Gå til innhold

NHD: hvordan vurderer du åndelighet som sykdom?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes ikke sammenligningen din er helt riktig.

En "vanlig" person med helseangst vet innerst inne at han ikke er alvorlig syk (dvs. man vet med fornuften sin at legen har utelukket sykdom) - men tvilen gnager og gir mye angst. Man tolker uskyldige symptomer som MULIG tegn på sykdom, som gir angst og som man ber legen avkrefte. Derfor har hypokondri og tvangslidelse mange likhetstrekk.

Det er ikke helt uvanlig med hypokondri med psykotiske symptomer. Altså at man er helt overbevist om at man holder på å dø, skriver testamente, planlegger begravelse, osv. De som har det har, eller har ikke, bisarre overbevisninger (f.eks at man blir spist opp fra innsiden av ormer eller holder på å råtne). Det kan variere, men psykose er det uansett.

Innsikt betyr alt. Eier man ikke innsikt, så er man syk, uavhengig av hvordan man fungerer, tror jeg.

Som NHD har sagt, mange med psykose kan fungere helt greit. Jeg har møtt flere slike selv. Personlig tror jeg vi har en psykotisk prinsesse i Norge, men det er det ikke helt politisk korrekt å si.

Ok,

Jeg syns sammenligningen min var fornuftig, men akkurat nå er jeg for trøtt, til å se det annerledes.

Men jeg kommer nok til å tenke på det når jeg legger meg, så skal jeg svare deg mer skikkelig og seriøst.

Apropo prinsessen så er jeg helt uenig med deg, hun er som mange andre "husmødre" med god tid, sånn føler jeg det, fordi så mange mødre i barselpermisjonen, kommer litt på "bærtur", det skjer sikkert med pappaer også, (jeg deltok heldigvis ikke i trillegruppene/kafegruppene) men de fleste jeg vet om er mødre, og du vet det programmet som heter: Der du ikkje skulle tru nokon kunne bu.

Sånn føler og tenker jeg når jeg hører det de sier, da tenker jeg:

Det du ikkje skulle tru nokon kunne si.

Jeg har sagt dette til noen, og det var utrolig lite smart å si, i følge min mann, men jeg vet ikke hvorfor det, det gikk helt fint, nå har jeg til og med blitt invitert i en bursdag, i tillegg smiler og vinker de til meg, det liker jeg:-), så alt er helt ok, derfor syns jeg kommentarer som at jeg sier noe upassende er merkelig, tydeligvis liker mennesker også tydelighet. Min mann kan overfortolke og dramatisere for mye, alt er helt ok, naboene smiler og vinker til meg, til og med inviterte de meg på bursdag, det er jo en bekreftelse på at man blir likt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Personen har vært slik, sammenhengende, i mange år (minst 15 år). Hn har forsøkt å få oss andre til å tro på det samme og overbevise oss om at det er slik. Det klarer hn ikke, men det har gått bra. 

Folk reagerer jo på det, både familien og utenforstående. Men hva skal vi gjøre? Hn kommer jo til å klikke fullstendig om vi sier at dette er sykt, så vi jatter bare med. Men hva om hn får beskjed fra "høyere hold" om at hn må ofre livet sitt, og faktisk gjør det? Det bekymrer meg, for hn har sagt at hn ikke vil bli gammel. Hn er heller ikke redd for å dø, hn gleder seg til det, fordi livet er så fint på den andre siden, sier hn.

For oss andre er ikke dette normalt i hele tatt. Hn sier at når hn får støtet, som hn kaller det, så vil hn bli kallet ut til å helbrede syke folk, og at hn da blir verdenskjent. Folk vil da bli friske bare av å ta på klærne.

Hn har visst ingen plager knyttet til dette selv, bortsett fra til tider plagsomme lyder i hodet og migrene - men hn klager ikke, hn sier det er noe hn må igjennom, og at det går over når hn får det såkalte "støtet". 

Hn skulle egentlig bli uføretrygdet for 20 år siden, NAV ville det sllk, men hn nektet og fant seg jobb. Hn jobber 100 % og er nesten aldri borte fra jobb. Hn skjøtter jobben svært godt. Hn fungerer også bra sosialt, bortsett fra det som er nevnt over.

Anonymkode: f01a7...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Utenomsnakk:

Det er ganske skråsikkert å diagnostisere snåsamannen som narssisist. Han er da bare en i rekken av mange slike healere. Jeg tror ikke på det, men jeg tror da på att intensjonene hans er gode, og han trenger slett ikke være narsissist.

Anonymkode: 70109...97e

Nicklusheletida
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utenomsnakk:

Det er ganske skråsikkert å diagnostisere snåsamannen som narssisist. Han er da bare en i rekken av mange slike healere. Jeg tror ikke på det, men jeg tror da på att intensjonene hans er gode, og han trenger slett ikke være narsissist.

Anonymkode: 70109...97e

Nei, jeg uttaler meg ikke skråsikkert, når jeg bruker ordet TROR.

Skrevet (endret)

Hvis du tror du er Napoleon så er du åpenbart syk slik man definerer ting.

Hvis man tror man snakker med et overnaturlig supervesen som kontrollerer universet hver kveld før man legger seg, fordi man folder hendene og tenker "gode tanker", og at dette har en positiv effekt på den virkelige verden pluss at dette også vil kvalifisere deg til et evig paradis når du dør (mens andre blir grillet)... så er du kanskje like syk.

(selv om det er en veldig stor klubb for personer med samme lidelse som deg).

Endret av Maglor
Skrevet
30 minutter siden, Maglor skrev:

Hvis du tror du er Napoleon så er du åpenbart syk slik man definerer ting.

Hvis man tror man snakker med et overnaturlig supervesen som kontrollerer universet hver kveld før man legger seg, fordi man folder hendene og tenker "gode tanker", og at dette har en positiv effekt på den virkelige verden pluss at dette også vil kvalifisere deg til et evig paradis når du dør (mens andre blir grillet)... så er du kanskje like syk.

(selv om det er en veldig stor klubb for personer med samme lidelse som deg).

Ikke glem at dette vesenet kan lese tanker, plante tanker og ideer, dømme deg for tankekriminalitet, styre dine inntrykk av medmennesker, styre dine handlinger, det holder deg under kontinuerlig overvåking og straffer deg ved det minste avvik fra den 2000 år gamle instruksjonsboken.

Helt psykt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte på et foredrag med en nevrolog en gang, som hadde studert historiske personer som hadde religiøse opplevelser, hørte beskjeder fra Gud osv (feks Jeanne D'Arc). Han mente de led av temporallappsepilepsi og at åpenbaringene deres egentlig var epileptiske anfall.

Anonymkode: 41410...dce

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...