Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, Madelenemie skrev:

Noe annet,

min datter har faktisk "bare" adhd, og nok vansker med det, men det flotte er at hun kjenner seg igjen i alt i adhd, og ca 10% av hva angår asperger. (hun har nok ikke asperger, bra er jo det, og psykiateren sa ikke at han forstod at asperger er satt på henne, men adhd ja, absolutt) Men da vi var ute nå, hun hjelper meg myye, jeg kan holde i henne, hun betaler med kortet mitt, beroligere meg når jeg ikke tror jeg kommer ut på hovedveier:-(, holder oversikten når jeg er stresset av lyder:-(  ler når jeg forklarer noe, ,.... da vi var hos psykiateren lo hun da jeg svarte psykiateren på hans spørsmål om jeg ville se en film om Elvanse, jeg svarte han, "nei takk den har jeg sett ", da lo hun, psykiateren litt også, jeg spurte dem hvorfor de lo, og de svarte ikke, men psykiateren henvendte seg til min datter og sa istedet "din mor er veldig søt", da sa min datter, "ja" mens hun lo, med nesten lukkede øyne. Jeg ville ikke forstyrre, så jeg insisterte ikke på noe svar, men i dag tidlig, pga av noe, spurte jeg henne, hvorfor de lo, da sa hun at psykiaterens spørsmål var ikke helt ment sånn at jeg skulle ta det bokstavelig, så da jeg takket nei til å se filmen, ble det komisk, fordi det var hennes time og hun hadde ikke sett filmen.

Det er da litt rart for meg at han så på meg, spurte meg, "vil du se den filmen om elvanse".

Selvsagt vil jeg ikke se en film om et legmiddel jeg så for to uker siden.

Min datter er så glad etter at hun fikk diagnosen adhd, og medisiner, hun er en ny og helt organisert person:-)

Før hjalp hun meg mye, hun er nok det en mor kan kjenne som drømmedatter, hun ler av ting, men det er fordi hun syns jeg er litt rar, men alt det tåler hun, hun bare kjenner ikke at hun er sånn.

Jeg sa til psykiateren, han spurte meg om jeg trodde min datter har asperger, da svarte jeg at "noe er det jo, og jeg har bare tenkt at jeg er en veldig god mor som har klart å få et så sosialt sperger barn". Da sa psykiateren at jeg hadde vært veldig flink, fordi jeg tar tak i ting, og mye mer forklarte han, 

I tillegg til dette sa min datter til meg i dag at jeg har lite øyekontakt, at jeg er så konsentrert og nøyaktig, og på feks hans kontor, jeg forklarte ting, slik på detaljnivå, og anvendte fagord, som om det var noe alle i verden visste om.

Så jeg har skikkelig asperger jeg, skikkelig, skikkelig. Men jeg bryr meg ikke om det, i følge mine barn ligner jeg på en sheldon i Big Bang theroy, det sier de nok fordi de en gang ble vekket om natten, du vet det første inntrykket man gir, kan henge ved en.

Det var kanskje, på en måte, enkelt for dem å sette asperger-diagnose på henne siden du har det. Det er endel symptomer som er like ved asperger og adhd (spesielt på jenter). De tingene jeg kjente meg igjen i ved asperger fant jeg etterhvert ut at også er symptomer på adhd. Nå er vel dette den samme psykiateren som ikke forsto at du hadde asperger, det er nok ikke hans sterke side ;) Men at hun kjenner seg igjen i 10% av asperger og alt ved adhd sier jo sitt, mener jeg ihvertfall. Håper hun får god hjelp av medisinene.

Haha, ja du har skikkelig, skikkelig asperger ;) Men om du ligner på Sheldon, tja. Du ligner litt, men du er nok mer stille og beskjeden enn det han er, tror jeg. Du er mer omtenksom, bryr deg mer om andre mennesker.

Madelenemie
Skrevet
7 timer siden, Trine skrev:

Det var kanskje, på en måte, enkelt for dem å sette asperger-diagnose på henne siden du har det. Det er endel symptomer som er like ved asperger og adhd (spesielt på jenter). De tingene jeg kjente meg igjen i ved asperger fant jeg etterhvert ut at også er symptomer på adhd. Nå er vel dette den samme psykiateren som ikke forsto at du hadde asperger, det er nok ikke hans sterke side ;) Men at hun kjenner seg igjen i 10% av asperger og alt ved adhd sier jo sitt, mener jeg ihvertfall. Håper hun får god hjelp av medisinene.

