Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du anbefalt en MAOI for depresjon?

Påvirker MAIO dopamin? isåfall hvilke?

Anonymkode: 8477f...abf

Skrevet

Får håpe NHD svarer.

Jeg vet at han har veldig mye erfaring (kanskje blant de fremste i landet) i bruk av Aurorix. Det er eneste MAOI du får på vanlig resept mot depresjon. Den påvirker dopamin, men i mindre grad enn de ikkeselektive MAOI. Til gjengjeld slipper du kostrestriksjoner.

Vedr. dopamin så finnes det en selektiv MAO-B hemmer (Eldepryl) som i større grad påvirker dopamin enn NA og 5-HT. Den brukes mot Parkinson, men vet ikke om spesialister skriver den "off-label" mot depresjon?

Så har du jo også de irreversible/ikke selektive MAOI. De skrives ut mot behandlingsresistent depresjon, innebærer kostrestriksjoner og kan kun skrives ut på reg.fritak av spesialister i psykiatri. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, issomethingwrong skrev:

Får håpe NHD svarer.

Jeg vet at han har veldig mye erfaring (kanskje blant de fremste i landet) i bruk av Aurorix. Det er eneste MAOI du får på vanlig resept mot depresjon. Den påvirker dopamin, men i mindre grad enn de ikkeselektive MAOI. Til gjengjeld slipper du kostrestriksjoner.

Vedr. dopamin så finnes det en selektiv MAO-B hemmer (Eldepryl) som i større grad påvirker dopamin enn NA og 5-HT. Den brukes mot Parkinson, men vet ikke om spesialister skriver den "off-label" mot depresjon?

Så har du jo også de irreversible/ikke selektive MAOI. De skrives ut mot behandlingsresistent depresjon, innebærer kostrestriksjoner og kan kun skrives ut på reg.fritak av spesialister i psykiatri. 

Ok, ja.

Hva mener du med "vanlig resept"

Og vet du hvorfor man må gå på spesiell diett ved bruk av MAIO? og gjelder dette alle MAOI, utenom aurotix?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ja.

Hva mener du med "vanlig resept"

Og vet du hvorfor man må gå på spesiell diett ved bruk av MAIO? og gjelder dette alle MAOI, utenom aurotix?

Vanlig resept = Legemidlet er godkjent for markedsføring i Norge og kan skrives ut på blå eller hvit resept av alle leger. Alternativet er at legemidlet ikke er godkjent og legen må gå god for det. Vanligvis er det spesialister som gjør det.

Kostrestriksjoner: Mat som inneholder tyramin kan sammen med MAOI (unntatt Aurorix) gi farlig høyt blodtrykk, rask eller lav puls og hodepine, fordi det blir for mye stresshormoner i kroppen. Det betyr at man må unngå mat som inneholder tyramin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg anbefaler Aurorix. Før Wellbutrin kom på markedet, var Aurorix den medisin jeg selv ville ha prøvd først dersom jeg ble deprimert.

Dessverre ble den markedsført med for liten dose, og legene mistet troen på den. Dosen skal være (450) 600-750 (900) mg. Tas vanligvis morgen og ettermiddag (ikke kveld).

Den ikkeselektive Nardil (fenelzin) fås bare på registreringsfritak etter begrunnet søknad fra psykiater.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, jeg anbefaler Aurorix. Før Wellbutrin kom på markedet, var Aurorix den medisin jeg selv ville ha prøvd først dersom jeg ble deprimert.

Dessverre ble den markedsført med for liten dose, og legene mistet troen på den. Dosen skal være (450) 600-750 (900) mg. Tas vanligvis morgen og ettermiddag (ikke kveld).

Den ikkeselektive Nardil (fenelzin) fås bare på registreringsfritak etter begrunnet søknad fra psykiater.

Hei! Hvorfor ville du brukt Wellbutrin, NHD? 

Anonymkode: aab35...b58

AnonymBruker
Skrevet
Den 10. mars 2016 at 22.16, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Maser litt... Vil du si hvorfor Wellbutrin er ditt førstevalg? 

Skrevet

Virkningsprofil og "bivirkninger".

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Virkningsprofil og "bivirkninger".

Ja, altså få bivirkninger. 

Jeg sliter med vonde tanker (nesten sorg) over et forhold som ikke gikk min vei. Dette mørklegger hverdagen og gir litt angst. Trøstespiser og sover dårlig. Velfungerende ellers. Kan wellbutrin gi en boost til å komme over det? 

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei, det tror jeg ikke.

Ok, takk for svar. Er bare desperat for å finne noe som kan hjelpe meg, siden "ting tar tid"-stadiet er over, men det fortsatt er "angst/panikk" innvendig. 

Skrevet

Mot angst/panikk er det SSRI som er førstevalg. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Mot angst/panikk er det SSRI som er førstevalg. 

Ok. Det er kanskje feil å kalle det angst/panikk i forhold til korrekt medisinsk terminologi, men det er som en vond verkende innvendig klump og jeg er ute av stand til å endre tankene, grublingen. Jeg brukte fontex en liten periode for mange år siden på grunn av spiseproblemer, uten at det hjalp noe. Hva vil du da anbefale nå? Om du i det hele tatt ville anbefalt noe. Medisinen må i alle fall ikke påvirke søvn eller gi matsug/vektoppgang. Jeg ønsker meg aller mest en terapeut ala Sissel Gran som har forståelse for hekt-problematikken. Tusen takk for svar igjen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...