Gå til innhold

Hva skal jeg gi min sønn??

Isolde

Anbefalte innlegg

Min sønn på 17 mnd. veier 7.4 kg og er ca. 75 cm lang. Han har en hjertefeil og legger VELDIG dårlig på seg. Jeg har begynt å gi han en rå eggeplomme og 1/2 avocado hver dag (blander det med det andre han spiser.) han spiser veldig lite. Har du noen gode råd om hva jeg kan "lure" i han sånn at han legger på seg?? Hørte at jeg skulle være forsiktig med for mye fett p.g.a leveren?? Hva er for mye fett da?? Alle som får for mye fett vil vel legge på seg?

Håper på svar med gode råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Isolde,

Sønnen din er både kort og tynn for alderen, og jeg er enig i at noe må gjøres for å få han til å legge på seg. Først vil jeg spørre hvorfor du har blitt bedt om å være forsiktig med fett? Minst 35% av de daglige kaloriene skal komme fra fett mellom 1- og 2-års alderen. Dette er spesielt viktig for at utviklingen av hjernen skal forløpe seg normalt. Fett er jo også det næringsstoffet som gir mest kalorier pr gram, og vil derfor gjøre det lettere for din sønn å få flere kalorier i seg.

Siden han ikke spiser så veldig mye, er det viktig at det han spiser er rikt på kalorier. Det er flott at du kan få i han ½ avocado daglig. Dette gir ca 150 kcal ekstra. Jeg er nok litt mer bekymret for den rå eggeplommen – rett og slett p.g.av faren for bakterier i rå egg. Er det mulig at du kan koke den? 1 eggeplomme gir ca 60 kcal, så det er flott dersom han kan fortsette å få denne sammen med avocadoen.

Har du ellers prøvd div. ernæringspulver for å øke kaloriinnholdet i maten? På apoteket kan du få kjøpt forskjellige typer. Her i USA bruker vi mye en som heter Duocal for å få barn til å legge på seg. Dette er produsert i England, og jeg ville tro at den er å få tak på i Norge også. Du bør spørre på apoteket om de har det, eller noe annet pulver beregnet på barn. 2 spiseskjeer gir ca 85 kcal, og dette blander du ut i 1 glass helmelk. Du kan også blande pulveret inn i annen mat din sønn spiser/drikker.

Dersom sønnen din drikker mye juice, vil jeg anbefale at dette reduseres til ikke mer enn ½ glass daglig. Juice vil få han til å føle seg mett uten å gi så altfor mye kalorier. Pass også på at du tilbyr minst 3 måltider og 2-3 mellommåltider daglig.

Er ellers overrasket at du ikke har blitt henvist til en ernæringsfysiolog. Jeg ville kontaktet barnelegen til sønnen din og spurt om han har en ernæringsfysiolog han kan henvise deg til. Der kan du mer direkte hjelp for sønnen din. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...