg. Lykke til. Anonymkode: c4daa...5ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn at det er 2 subtyper av asperger; én type som f.eks. knapt skjønner at det er uhøflig å vekke folk om natten for å skravle, og en annen type som kan føre lange samtaler med doble betydninger relatert til personkarakteristikk? Hadde vært fint å fått svar fra fagperson på dette, det er jo det dette forumet er til for, liksom, å lære. Anonymkode: c4daa... ikke vanlig at aspere vekker folk om natta for å preike (tror jeg). hva slags samtaler om personkarakterestikk tenker du på? Anonymkode: 59944...bf4 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 Personer med samme diagnose kan være svært ulike. Dette gjelder ikke bare Asperger, men alle diagnoser. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn at det er 2 subtyper av asperger; én type som f.eks. knapt skjønner at det er uhøflig å vekke folk om natten for å skravle, og en annen type som kan føre lange samtaler med doble betydninger relatert til personkarakteristikk? Hadde vært fint å fått svar fra fagperson på dette, det er jo det dette forumet er til for, liksom, å lære. Anonymkode: c4daa...5ba Hei! Jeg tror det vanlige er å ikke greie å sette seg inn i andres situasjon, uten at man teoretisk har forbedret sine evner til å gjøre dette. Jeg tror faktisk ikke det fins aspergere som fører lange samtaler med doble betydninger relatert til personkarakteristikk, ja om det ikke er en egen skrevet morsom tekst,man har brukt tid på å tenke gjennom, spontant tror jeg ingen med asperger får til noe sånt. Ut over det er vi med asperger veldig forskjellige. Jeg var den som vekket andre om natten, for å si noe, men jeg gjør ikke det lenger etter en fornuftig forklaring på den saken. På en måte så enkelt og så vanskelig kan det være. Endret 9. mars 2016 av Madelenemie 0 Siter
FGT Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 Den 09.03.2016 at 18.09, Madelenemie skrev: Hei! Jeg tror det vanlige er å ikke greie å sette seg inn i andres situasjon, uten at man teoretisk har forbedret sine evner til å gjøre dette. Jeg tror faktisk ikke det fins aspergere som fører lange samtaler med doble betydninger relatert til personkarakteristikk, ja om det ikke er en egen skrevet morsom tekst,man har brukt tid på å tenke gjennom, spontant tror jeg ingen med asperger får til noe sånt. Ut over det er vi med asperger veldig forskjellige. Jeg var den som vekket andre om natten, for å si noe, men jeg gjør ikke det lenger etter en fornuftig forklaring på den saken. På en måte så enkelt og så vanskelig kan det være. Skjønte ikke helt hva du mente med den setningen, "ja om det ikke er en egen skrevet morsom tekst, man har brukt tid på å tenke gjennom, spontant tror jeg ingen med asperger får til noe sånt." 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 3 timer siden, FGT skrev: Skjønte ikke helt hva du mente med den setningen, "ja om det ikke er en egen skrevet morsom tekst, man har brukt tid på å tenke gjennom, spontant tror jeg ingen med asperger får til noe sånt." Skjønner ingenting av setningene til hun jeg heller.. sjeldent det gir noen mening Anonymkode: d24ee...282 0 Siter
slabbedask Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 3 timer siden, FGT skrev: Skjønte ikke helt hva du mente med den setningen, "ja om det ikke er en egen skrevet morsom tekst, man har brukt tid på å tenke gjennom, spontant tror jeg ingen med asperger får til noe sånt." Det betyr at aspergere ikke er så flinke muntlige spontakt "på direkten", men er flinkere skriftlig når man har tid til å tenke igjennom det en skal si. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ingenting av setningene til hun jeg heller.. sjeldent det gir noen mening Anonymkode: d24ee...282 Setningen er lett å forstå og den gir mening. Hun skriver at hun tror ingen aspergere klarer å skrive en morsom tekst med dobbel betydning helt spontant. Kun hvis man har brukt tid på å tenke gjennom det. Endret 10. mars 2016 av Nicklusheletida 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 Det er slabbedask som kommer med den riktige forklaringen. Ble litt feil det jeg skrev. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 4 timer siden, FGT skrev: Skjønte ikke helt hva du mente med den setningen, "ja om det ikke er en egen skrevet morsom tekst, man har brukt tid på å tenke gjennom, spontant tror jeg ingen med asperger får til noe sånt." Hei! Se svar til Slabbedask, han forklarte hva jeg mente, ogs[ nicklausheletida egentlig også:-) 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: Hei! Se svar til Slabbedask, han forklarte hva jeg mente, ogs[ nicklausheletida egentlig også:-) Jeg leste først bare det som var sitert uten å lese hele sammenhengen skikkelig Men det var lett å forstå. Du er en god skribent 1 Siter