Haha, ja du har skikkelig, skikkelig asperger ;) Men om du ligner på Sheldon, tja. Du ligner litt, men du er nok mer stille og beskjeden enn det han er, tror jeg. Du er mer omtenksom, bryr deg mer om andre mennesker.

Takk:rolleyes:

Ja jeg bryr meg mye mer om andre enn andre vet!

Tja nå sa psykiateren også denne gangen at jeg var søt, ikke direkte til meg, men til min datter, han sa, " din mor er søt", min datter svarte ja. Det føltes som om de var på bølgelengde og det var noe som gikk meg, det man kaller, hus forbi.

Jeg tror han snakker om noe annet enn utseendet, han syns min væremåte er søt tror jeg. (dette er min tolkning, det kan jo være utseende, men tenker man på min alder, og hans alder så lurer jeg på om ikke det er noe annet...om du skjønner)

Men nå har han lest om asperger og takket for avhandlingen han fikk av meg, som han fant interessant, har han skjønt at også søte kvinner kan ha asperger:rolleyes:

Men egentlig er jeg skikkelig lei meg nå, så jeg klarer ikke skrive mere om andre ting enn det som opprører meg.

Skrevet
15 minutter siden, Madelenemie skrev:

Takk:rolleyes:

Ja jeg bryr meg mye mer om andre enn andre vet!

Tja nå sa psykiateren også denne gangen at jeg var søt, ikke direkte til meg, men til min datter, han sa, " din mor er søt", min datter svarte ja. Det føltes som om de var på bølgelengde og det var noe som gikk meg, det man kaller, hus forbi.

Jeg tror han snakker om noe annet enn utseendet, han syns min væremåte er søt tror jeg. (dette er min tolkning, det kan jo være utseende, men tenker man på min alder, og hans alder så lurer jeg på om ikke det er noe annet...om du skjønner)

Men nå har han lest om asperger og takket for avhandlingen han fikk av meg, som han fant interessant, har han skjønt at også søte kvinner kan ha asperger:rolleyes:

Men egentlig er jeg skikkelig lei meg nå, så jeg klarer ikke skrive mere om andre ting enn det som opprører meg.

Han mente nok at du har en søt væremåte. Det passer ihvertfall om han sa det da du takket nei til å se filmen om elvanse.

Hva er det som opprører deg?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Han mente nok at du har en søt væremåte. Det passer ihvertfall om han sa det da du takket nei til å se filmen om elvanse.

Hva er det som opprører deg?

:-(

Det meste jeg har jobbet for å gi han jeg elsker er ødelagt:-(

Jeg ville gi min mann en suprise, men min morsfamilie ødela alt.

Jeg skal gjøre så godt jeg kan i morgen, men jeg ser det blir ikke mulig, slik jeg tenkte på så kort tid.

Altså alt er på plass, av mat m.m. men jeg må være toastmaster selv, pluss vertinne og jeg har ikke begreper om hvordan jeg skal gjøre det alle disse oppgavene alene.

Men jeg gir meg ikke, de kan ødelegge så mye de vil, jeg gjennomfører alt! stotrende og stammende og uforberedt, jeg gjør det kun fordi jeg har planlagt dette og jeg elsker han.

Men jeg skal ikke lenger ha kontakt med min morsfamilie, de har såret meg en gang for mye, ikke ,meg personlig, men barnet mitt, stygge ord hørte jeg, ord hun ikke fortjener og ikke trenger, da stoppet mitt forhold til dem.

Jeg venner meg til det, et liv uten dem er nok i lengden det beste for alle oss.

Anonymkode: 1cf10...022

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:-(

Det meste jeg har jobbet for å gi han jeg elsker er ødelagt:-(

Jeg ville gi min mann en suprise, men min morsfamilie ødela alt.

Jeg skal gjøre så godt jeg kan i morgen, men jeg ser det blir ikke mulig, slik jeg tenkte på så kort tid.

Altså alt er på plass, av mat m.m. men jeg må være toastmaster selv, pluss vertinne og jeg har ikke begreper om hvordan jeg skal gjøre det alle disse oppgavene alene.

Men jeg gir meg ikke, de kan ødelegge så mye de vil, jeg gjennomfører alt! stotrende og stammende og uforberedt, jeg gjør det kun fordi jeg har planlagt dette og jeg elsker han.

Men jeg skal ikke lenger ha kontakt med min morsfamilie, de har såret meg en gang for mye, ikke ,meg personlig, men barnet mitt, stygge ord hørte jeg, ord hun ikke fortjener og ikke trenger, da stoppet mitt forhold til dem.

Jeg venner meg til det, et liv uten dem er nok i lengden det beste for alle oss.

