Gå til innhold

Sykemeldt men det blir ikke respektert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykmeldt i 50 %. Men sjefen respekterer det ikke. H*n er helt avhengig av meg. 

Jeg har hatt noen knallharde dager på jobb nå, og gledet meg til å hente meg inn igjen i morgen. Jeg har også vondt og går på smertestillende, selv om det ikke er direkte årsaken til at jeg er sykmeldt.

Så får jeg sms med spørsmål om jeg kan jobbe i morgen tidlig. Jeg sa nei. Noen timer senere får jeg spørsmål om jeg kan jobbe på onsdag morgen. 

Hva skal jeg svare?

Sjefen har en slags "følelsesmessig makt" over meg og mine kolleger. Jeg er ikke sterk nok til å stå i mot. 

Anonymkode: 6ba5c...453

Skrevet

Du kan si at du er 50% sykemeldt og derfor ikke har lov til å jobbe mer enn 50%.

Nicklusheletida
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykmeldt i 50 %. Men sjefen respekterer det ikke. H*n er helt avhengig av meg. 

Jeg har hatt noen knallharde dager på jobb nå, og gledet meg til å hente meg inn igjen i morgen. Jeg har også vondt og går på smertestillende, selv om det ikke er direkte årsaken til at jeg er sykmeldt.

Så får jeg sms med spørsmål om jeg kan jobbe i morgen tidlig. Jeg sa nei. Noen timer senere får jeg spørsmål om jeg kan jobbe på onsdag morgen. 

Hva skal jeg svare?

Sjefen har en slags "følelsesmessig makt" over meg og mine kolleger. Jeg er ikke sterk nok til å stå i mot. 

Hvis du jobber på onsdag, er det da mulig å ta fri en annen dag ?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Hvis du jobber på onsdag, er det da mulig å ta fri en annen dag ?

Nei, dessverre. 

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre. 

Da er det beste å følge rådet til Trine.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du vel være i en fin posisjon til å fremforhandle bedre lønn og arbeidsvilkår?

Anonymkode: 0d634...4a4

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre. 

Da sier du nei. Klart og tydelig.

Anonymkode: 0d634...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er å si klart og tydelig nei til en slik sjef. Hvis ikke hadde jeg gjort det. Som sagt har h*n en slags følelsesmessig "makt" over oss. Men det er ikke så lett å forklare og utdype når jeg ikke kan legge ut så mange detaljer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...