Karamel Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 (endret) Hva skiller en pasient med PTSD fra en pasient med kompleks PTSD? Endret 10. mars 2016 av Karamel 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 http://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/ Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 Jeg tror forskjellen i korte trekk er at ved kompleks ptsd har personen opplevd gjentatte traumer som barn (hvor en ikke har utviklet sin personlighet). I hovedsak fra de personer en som barn er avhengig av. Som følge av en slik oppvekst har en i tillegg til de "vanlige" symptomer på ptsd også personlighetsrelaterte vansker. Kompleks ptsd kan forveksles med emosjonell ustabil pf. Ved "vanlig" ptsd har en ikke de personlighetsrelaterte vanskene med mindre en har andre diagnose(r) i tillegg. Kan NHD korrigere meg dersom jeg tar feil? Flere har lurt på dette. Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
Karamel Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Skrevet 11. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror forskjellen i korte trekk er at ved kompleks ptsd har personen opplevd gjentatte traumer som barn (hvor en ikke har utviklet sin personlighet). I hovedsak fra de personer en som barn er avhengig av. Som følge av en slik oppvekst har en i tillegg til de "vanlige" symptomer på ptsd også personlighetsrelaterte vansker. Kompleks ptsd kan forveksles med emosjonell ustabil pf. Ved "vanlig" ptsd har en ikke de personlighetsrelaterte vanskene med mindre en har andre diagnose(r) i tillegg. Kan NHD korrigere meg dersom jeg tar feil? Flere har lurt på dette. Anonymkode: cfb75...72f Takk for en enkel og god forklaring! Kan du noe om dette med relasjoner til andre mennesker ihht kompleks PTSD også? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 13 minutter siden, Karamel skrev: Takk for en enkel og god forklaring! Kan du noe om dette med relasjoner til andre mennesker ihht kompleks PTSD også? Kan prøve hvis du utdyper litt det du lurer på, skjønner ikke helt hva du spør om her Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 AB..72f har gitt en god forklaring. Jeg kan prøve å utdype dette. Diagnosen PTSD ble "laget" for følgende situasjon: En i utgangspunktet voksen og psykisk frisk blir utsatt for en livstruende, katastrofal situasjon/hendelse som voldtekt, væpnet ran, torpedering, bilulykke, krigshendelse osv, for deretter å utvikle symptomer som kjent ved PTSD. Som en ser, skiller dette seg ganske mye fra situasjonen til et barn som gjentatte ganger blir utsatt for overgrep ofte fra en omsorgsperson som vanligvis skulle vært en beskytter mot traumer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 Betyr det at alle som har opplevd gjentatte overgrep egentlig har kompleks PTSD? Anonymkode: 5474a...b16 0 Siter
frosken Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at alle som har opplevd gjentatte overgrep egentlig har kompleks PTSD? Anonymkode: 5474a...b16 Det er aldri slik at alle reagerer på samme måte som følge av belastninger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 1 time siden, Karamel skrev: Takk for en enkel og god forklaring! Kan du noe om dette med relasjoner til andre mennesker ihht kompleks PTSD også? Hvis jeg forstår deg rett: Bl. har en vansker med - å holde ut egne følelser - å tolere egne følelser - å regulere egne følelser - å få tillit til andre - å føle seg trygg på andre - å stole på andre - fysisk nærhet til andre - selvhevdelse - opprettholde relasjoner - underkaster seg sin(e) overgriper(e)'s og dens/deres meninger En kan føle seg mindreverdig, skamfull og skitten (evt som følge av seksuelle overgrep) En kan dissosiere En kan ha fysiske symptomer som er psykisk betinget .... Og sikkert mer jeg ikke kommer mer på. Her er for øvrig en bra nettside om temaet, i menyen kan du finne flere svar: http://www.kompleksptsd.dk/fakta-om-kompleks-ptsd/hvad-er-kompleks-ptsd/ Ellers er det mye likt med eupf også. - Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at alle som har opplevd gjentatte overgrep egentlig har kompleks PTSD? Anonymkode: 5474a...b16 Nei. Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at alle som har opplevd gjentatte overgrep egentlig har kompleks PTSD? Anonymkode: 5474a...b16 Nei. Men de med K-PTSD har opplevd overgrep før de har en utviklet, voksen personlighet. Jeg synes at det i stor grad er selvforklarende hva overgrep fra omsorgspersoner gjør med relasjoner. 0 Siter
XbellaX Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 19 timer siden, Karamel skrev: Hva skiller en pasient med PTSD fra en pasient med kompleks PTSD? Bare et lite tillegg i forhold til svarene du alt har fått. Det er også mulig å bli diagnostisert med KPTSD i voksen alder, selv med en trygg (og normal) barndom bak seg. I dag brukes F62.0 av mange for å beskrive tilstanden: https://finnkode.helsedirektoratet.no/#icd10/0/0/0/2613605 Dette kan bli oppdatert i ICD 11 fra 2018 men som regel tar det noen år med oversettelse og høring før den er i bruk her i landet: http://apps.who.int/classifications/icd11/browse/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f585833559 0 Siter