FGT Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 Hvis det var det du mente, var det ikke rart at jeg ikke skjønte hva du mente med det. Spontanitet kan mange ha i hvert fall, for det om de har Asperger . Mye beror på hva en har innabords ( innsikt, kunnskap, erfaring ) og trygg en føler seg på seg selv. Og ikke minst personligheten 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ingenting av setningene til hun jeg heller.. sjeldent det gir noen mening Anonymkode: d24ee...282 Kanskje du også har asperger? Anonymkode: 0d407...1b7 0 Siter
frosken Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ingenting av setningene til hun jeg heller.. sjeldent det gir noen mening Anonymkode: d24ee...282 Kanskje du har en form for forståelsesvansker? 0 Siter
FGT Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 Jeg skjønte jo hva som sto der, men hva hun la i det hun skrev 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 15 timer siden, FGT skrev: Hvis det var det du mente, var det ikke rart at jeg ikke skjønte hva du mente med det. Spontanitet kan mange ha i hvert fall, for det om de har Asperger . Mye beror på hva en har innabords ( innsikt, kunnskap, erfaring ) og trygg en føler seg på seg selv. Og ikke minst personligheten ok, det er jeg ikke enig i., :-) Det ligger ikke til diagnosen å være spontan, det blir som å si at en med adhd har god konsentrasjon. 1 Siter
slabbedask Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev: ok, det er jeg ikke enig i., :-) Det ligger ikke til diagnosen å være spontan, det blir som å si at en med adhd har god konsentrasjon. Jepp. 1 Siter
Trine Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 7 minutter siden, Madelenemie skrev: ok, det er jeg ikke enig i., :-) Det ligger ikke til diagnosen å være spontan, det blir som å si at en med adhd har god konsentrasjon. Nei, nå er du frekk. Jeg klarer konsentrere meg ihvertfall i 10 sekunder 2 Siter
Madelenemie Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, Trine skrev: Nei, nå er du frekk. Jeg klarer konsentrere meg ihvertfall i 10 sekunder Noe annet, min datter har faktisk "bare" adhd, og nok vansker med det, men det flotte er at hun kjenner seg igjen i alt i adhd, og ca 10% av hva angår asperger. (hun har nok ikke asperger, bra er jo det, og psykiateren sa ikke at han forstod at asperger er satt på henne, men adhd ja, absolutt) Men da vi var ute nå, hun hjelper meg myye, jeg kan holde i henne, hun betaler med kortet mitt, beroligere meg når jeg ikke tror jeg kommer ut på hovedveier:-(, holder oversikten når jeg er stresset av lyder:-( ler når jeg forklarer noe, ,.... da vi var hos psykiateren lo hun da jeg svarte psykiateren på hans spørsmål om jeg ville se en film om Elvanse, jeg svarte han, "nei takk den har jeg sett ", da lo hun, psykiateren litt også, jeg spurte dem hvorfor de lo, og de svarte ikke, men psykiateren henvendte seg til min datter og sa istedet "din mor er veldig søt", da sa min datter, "ja" mens hun lo, med nesten lukkede øyne. Jeg ville ikke forstyrre, så jeg insisterte ikke på noe svar, men i dag tidlig, pga av noe, spurte jeg henne, hvorfor de lo, da sa hun at psykiaterens spørsmål var ikke helt ment sånn at jeg skulle ta det bokstavelig, så da jeg takket nei til å se filmen, ble det komisk, fordi det var hennes time og hun hadde ikke sett filmen. Det er da litt rart for meg at han så på meg, spurte meg, "vil du se den filmen om elvanse". Selvsagt vil jeg ikke se en film om et legmiddel jeg så for to uker siden. Min datter er så glad etter at hun fikk diagnosen adhd, og medisiner, hun er en ny og helt organisert person:-) Før hjalp hun meg mye, hun er nok det en mor kan kjenne som drømmedatter, hun ler av ting, men det er fordi hun syns jeg er litt rar, men alt det tåler hun, hun bare kjenner ikke at hun er sånn. Jeg sa til psykiateren, han spurte meg om jeg trodde min datter har asperger, da svarte jeg at "noe er det jo, og jeg har bare tenkt at jeg er en veldig god mor som har klart å få et så sosialt sperger barn". Da sa psykiateren at jeg hadde vært veldig flink, fordi jeg tar tak i ting, og mye mer forklarte han, I tillegg til dette sa min datter til meg i dag at jeg har lite øyekontakt, at jeg er så konsentrert og nøyaktig, og på feks hans kontor, jeg forklarte ting, slik på detaljnivå, og anvendte fagord, som om det var noe alle i verden visste om. Så jeg har skikkelig asperger jeg, skikkelig, skikkelig. Men jeg bryr meg ikke om det, i følge mine barn ligner jeg på en sheldon i Big Bang theroy, det sier de nok fordi de en gang ble vekket om natten, du vet det første inntrykket man gir, kan henge ved en. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.