Gå til innhold

NHD/Andre: er legen helt på jordet om medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til konsultasjon på sykehuset i dag, og psykiateren med ansvar for meg var syk. Konsultasjonen ble derfor gjennomført av lege i spesialisering. Det var i dag vi skulle ta opp eventuell komorbid ADD til min BP2. Jeg forklarte utførlig om mine plager, men legen var avvisende til utredning og behandling av ADD i overskuelig fremtid. Dette skyldes at vi ikke helt har truffet blink med behandlingen av BP enda og at man da ikke med sikkerhet kan vite hvilke symptomer som "overlever" en best mulig behandling. Fair enough tenker jeg, så lenge tilstanden kan utredes før pensjonsalder.

Det jeg stusset over var utsagnet om at det uansett ikke spiller noen rolle om jeg kvalifiserer til en ADD-diagnose mtp medikasjon. Legen begrunnet dette med at antidepressivaen jobber for å holde meg oppe, mens et sentralstimulerende vil dra meg ned og potensielt gjøre meg sykere. Dermed er det ikke aktuelt med medikasjon til tross for eventuell diagnose.

Dette var helt nytt for meg, og jeg trodde folk med både ADD/ADHD og BP kunne få medikasjon for begge tilstander samtidig. Jeg bruker Wellbutrin og Lamictal. Wellbutrin har ingen effekt, men jeg kommer til å bruke det et par måneder til for å bli totalavvendt fra snus. Mistet lysten på snus nærmest over natten, og har ikke rørt det på snart fire måneder.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svar på overskriften: Ja, dessverre.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 10.3.2016 den 11.06):

Svar på overskriften: Ja, dessverre.

Ekspander  

Og da blir vel alternativet å gå privat og blø penger - igjen. Trist at det er det som må til for å få tilgang på den ypperste kompetansen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter min erfaring er kompetansespredningen alt for stor både i det private og i det offentlige.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 10.3.2016 den 12.16):

Etter min erfaring er kompetansespredningen alt for stor både i det private og i det offentlige.

Ekspander  

Er det noe/noen du umiddelbart kan anbefale i østlandsregionen? Jeg tenker da på ADD/ADHD-ekspertise. E. Anker i Oslo anbefales av ADHD-foreningen vet jeg, men det er kanskje enkelte sykehus som går for å være gode?

Skrevet

Du skal vel tilbake til psykiateren som pleier å følge deg opp, men som var syk? Det er jo ikke sikkert hn mener det samme som legen du var hos nå. Asker dps vet jeg utreder ADHD. Men om du kan henvises dit av fastlegen din vet jeg ikke. Sykehuset kan henvise deg dersom de ikke selv utreder for adhd, men om de mener det ikke er behov for det så sender de vel heller ikke en utredning. Syns det var tullete av legen din å si at det ikke spilte noen rolle om du hadde add eller ikke. Jeg vet ikke med tanke på medisiner, men uansett så er jo en diagnose en forklaring og kan være viktig for å få rett behandling.

Sentralstimulerende kan så klart gjøre deg dårligere, men det kan også gjøre deg bedre. Det vet man ikke før man har prøvd. Det som er viktig dersom man har en depresjon eller sliter med angst er å få tettere oppfølging under utprøving av sentralstimulerende. Hadde sentralstimulerende garantert dratt folk ned så er det jo ingen som hadde fått det.

Annonse

Skrevet
  Trine skrev (På 10.3.2016 den 13.10):

Du skal vel tilbake til psykiateren som pleier å følge deg opp, men som var syk? Det er jo ikke sikkert hn mener det samme som legen du var hos nå. Asker dps vet jeg utreder ADHD. Men om du kan henvises dit av fastlegen din vet jeg ikke. Sykehuset kan henvise deg dersom de ikke selv utreder for adhd, men om de mener det ikke er behov for det så sender de vel heller ikke en utredning. Syns det var tullete av legen din å si at det ikke spilte noen rolle om du hadde add eller ikke. Jeg vet ikke med tanke på medisiner, men uansett så er jo en diagnose en forklaring og kan være viktig for å få rett behandling.

Sentralstimulerende kan så klart gjøre deg dårligere, men det kan også gjøre deg bedre. Det vet man ikke før man har prøvd. Det som er viktig dersom man har en depresjon eller sliter med angst er å få tettere oppfølging under utprøving av sentralstimulerende. Hadde sentralstimulerende garantert dratt folk ned så er det jo ingen som hadde fått det.

Ekspander  

Ja, jeg skal tilbake til psykiateren jeg har fått tildelt. Tanken er å finne en best mulig medisinkombinasjon og starte opp psykoedukasjon, for deretter å overlate ansvaret til meg selv. Det skal bli lett å ta kontakt med DPSet ved behov. Jeg må si jeg gleder meg til dette da det svir skikkelig i sjelen å være borte fra jobb.