Karamel Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Skrevet 11. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg forstår deg rett: Bl. har en vansker med - å holde ut egne følelser - å tolere egne følelser - å regulere egne følelser - å få tillit til andre - å føle seg trygg på andre - å stole på andre - fysisk nærhet til andre - selvhevdelse - opprettholde relasjoner - underkaster seg sin(e) overgriper(e)'s og dens/deres meninger En kan føle seg mindreverdig, skamfull og skitten (evt som følge av seksuelle overgrep) En kan dissosiere En kan ha fysiske symptomer som er psykisk betinget .... Og sikkert mer jeg ikke kommer mer på. Her er for øvrig en bra nettside om temaet, i menyen kan du finne flere svar: http://www.kompleksptsd.dk/fakta-om-kompleks-ptsd/hvad-er-kompleks-ptsd/ Ellers er det mye likt med eupf også. - Anonymkode: cfb75...72f Du forstår meg rett :-) Jeg har noen få mennesker som jeg knytter meg til, og når jeg først knytter meg til noen, knytter jeg meg veldig. Jeg er veldig redd for at disse menneskene skal forsvinne, og har et behov for å sjekke at de fortsatt "er der" med jevne mellomrom. Så slo det meg at det hadde vært interessant å vite om det kan kobles opp mot kompleks PTSD, eller om jeg bare er sånn. Og hvis jeg forstår deg riktig, kan det altså det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 6 timer siden, Karamel skrev: Du forstår meg rett :-) Jeg har noen få mennesker som jeg knytter meg til, og når jeg først knytter meg til noen, knytter jeg meg veldig. Jeg er veldig redd for at disse menneskene skal forsvinne, og har et behov for å sjekke at de fortsatt "er der" med jevne mellomrom. Så slo det meg at det hadde vært interessant å vite om det kan kobles opp mot kompleks PTSD, eller om jeg bare er sånn. Og hvis jeg forstår deg riktig, kan det altså det. Akkurat sånn har jeg det også, men jeg har EUPF. Anonymkode: 28d93...13e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 Skrevet 12. mars 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat sånn har jeg det også, men jeg har EUPF. Anonymkode: 28d93...13e Hva er det som egentlig skiller k-ptsd fra eupf? Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 Skrevet 13. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som egentlig skiller k-ptsd fra eupf? Anonymkode: cfb75...72f De går visst litt om hverandre, men det lurer jeg også på. For begge kan jo skyldes traumer i barndommen, selv om man mistenker genetisk disposisjon i tillegg når det gjelder EUPF. Kan se ut som man kan ha EUPF uten å ha kompleks ptsd, men ofte forekommer de samtidig. Fant denne beskrivelsen på nettet: "Kompleks PTSD har fellestrekk med diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse, som også er en lidelse som ofte, men ikke alltid, er knyttet til misbruk og omsorgssvikt i barndommen (Zanarini et al., 1997). Forskjellen er at det må foreligge en historie med gjentatt traumatisering ved kompleks PTSD, men ikke ved borderline personlighetsforstyrrelse." http://www.psykiatribloggen.no/?p=315 Anonymkode: 28d93...13e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 Skrevet 13. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: De går visst litt om hverandre, men det lurer jeg også på. For begge kan jo skyldes traumer i barndommen, selv om man mistenker genetisk disposisjon i tillegg når det gjelder EUPF. Kan se ut som man kan ha EUPF uten å ha kompleks ptsd, men ofte forekommer de samtidig. Fant denne beskrivelsen på nettet: "Kompleks PTSD har fellestrekk med diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse, som også er en lidelse som ofte, men ikke alltid, er knyttet til misbruk og omsorgssvikt i barndommen (Zanarini et al., 1997). Forskjellen er at det må foreligge en historie med gjentatt traumatisering ved kompleks PTSD, men ikke ved borderline personlighetsforstyrrelse." http://www.psykiatribloggen.no/?p=315 Anonymkode: 28d93...13e Hvis det kun er traumehistorien som evt. skiller de to, er det da noen hensikt å få k-ptsd inn i diagnose-systemet? Det må vel være noe mer? Anonymkode: cfb75...72f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 Skrevet 13. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det kun er traumehistorien som evt. skiller de to, er det da noen hensikt å få k-ptsd inn i diagnose-systemet? Det må vel være noe mer? Anonymkode: cfb75...72f Godt spørsmål. Jeg vet ikke. Det kan jo være at K-PTSD på en måte er en mindre stigmatisert diagnose enn EUPF, og litt mer spesifikk i fht traumer. Borderline type pf er jo også kun den ene versjonen av EUPF, der impulsiv type er den andre. Men det blir bare gjetninger fra min side. Anonymkode: 28d93...13e 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.