Gå til innhold

Kan Elvanse / Attentin (og Afipran) gjøre stoffskifte lavere?

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hei!

Jeg sliter med å finne ut av helseplagene mine, som på den fysiske siden også nå har blir mye dårligere over en del uker. 

Som nevnt i tidligere innlegg har jeg også slitt med nedtrapping av Tramadol og Afipran. 

Jeg begynte på Elvanse like etter nyttår og har hatt veldig god effekt av denne på min ADHD. Dessverre har jeg særlig de siste 2-4 ukene opplevd triste tanker og veldig mye fysiske plager. Jeg har i denne perioden forsøkt å trappe ned Tramadol og har selv regnet med at dette er årsaken til de plutselige triste tankene jeg har innimellom. (Orker ikke gå i detalj på dette nå, men ihvertfall stemmer dette både med forsøkene på nedtrapping og det jeg vet av hvordan Tramadol kan gi seponeringsbivirkninger). 

For en uke siden kuttet jeg helt ut Afipran, som jeg hadde tatt daglig siden rundt juletider. Dette har forøvrig gått veldig fint. Har holdt Tramadol stabilt siden da for å gi kroppen og hodet litt pause på nedtrappingen. Tristheten har vært veldig mye bedre denne siste uken etter stabilt Tramadol inntak og seponeringen av Afipran. 

Saken er nå den at jeg fikk svar på noen blodprøver for noen dager siden som viser at stoffskiftet mitt er lavere enn det har vært på 14 år med Levaxin. Det er innenfor normalen, men for å føle meg ok fysisk må det for meg ligge helt i øvre del av referanse området. Det har det gjort i alle disse årene, så jeg ble veldig overrasket da jeg fikk svar på prøvene. På tross av at jeg ikke var medisinfastende (visste ikke at prøver skulle tas) hadde T4 sunket fra 23 til 17 og TSH hadde gått fra 0,2 til 2,4. Dette bare to timer etter inntak av Levaxin. 

Jeg skal ta nye prøver denne uken men spørsmålet er om min langvarige bruk at Afipran og/eller oppstart av Elvanse/Attentin kan gjøre dette med stoffskifte? Det vil jo ikke være noe problem å øke Levaxin, men det hadde vært greit å få en indikator på hva årsaken til dette er. 

Jeg har nemlig ikke følt meg bra fysisk de siste 2 mnd, og sliter nå med influensa følelse / verking i hele kroppen i tillegg til ekstrem slapphet og følelse av utmattelse og andpusten etter den minste anstrengelse. Har store problemer med å våkne om morgenen og selv det å gå i butikken har blitt ekstremt tungt. Har trodd dette har vært et virus som ikke har gitt seg, men skulle det vise seg å være stoffskifte så forklarer det veldig mye av formen min, også mht til plutselig tristhet uten grunn. 

Jeg er klar over at dette ikke er NHD sitt spesialfelt, men tillater meg å spørre her under psykiatri da jeg for en ukes tid siden beskrev mye tankene og de "psykiske" plagene knyttet til dette. 

Det er bare Elvanse og Afipran (og Tramadol) som har vært forandret i min medisinering på flere år. Jeg føler meg mildt sagt i elendig fysisk form nå, og har ikke klart å skjønne hvorfor.

Er det kjent at noen av disse medisinene kan gjøre noe med stoffskifte når man allerede bruker Levaxin? 

Setter pris på alt av svar:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...