Før jeg starter på psykoedukasjon, som ikke skal gjennomføres av denne psykiateren, hadde jeg ønsket en utredning av ADD. Om de to legene er enige i at dette kan vente i lang tid (eller ikke bør gjøres i det hele tatt), tar jeg affære og går privat. Det er det faktisk verdt. Så da gjør jeg den researchen som trengs og finner en privat behandler med spisskompetanse på området. Om noen vet om noen er det bare å skyte inn.

AnonymBruker
Skrevet
  Janus30 skrev (På 10.3.2016 den 14.08):

Ja, jeg skal tilbake til psykiateren jeg har fått tildelt. Tanken er å finne en best mulig medisinkombinasjon og starte opp psykoedukasjon, for deretter å overlate ansvaret til meg selv. Det skal bli lett å ta kontakt med DPSet ved behov. Jeg må si jeg gleder meg til dette da det svir skikkelig i sjelen å være borte fra jobb.

Før jeg starter på psykoedukasjon, som ikke skal gjennomføres av denne psykiateren, hadde jeg ønsket en utredning av ADD. Om de to legene er enige i at dette kan vente i lang tid (eller ikke bør gjøres i det hele tatt), tar jeg affære og går privat. Det er det faktisk verdt. Så da gjør jeg den researchen som trengs og finner en privat behandler med spisskompetanse på området. Om noen vet om noen er det bare å skyte inn.

Ekspander  

Hvis du likevel ikke er på jobb: Hvorfor ikke dra til Levanger og bli ferdig med det? 

Anonymkode: cdcf3...d1c

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.3.2016 den 15.06):

Hvis du likevel ikke er på jobb: Hvorfor ikke dra til Levanger og bli ferdig med det? 

Ekspander  

Hvordan skal jeg bli henvist dit hvis legene her mener en slik utredning er overflødig?

AnonymBruker
Skrevet
  Janus30 skrev (På 10.3.2016 den 15.32):

Hvordan skal jeg bli henvist dit hvis legene her mener en slik utredning er overflødig?

Ekspander  

Fastlegen? 

Skrevet
  Janus30 skrev (På 10.3.2016 den 14.08):

Ekspander  

Jeg var hos Espen Anker. Men det var fordi jeg ikke orket vente på time til nevropsykologisk undersøkelse. Tok de nødvendige testene hos en kollega av Espen. Men du kan jo få fastlegen til å henvise deg til en annen dps.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har komborid ADD og Bipolar2 (med GAD/OCD) ifølge min psykiater (dog ikke 100% sikker på Bipolar diagnosen)

Jeg bruker SSRI, Lamictal og elvanse (ADHD medisin) Har blitt bedre etter Elvanse ble lagt til, og ikke blitt dratt ned som legen din beskriver. Den evninnelige grublingen jeg har holdt på med er blitt så godt som borte.

NEgative effekter av Elvanse: Raskere puls og litt høyere blodtrykk. Legen sier det er ok så lenge det ikke blir verre. 

Anonymkode: 6b3fc...71e

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.3.2016 den 22.03):

Jeg har komborid ADD og Bipolar2 (med GAD/OCD) ifølge min psykiater (dog ikke 100% sikker på Bipolar diagnosen)

Jeg bruker SSRI, Lamictal og elvanse (ADHD medisin) Har blitt bedre etter Elvanse ble lagt til, og ikke blitt dratt ned som legen din beskriver. Den evninnelige grublingen jeg har holdt på med er blitt så godt som borte.

NEgative effekter av Elvanse: Raskere puls og litt høyere blodtrykk. Legen sier det er ok så lenge det ikke blir verre. 

Ekspander  

Hvordan fikk du ADD-diagnosen? Hvilke tester ble tatt? Var det mye spørsmål om barndommen? 

Fikk du starte rett på Elvanse, eller måtte du prøve ut Ritalin/Concerta først?

Annonse

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hvis du har mulighet til å gå privat så kan jeg anbefale dr. E. Anker på det sterkeste. I motsetning til hva jeg vet har vært skrevet på dette forumet tidligere, om at han har alt for lett for å skrive ut sentralstimurerende midler, oppfatter jeg at han gjør en nøye utredning og er klar på å behandle hver pasient individuelt. Han jobber nesten utelukkende med voksne og ADHD slik at kompetansen hans på dette er stor. 

Det er ikke ventetid, men første konsultasjon vil koste deg kr 4000, da dette er to hele klokketimer. Han ønsker gjerne en nevropsykologisk test på forhånd, noe som jeg har forstått ofte blir gjort hos hans kollega som holder til i samme bygget. Denne vil nok koste litt i tillegg. 

Jeg fikk endelig riktig hjelp fra dr Anker i januar i år, etter 20 år i den offentlige psykiatrien med mye feilvurderinger av min psykiske helse. Bortsett fra at han er faglig dyktig er han også en veldig omgjengelig og hyggelig person. 