Leste det andre innlegget rett etter at jeg svarte i denne tråden. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Merker jeg blir litt sint over at voksne mennesker kan oppføre seg slik. Jeg håper virkelig det blir bedre for deg fremover. Kanskje barna dine kan hjelpe deg?

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Trine skrev:

Leste det andre innlegget rett etter at jeg svarte i denne tråden. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Merker jeg blir litt sint over at voksne mennesker kan oppføre seg slik. Jeg håper virkelig det blir bedre for deg fremover. Kanskje barna dine kan hjelpe deg?

Barna har hjulpet meg mye i dag,

De har lagt armen rundt meg, gitt meg klem og sagt mange fine ting til meg,

Både at talen min er fantastisk, at andre er missunnelige, at det er fantastisk hva jeg har fått på plass, at jeg ikke skal la familien syke meg ut.

Mye.

Så jeg gjennomfører, takket være alle disse snille menneskene som stiller opp og hjelper til uten å rakke ned på meg.

Skrevet (endret)
Den ‎11‎.‎03‎.‎2016 at 17.05, Madelenemie skrev:

ok,

det er jeg ikke enig i., :-)

Det ligger ikke til diagnosen å være spontan, det blir som å si at en med adhd har god konsentrasjon.;)

Jeg  har vært borti  mange mennesker med AS, og noen med AS som er velig spontane, både ungdommer og voksne,  og jeg selv kan vær ofte spontan. Hopper uti ting å stoler på at jeg kan takle det som kommer. De som ikke klarer det kan nok ha mer med usikkerhet og manglende erfaring å gjøre. Tror at det også  kan ha mye  med personligheten å gjøre. Diagnosen har ikke så mange hovedkriterier. "Mangel på spontanitet" er ikke et av hoved kriteriene for AS diagnose.  

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke de samme personene slutte å begynne å snakke om helt andre ting enn det tråden handler om og heler lage en egen tråd??

Anonymkode: d24ee...282

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke de samme personene slutte å begynne å snakke om helt andre ting enn det tråden handler om og heler lage en egen tråd??

Anonymkode: d24ee...282

Dette er en aspie-tråd, vel.

Anonymkode: 59944...bf4

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en aspie-tråd, vel.

Ja jeg mener også at dette er en Asperger tråd , derfor  kommenterer jeg den.

Endret av FGT
Skrevet (endret)
Den ‎09‎.‎03‎.‎2016 at 3.40, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at det er 2 subtyper av asperger; én type som f.eks. knapt skjønner at det er uhøflig å vekke folk om natten for å skravle, og en annen type som kan føre lange samtaler med doble betydninger relatert til personkarakteristikk? Hadde vært fint å fått svar fra fagperson på dette, det er jo det dette forumet er til for, liksom, å lære.

Anonymkode: c4daa...5ba

Skal prøve å gi et svar på det TS har spurt om. For det første, det finnes ikke noe sort og hvitt bilde med AS mennesker, som du legger i de setningene du begynner med, for alle er forskjellige. Selv om det finnes noen i de ytterligheter du nevner, så er det en stor variasjon innen for disse ytterlighetene. For det du spør om har ikke noe med kriteriene for AS å gjøre

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Skal prøve å gi et svar på det TS har spurt om. For det første, det finnes ikke noe sort og hvitt bilde med AS mennesker, som du legger i de setningene du begynner med, for alle er forskjellige. Selv om det finnes noen i de ytterligheter du nevner, så er det en stor variasjon innen for disse ytterlighetene. For det du spør om har ikke noe med kriteriene for AS å gjøre

Hva er hovedkritieriene?

Skrevet

Det seneste kriteriene som direkte har med AS, er fra 2014. Disse hentet jeg frem i senest i fjor.

Skrevet
2 timer siden, FGT skrev:

Det seneste kriteriene som direkte har med AS, er fra 2014. Disse hentet jeg frem i senest i fjor.

IDC-10 ( Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer 2014 ) fra helsedirektoratet under Asperger syndrom :

Tilstanden med usikker nosologisk validitet, kjennetegnet ved kvalitative forstyrrelse av gjensidig sosialt samspill som ved barneautisme, sammen med et begrenset, stereotypt, repetitivt repertoar av interesser og  aktiviteter.
Syndromet atskiller seg fra autisme ved at det ikke foreligger generell forsinkelse, hemming av språket eller kognitiv utvikling.
Tilstanden  er ofte forbundet med uttalt klossethet.
Det er tydelig tendens til at tilstanden vedvarer gjennom ungdomsalderen og inn i voksealderen.
Psykotiske episoder kan opptre tidlig i voksen alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...