Gå til innhold

NHD: Beltelagt i to år - sak i dagens VG

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/spesial/2016/lenket/

VG har i dag en etter min mening nyansert sak om en kvinne i 30-årene som har vært beltelagt på Gaustad i to år på grunn av fare for suicid og alvorlig selvskading. Hun har diagnosene Aspergers, anoreksi og EUPF. 

Det er fortvilende lesning uansett hvordan man stiller seg til selve belteleggingen. Finnes det i det hele tatt behandlingsopplegg som har effekt på så komplekse og alvorlige tilfeller?

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, kumarin skrev:

http://www.vg.no/spesial/2016/lenket/

VG har i dag en etter min mening nyansert sak om en kvinne i 30-årene som har vært beltelagt på Gaustad i to år på grunn av fare for suicid og alvorlig selvskading. Hun har diagnosene Aspergers, anoreksi og EUPF. 

Det er fortvilende lesning uansett hvordan man stiller seg til selve belteleggingen. Finnes det i det hele tatt behandlingsopplegg som har effekt på så komplekse og alvorlige tilfeller?

Stakkars, hvis hun heller vil dø må hun jo få lov til det. Rart de tvinger henne til å holde seg i livet, hvis dette er behandlingen de kan gi. 

AnonymBruker
Skrevet

En vanskelig sak,men før jeg leste hele artikkelen tenkte jeg at vis hun ønsker å dø hele tiden ,gjennom så mange år ,så bør hun få det.For vis hennes ønske er godt tenkt igjennom så skal det være hennes valg.

Men på slutten av artikkelen virket det som om ønske om å dø ikke var tilstede hele tiden og da blir det en vanskelige sak.

Men én ting som er sikkert er at den behandlingen hun får ikke fungerer og da må behandlingen endres.

Hun blir også stadig verre ikke noe rart det,ingen kan bli bedre vis de ikke har en hverdag som gir håp ,mening og utfordringer. 

Jeg  tror psykiatrien her må våge å ikke være så sikker på om hun kommer til å overleve.

Hun må ut av denne type behandling som hun får nå , til trening i å leve med sitt handicap, bo trening,bygging av nettverk til andre mennesker, utdanning osv.

Og vis hun etter et godt tilbud om hjelp ,fortsatt ikke ønsker å  leve så må det respekteres at hun ønsker å dø .

Anonymkode: eccdf...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at hun utelukkende fokuserer på at hennes problemer bunner i asperger-diagnosen, men jeg vil si at den emosjonelle ustabile personlighetsdiagnosen er vel så fremtredende. Kombinasjonen av de to diagnosene er trolig vanskelig å leve med, men jeg føler hennes fokus blir feil når hun kun begrunner sine problemer med asperger. Hun nevner selv mobbing og det kan bunne i asperger, men reaksjonen kan være emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Livet hennes høres ikke bra ut og jeg forstår godt at hun ikke ser meningen med livet, men hvordan vi velger å forholde oss til livet og hva vi gjør ut av det er vårt eget ansvar. Kort og godt.

Anonymkode: 52230...43b

Skrevet

Hun vil jo ikke dø. Da kunne hun bare faket bedring og blitt sluppet ut for så å ta selvmord.

AnonymBruker
Skrevet

Andre får jo beskjed om at de kan jo bare dra hjem og ta livet sitt hvis de  faktisk vil?! 

Anonymkode: a1a20...de9

Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

Hun vil jo ikke dø. Da kunne hun bare faket bedring og blitt sluppet ut for så å ta selvmord.

Det tenkte jeg også. Men jeg vet ikke hvordan intelligensen hennes er, men skulle jo tro hun var smart nok, til å se den.

Jeg vet ikke om det gjelder henne, men jeg har inntrykk av att noen i psykiatrien blir fanget i ett slags psykodrama. Jeg ble det på en måte selv da jeg var innlagt som ungdom.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slike saker er ekstremt vanskelige. Det er særdeles vanskelig å slippe ut en person som med svært stor sannsynlighet vil skade seg alvorlig evt dødelig.

Tross dette tror jeg at det beste er å overføre ansvaret gradvis til pasienten. Samtidig må en være på tilbudssiden med frivillig behandling.

Problemet med så lang tvangsinnleggelse med beltelegging er at pasienten sannsynligvis bare blir dårligere. Det blir en vond sirkel der "behovet" for tvang bare øker.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at hun utelukkende fokuserer på at hennes problemer bunner i asperger-diagnosen, men jeg vil si at den emosjonelle ustabile personlighetsdiagnosen er vel så fremtredende. Kombinasjonen av de to diagnosene er trolig vanskelig å leve med, men jeg føler hennes fokus blir feil når hun kun begrunner sine problemer med asperger. Hun nevner selv mobbing og det kan bunne i asperger, men reaksjonen kan være emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Livet hennes høres ikke bra ut og jeg forstår godt at hun ikke ser meningen med livet, men hvordan vi velger å forholde oss til livet og hva vi gjør ut av det er vårt eget ansvar. Kort og godt.

Anonymkode: 52230...43b

Jeg stusser også på Asperger-fokuset. Synes beskrivelsene av hvorfor hun selvskader tilsvarer det mange andre kunne ha sagt.

Skrevet
5 timer siden, Inner self skrev:

Det tenkte jeg også. Men jeg vet ikke hvordan intelligensen hennes er, men skulle jo tro hun var smart nok, til å se den.

Jeg vet ikke om det gjelder henne, men jeg har inntrykk av att noen i psykiatrien blir fanget i ett slags psykodrama. Jeg ble det på en måte selv da jeg var innlagt som ungdom.

Hun har vært skoleflink og kom inn på et journalist-studium, så det er neppe evnemessige problemer.

Jeg tenker litt som deg, det virker som om både hun og de ansatte har komlementære roller i et slags drama. Det er utrolig trist at dette har pågått så lenge. De holder og holder henne, mens hun kan "rase" uhemmet. Får håpe at noen får en så sterk allianse med henne at hun kan klare å velge en annen vei. Jeg synes det vil være vesentlig mer inhumant å skrive henne ut enn å fortsette tvangsbehandlingen inntil hun klarer å ta noe ansvar når man først sammen har kommet i denne situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner nok ikke alvorligheten i en slik diagnose, men hun virket så reflektert i skildringene sine. Klarer hun ikke å spille friskere, så hun slipper tvangen? 

Anonymkode: 1c77b...9e0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner nok ikke alvorligheten i en slik diagnose, men hun virket så reflektert i skildringene sine. Klarer hun ikke å spille friskere, så hun slipper tvangen? 

Anonymkode: 1c77b...9e0

Hun er både faretruende tynn og skader seg selv alvorlig hyppig. Kan ikke se for meg at hun klarer å gjøre noe med dette umiddelbart.

Skrevet
12 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg synes ikke argumentasjonen til etikerne var så overbevisende. De ser ut til å forutsette at hun ikke kan få et ok liv, noe jeg ikke mener er opplagt. Jeg _tror_ for øvrig at det slett ikke er sikkert at hun ønsker å få medhold i sitt krav om utskrivelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...