Skrevet
  Beautiful_Creatures skrev (På 11.3.2016 den 10.45):

Hvis du har mulighet til å gå privat så kan jeg anbefale dr. E. Anker på det sterkeste. I motsetning til hva jeg vet har vært skrevet på dette forumet tidligere, om at han har alt for lett for å skrive ut sentralstimurerende midler, oppfatter jeg at han gjør en nøye utredning og er klar på å behandle hver pasient individuelt. Han jobber nesten utelukkende med voksne og ADHD slik at kompetansen hans på dette er stor. 

Det er ikke ventetid, men første konsultasjon vil koste deg kr 4000, da dette er to hele klokketimer. Han ønsker gjerne en nevropsykologisk test på forhånd, noe som jeg har forstått ofte blir gjort hos hans kollega som holder til i samme bygget. Denne vil nok koste litt i tillegg. 

Jeg fikk endelig riktig hjelp fra dr Anker i januar i år, etter 20 år i den offentlige psykiatrien med mye feilvurderinger av min psykiske helse. Bortsett fra at han er faglig dyktig er han også en veldig omgjengelig og hyggelig person. 

Ekspander  

Hjertelig takk for svaret. Jeg har også hørt mye positivt. At det ikke er lang ventetid er viktig for meg, og noe jeg er villig til å betale for. 

I og med at jeg selv utfører WAIS på andre, er dette følgelig noe som ikke kan gjennomføres på meg. En diagnostisering må dermed skje uten denne informasjonen. Men det er jo penger spart;)

AnonymBruker
Skrevet
  Beautiful_Creatures skrev (På 11.3.2016 den 10.45):

Ekspander  

Ulike personer vil sikkert kunne fortelle om ulike erfaringer. Jeg kjenner til flere konkrete tilfeller hvor han har drevet med uforsvarlig utskrivning av sentralstimulerende, med svært negative konsekvenser for dem det gjelder. Siden flere på dette forumet fremsnakker denne psykiateren, mener jeg det er riktig også å fortelle om disse erfaringene.

Anonymkode: 16190...1b8

Beautiful_Creatures
Skrevet
  Janus30 skrev (På 11.3.2016 den 12.07):

Hjertelig takk for svaret. Jeg har også hørt mye positivt. At det ikke er lang ventetid er viktig for meg, og noe jeg er villig til å betale for. 

I og med at jeg selv utfører WAIS på andre, er dette følgelig noe som ikke kan gjennomføres på meg. En diagnostisering må dermed skje uten denne informasjonen. Men det er jo penger spart;)

Ekspander  

Ja, og så føler jeg selv at ihvertfall at når man ser tilbake på all tid og alle år som går med uten å få rett behandling, så er det egentlig ikke snakk om veldig mye penger. Helsa betyr egentlig alt sånn sett:-)

Hvis du ender opp med utredning hadde det vært spennende å høre resultatet og hvordan det går med deg:-) Det er utrolig slitsomt å gå med denne konstante uroen i åresvis, særlig hvis det viser seg at det finnes behandling som kan hjelpe mye. 

Lykke til hva du enn velger:-)

Beautiful_Creatures
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2016 den 12.24):

Ulike personer vil sikkert kunne fortelle om ulike erfaringer. Jeg kjenner til flere konkrete tilfeller hvor han har drevet med uforsvarlig utskrivning av sentralstimulerende, med svært negative konsekvenser for dem det gjelder. Siden flere på dette forumet fremsnakker denne psykiateren, mener jeg det er riktig også å fortelle om disse erfaringene.

Anonymkode: 16190...1b8

Ekspander  

Det skjønner jeg, og jeg synes det er bra at folk kan ta en vurdering ut i fra flere synspunkter. 

I mitt tilfelle, og også et annet jeg personlig kjenner til har han heller holdt igjen og vært forsiktig med å øke doser, for som han sa "at du ikke blir overmedisinert". Jeg hadde da spurt om det gikk an å øke litt på Elvanse. 

Det skal sies at han ikke er redd for å gå utover felleskatalogen sine anbefalinger, men han gjør det forsiktig og etter min oppfatning etter nøye vurdering og først avventing i hvert enkelt tilfelle. 

Jeg tenker også at de fleste doseringer som står i den norske felleskatalogen er jo beregnet på barn og unge, slik at det vil vel bare være naturlig at man noen ganger må gå utover dette. 

Men absolutt, helt greit at man kommer med forskjellige erfaringer:-)

AnonymBruker
Skrevet
  Janus30 skrev (På 11.3.2016 den 7.09):

Hvordan fikk du ADD-diagnosen? Hvilke tester ble tatt? Var det mye spørsmål om barndommen? 

Fikk du starte rett på Elvanse, eller måtte du prøve ut Ritalin/Concerta først?

Ekspander  

Fikk det basert på spørsmål fra barndommen, rastløshet. Angst og et skjema som het Diva.  Jeg scoret riktignok ikke kjempehøyt på denne.  Fikk gå rett på elvanse da jeg sliter m tilbakevendende depresjoner og ritalin/concerta kan trigge ny episode (i følge psykiater) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...