Gå til innhold

NHD: Hva skal man gjøre når SSRI ikke virker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen råd til hva man skal gjøre når man ikke tåler SSRI eller ikke får virkning av de?.

Prøvde nylig å starte på lav dose av Cipralex, men så fort jeg er på 5mg så får jeg null søvn og det føles som om hjernen går på høygir.

En uke etter siste tablett får jeg fortsatt bare 3-4 timer søvn. Vet at det er normalt å slite tungt ved oppstart av SSRI, problemet er bare at jeg ikke er frisk nok til å tåle dette nå. Har også prøvd zoloft og cipralex tidligere, som jeg da gikk på i ca. 3 mnd. og av begge fikk jeg ingen angst lindring samt ingen søvn. 

Så nå er jeg rådvill, alt føles håpløst ut og angsten er så sterk at jeg ikke klarer å komme meg ut døra. Har søkt opphold alle de steder jeg vet om, men har fått avslag. 

Sitter nå isolert inne og føler att det ikke er noe håp :(.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Angstlei skrev:

Har du noen råd til hva man skal gjøre når man ikke tåler SSRI eller ikke får virkning av de?.

Prøvde nylig å starte på lav dose av Cipralex, men så fort jeg er på 5mg så får jeg null søvn og det føles som om hjernen går på høygir.

En uke etter siste tablett får jeg fortsatt bare 3-4 timer søvn. Vet at det er normalt å slite tungt ved oppstart av SSRI, problemet er bare at jeg ikke er frisk nok til å tåle dette nå. Har også prøvd zoloft og cipralex tidligere, som jeg da gikk på i ca. 3 mnd. og av begge fikk jeg ingen angst lindring samt ingen søvn. 

Så nå er jeg rådvill, alt føles håpløst ut og angsten er så sterk at jeg ikke klarer å komme meg ut døra. Har søkt opphold alle de steder jeg vet om, men har fått avslag. 

Sitter nå isolert inne og føler att det ikke er noe håp :(.

Benzo, med det er "farlig".

Anonymkode: b9434...767

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benzo, med det er "farlig".

Bruker Benzo og det er det eneste som holder meg i livet pr. idag, uten det hadde jeg ikke klart meg. Men, skjønner at dette bare fjerner symtomene og ikke årsaken, heldigvis virker samme dose like bra i dag som for flere år siden og opplever ingen bivirkninger. Problemet er bare at det virker som om "lykkepille" er det eneste helsevesenet har å tillby. DPS etc. har sagt at dette er eneste tilbud selv om jeg ga uttrykk for at jeg hadde prøvd de før. Tenkte allikevel at jeg skulle gi cipralex en sjanse til, men det virker dårlig på meg. 

Har andre i familien som har slitt og de fikk døgnopphold og avlastningsopphold flere steder, men nå er alt av dette nedlagt :(.  

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Angstlei skrev:

Bruker Benzo og det er det eneste som holder meg i livet pr. idag, uten det hadde jeg ikke klart meg. Men, skjønner at dette bare fjerner symtomene og ikke årsaken, heldigvis virker samme dose like bra i dag som for flere år siden og opplever ingen bivirkninger. Problemet er bare at det virker som om "lykkepille" er det eneste helsevesenet har å tillby.

Ja, sånn er det.

27 minutter siden, Angstlei skrev:

DPS etc. har sagt at dette er eneste tilbud selv om jeg ga uttrykk for at jeg hadde prøvd de før. Tenkte allikevel at jeg skulle gi cipralex en sjanse til, men det virker dårlig på meg. 

Har andre i familien som har slitt og de fikk døgnopphold og avlastningsopphold flere steder, men nå er alt av dette nedlagt :(.  

Dessverre. Politikerne vil heller bruke penger på lykkejegere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg leser at SSRI virker på deg.

Spørsmålet burde heller vært: "Hvordan holder man ut med oppstartbivirkningene til den positive virkningen kommer?"

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Spørsmålet burde heller vært: "Hvordan holder man ut med oppstartbivirkningene til den positive virkningen kommer?"

Den virkningen kan de fleste være foruten.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Den virkningen kan de fleste være foruten.

Det forekommer ofte at en må utholde noe for å oppnå noe.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det forekommer ofte at en må utholde noe for å oppnå noe.

Men etter tre måneder er det neppe håp om positiv virkning.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men etter tre måneder er det neppe håp om positiv virkning.

På tilstrekkelig dose, eller på Cipralex 5 mg eller tilsvarende?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

På tilstrekkelig dose, eller på Cipralex 5 mg eller tilsvarende?

Vet ikke. Men tro det eller ei, det er faktisk ikke alle som blir bedre av SSRI.

Skrevet (endret)
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Brukte 20 mg cipralex i flere mnd. for ett par år siden uten virkning, bortsett fra bortfall av søvn.

Skulle ønske at de virket på meg, men når de ikke gir effekt etter flere mnd. så vet jeg ikke om det er riktig av leger og psykatere å presse meg sånn til å ta de. Flere mnd. uten søvn er ikke sunt.

Denne gangen kom jeg bare opp til 5 mg før jeg ikke fikk sove. Vet ikke hva som ville vært ideelt å ta for å sove?, vil ikke ta ting som gjør at jeg blir zombi eller legger på meg mye vekt.

Endret av Angstlei
Skrevet

Finnes det eventuelt andre ssri'er som ikke virker slik på søvnen, eventuelt er litt sedaterende?. Vet jeg ikke har prøvd Fontex, kan denne passe?.

Er tydeligvis veldig sensitiv når det kommer til søvn, får som sagt kun ca. 4 timer søvn over en uke etter siste cipralex tablett og da tar jeg imovane i tillegg.

Skrevet

Jeg sover mindre på fontex noe jeg trenger

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...